مروری بر روزنامه‌های 8مهر 1399

توضیحات کیهان درباره خبر مذاکره ایران و آمریکا/کرونا بخت جوانان را باز کرد/شهرداران در بند

کدخبر: ۳۶۴۱۸۸
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز سه‌شنبه هشتم مهر را با مرور مطالب اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم
 توضیحات کیهان درباره خبر مذاکره ایران و آمریکا/کرونا بخت جوانان را باز کرد/شهرداران در بند

به گزارش اقتصادنیوز چالش کرونا، نوسانات بورس تهران، بحث رای اعتماد مجلس به رزم‌حسینی نامزد  پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور برای تصدی وزارت صمت و حاشیه‌های یادداشت حسین شریعتمداری فعال سیاسی اصولگرا علیه آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع تقلید شیعه سوژه مشترک بسیاری از روزنامه‌های امروز بوده است.

آرمان ملی سوژه اصلی صفحه نخست خود را به واکسن آنفولوآنزا اختصاص داده و نوشته است: واکسن آنفلوآنزار نوشدارو نشود!

آفتاب یزد با اشاره به خط فقر 9 میلیون تومانی به نقل از یک نماینده آورده است: کارگران فعلا صبر کنند!

اطلاعات به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه تاکید کرد: قدرت ما برخاسته از حضور مردم و فرهنگ ایثار است

اعتماد با اشاره به واکنش‌ها به انتقاد کیهان از آیت‌الله سیستانی تیتر زده است: دیکته ای با غلط‌های بسیار!، ایران ارگان دولت هم با انتخاب تصویر آیت‌الله سیستانی به عنوان عکس یک روزنامه نوشته است: دفاع از حریم مرجعیت

کیهان اما با انتشار یادداشتی تلاش کرده است موضوع انتقاد خود را به ترجمه فارسی گزارش دیدار این مرجع تقلید و نماینده سازمان ملل تقلیل دهد.

جام‌جم ارگان صداوسیما تیتر اصلی خود را به کرونا اختصاص داده و نوشته است: آمار مبهم کرونا در مدارس

جوان اظهارات ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه را برای تیتر اول خود مناسب دیده و آورده است: رئیس علیه زندانبانی

مستقل در عکس اصلی صفحه اول خود با اشاره به جلسه رای اعتماد امروز نوشته است: آیا دنا پلاس ناجی رزم‌حسینی می‌شود؟ قدس هم درتیتری همدلانه نوشته است: از خراسان به سوی وزارت صمت

AftabYazd

در ادامه برخی از مطالب مهم روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم.

ایران؛  کرونا بخت جوانان را باز کرد

ایران در گزارش  نخست خود با عنوان« کرونا بخت جوانان را باز کرد» نوشته است: با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به طور کامل حذف شدند، این در حالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آماری افزایشی در این زمینه مواجه بوده ایم. به گفته علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده بود. این آمار نشان می‌دهد که با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، اما دختران و پسران به قولی، تمایل به حذف مراسم داشته و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. کرونا با اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را با خود به همراه داشت، اما شاید یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف تجملات پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود، اما این سؤال مطرح می‌شود که در دوران کرونا با توجه به محدود بودن فضای دفترخانه‌ها آیا پروتکل‌ها به طور کامل در این دفاتر اجرا می‌شود؟

ایران درسرمقاله خود با عنوان«نفت و تورم در بودجه 1400» به قلم علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس نوشت:

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ روز گذشته به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و در قالب این بخشنامه رئیس جمهوری چارچوب و سیاست‌های پیش‌بینی شده برای لایجه بودجه سال آینده را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه و اظهارات روزهای اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به نظر می‌رسد که بودجه سال آتی نسبت به موارد مشابه پیشین خود مبتکرانه باشد.

تأکید دولت روی سیاست‌های انقباضی پولی و در مقابل سیاست‌های مالی انبساطی است و یکی از برنامه‌های متفاوتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه به آن اشاره کرده، اجرای طرح «پیش فروش نفت» در 1400 است. اقدامی که می‌تواند از طریق فروش اوراق منابعی را برای سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی و زیرساختی کشور فراهم کند. با نگاهی به سند دخل و خرج کشور در سال‌های اخیر می‌توان دریافت که وابستگی بودجه به نفت بسیار کاهش پیدا کرده است و این مسأله برای اقتصاد ایران می‌تواند مطلوب ارزیابی شود. اگرچه در کاهش وابستگی بودجه به نفت، تحریم‌های امریکا نقش داشت اما اکنون تاب آوری بودجه ایران در میان کشورهای نفتی منطقه در برابر فشارهای خارجی افزایش یافته و اتفاق خوبی است.

Iran

دنیای اقتصاد؛ کاهش انتظارات تورمی فعالان مسکن با عقب‌نشینی شاخص سهام

دنیای‌اقتصاد در گزارش اصلی خود به آمار معاملات مسکن پایتخت در شهریور پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: سرعت رشد قیمت مسکن در پایتخت نصف شد. ردیابی تحولات یک ماه اخیر در بازار معاملات املاک شهر تهران نشان می‌دهد بازار سرمایه همان‌طور که طی ماه‌های ابتدایی امسال توانست در مسیر صعود تند بازدهی، نبض قیمت مسکن را با شارژ «انتظارات تورمی» به دست بگیرد و بخشی از جهش‌های مکرر قیمت آپارتمان را منجر شود، در آخرین ماه تابستان نیز در نقش سرعت‌گیر تورم ملکی ظاهر شد. میانگین قیمت آپارتمان‌های تهران در شهریور ۵ درصد نسبت به مرداد افزایش یافت. این نرخ تقریبا به اندازه نصف تورم ماهانه مسکن مرداد و همچنین بسیار کمتر از میانگین تورم ماهانه ماه‌های قبل است. سطح میانگین قیمت آپارتمان از ۲۴ میلیون تومان در مترمربع عبور کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عقب‌نشینی شاخص سهام باعث شده تقاضای سرمایه‌ای در بازار ملک تعدیل شود. پیش‌تر این گمانه مطرح بود که در صورت ریزش شدید «شاخص»، موج خریدهای سرمایه‌ای مسکن به‌وجود بیاید. اما اکنون اثر این عامل بیرونی محرک قیمت مسکن، معکوس شده است.تغییر سناریوی بازیگردان اصلی معاملات ملکی در پایتخت منجر به تغییر و ایجاد یک صحنه جدید در بازار مسکن شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» بر مبنای تازه‌ترین آماری که روز گذشته از سوی بانک‌مرکزی، درخصوص تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریور ماه امسال منتشر شد نشان می‌دهد در حالی‌که در عمده ماه‌های نیمه اول سال‌جاری، نوسانات افزایشی شاخص کل بورس، منجر به ایجاد انتظارات هیجانی در بازار مسکن، ثبت تورم ماهانه بالا در این بازار و ورود تقاضای سرمایه‌ای نسبتا قابل‌توجه به بازار ملک شد، اما به‌دنبال ریزش شاخص کل بورس در هفته‌های اخیر و افت بازدهی در این بازار، کاهش هیجان در بازار سهام بر نبض قیمت مسکن نیز اثر گذاشته است.در حالی‌که تحت‌تاثیر جو هیجانی بازار سهام در نیمه اول سال‌جاری و ثبت بازدهی قابل‌توجه در این بازار، هیجان این بازار به بازار مسکن نیز منتقل شده و حتی در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد امسال تورم ماهانه دو رقمی در بازار مسکن تجربه شد، اما افت بازدهی در بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، هیجان سرمایه‌گذاری و قیمتی در بازار مسکن را نیز تا حدی تحت کنترل درآورد و این موضوع باعث کاهش سرعت تورم ماهانه در این بازار شد. به‌طوری که تورم ماهانه مسکن از ۵/ ۱۰ درصد در مرداد ماه به ۱/ ۵ درصد در شهریور سقوط کرد و پس از سه ماه متوالی ثبت تورم ماهانه دو رقمی، در آخرین ماه از فصل تابستان تورم ماهانه مسکن تک رقمی شده و به نصف تورم ماهانه مردادماه کاهش یافت.

DonyayeEghtesad

خراسان؛ غافلگیری با واکسن هندی

خراسان گزارشی از تولید واکسن هندی کرونا منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است:  حتما درباره واکسن هندی هم شنیده اید، همان واکسنی که 20 میلیون دوز آن توسط کشورمان خریداری شده است. شاید برخی از خودشان بپرسند که چرا مسئولان واکسن هندی خریده اند؟ شاید عده ای به کیفیت این واکسن های هندی مشکوک باشند. ما امروز به این ابهامات پاسخ داده ایم. پاسخی که به نظر می رسد بعد از خواندن آن شگفت زده خواهید شد. در اخبار جهان از این واکسن به‌عنوان امید درمان بیماری کرونا یاد می‌شود. شاید باورتان هم نشود که هند یکی از بزرگ ترین مراکز ساخت واکسن در جهان است و اکثر واکسن هایی که از دوران طفولیت زده اید، ساخت همین هند بوده و کیفیت بالایی هم دارند. دکتر کامیار قاسم نژاد، داروساز که سال ها در حوزه ساخت واکسن فعالیت داشته، گفته است: «بسیاری از شرکت های هندی از تجربه و دانش بالایی در حوزه داروسازی برخوردار هستند. قطعا شرکت سروم هند از جمله معتبرترین شرکت های جهان است که می توان به محصولات آن ها اعتماد کرد.» او همچنین گفته: «واکسن کرونای شرکت سروم هند هم در واقع با همکاری علمی دانشگاه آکسفورد و برخی شرکت های آمریکایی در حال نتیجه دادن است. حتی برخی شرکت های مطرح جهان برای تولید انبوه واکسن خود گاهی این شرکت هندی را انتخاب می کنند تا هزینه تمام شده تولید واکسن کاهش یابد. بنابراین می توان گفت واکسن های تولید شده در این شرکت هندی، اگرچه ارزان است اما   کیفیت مطلوبی نیز دارد، زیرا نظارت محافل مطرح علمی جهان را بالای سر خود می بیند. اگر این واکسن با همین کیفیت مثلا در کشور سنگاپور یا ژاپن تولید شود، قیمت نهایی آن چندین برابر خواهد شد، زیرا هزینه استخدام نیروهای انسانی در این کشورها نسبت به هند بسیار بالاتر است.»واکسن کرونای آکسفورد که با کمک شرکت هندی تولید شده، قرار است تا پایان ماه سپتامبر میلادی یعنی همین فردا چهارشنبه 9 مهر با قیمتی حدود 13 دلار عرضه شود. به گفته مدیران این شرکت هندی، ظرفیت تولید در ماه های اول، پنج میلیون دوز در ماه است که اظهار امیدواری کرده اند این ظرفیت را به 10 میلیون دوز برسانند. البته نباید انتظار داشت که این واکسن خیلی زود به ایران بیاید. قطعا ورود احتمالی آن به ایران چند ماه طول خواهد کشید، زیرا در جدول توزیع واکسن ها معمولا شهروندان همان کشور تولیدکننده در اولویت قرار می گیرند.

khorasannews

شرق؛« شهرداران در بند»

شرق در سرمقاله خود با عنوان«مقصران امروز رشد قیمت‌ها»به قلم مهدی تقوی . استاد اقتصاد می‌نویسد: عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی‌ای در رشد نرخ تورم و متعاقب آن افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد این روزهای قیمت ارز، مسکن، خودرو، سکه و طلا مؤثر است؛ ابتدا اینکه خود دولت در مهار رشد نرخ تورم ناتوان است؛ برای مثال ۱۰ تا ۱۵ درصد حقوق‌ها را برای سال جاری افزایش داده، اما نرخ تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد است. از دیگر سو قیمت کالا و خدمات در بازار دو برابر و حتی بیشتر نیز شده است و عملا رشد دستمزدها با رشد هر روزه قیمت‌ها و تورم به‌هیچ‌وجه هم‌خوانی ندارد. تقوی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: البته علاوه بر اشکالات مدیریتی در بازار، تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف ایالات متحده نیز بر رشد قیمت‌ها به‌دلیل کاهش شدید تجارت و فروش نفت خام دخیل بوده، چراکه پس از توافق برجام، ایران حدود دومیلیون‌و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد و امروز گفته می‌شود این میزان، کاهش قابل توجهی داشته و ارز حاصل از آن نیز باز نمی‌گردد. صنایع دیگر کشور مثل خودروسازی مانند صنایع اروپایی و غرب نیست که بتوان با صادرات آنها کمبود ارزی را جبران کرد. به نظر می‌رسد تنها راه حفظ ارزش پول ملی و حرکت در راستای مهار نرخ تورم، توجه به مقوله تولید و در کنار آن توسعه صادرات باشد. دولت باید توجه به تحرک‌پذیری بخش تولید را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و از طرفی با مدیریت درست و کارشناسانه در بازار، مانع از رشد بی‌منطق قیمت‌ها شود.

شرق در گزارشی با عنوان« شهرداران در بند» به موج بازداشت مدیران شهری به اتهام فساد در استان‌های کشور پرداخته و می‌نویسد: از استان تهران تا شهرهای شمالی، از شرق تا غرب و از مرکز تا استان‌های جنوبی، این روزها کمتر استانی پیدا می‌شود که خبر بازداشت شهرداران و مدیران شهری یا اعضای شورای شهر آن در رسانه‌ها دست‌به‌دست نشود. آن‌گونه که از خبرها مشخص است، نیز علت و اتهام اصلی همه بازداشت‌شدگان یک چیز است: فساد مالی.مروری بر خبرهای شش ماه گذشته حکایت از افزایش موج تخلف یا بازداشت مدیران شهری دارد؛ تخلفاتی که گاه برخی کارکنان شهرداری‌ها در آن نقش دارند و در موارد زیادی نیز پای شهردار، اعضای شورای شهر و مدیران رده‌بالای شهری در میان است.جدیدترین خبری را که در‌این‌باره منتشر شده است، روز گذشته محمدجواد حشمتی‌مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد. روابط‌عمومی و رسانه‌ دادگستری کل استان تهران از بازداشت تعدادی از شهرداران شهرهای استان تهران از‌جمله لواسان، شهریار و رودهن در روزهای اخیر خبر داده و آورده است «برخی شهرداران مرتکب جرم رشوه‌‌خواری می‌شوند و از‌این‌رو نبود نظارت دقیق شوراهای شهر موجب این آسیب‌ها می‌شود». او همچنین علت اصلی جرائم اتفاق‌افتاده را زیاده‌خواهی مقامات اثرگذار در نهادهای شهری دانست و گفت: «نظارت شوراهای شهر و فرمانداران باید بیشتر شود تا شاهد این قبیل مسائل نباشیم». در ادامه آخرین خبرهای مرتبط با بازداشت شهرداران و مدیران شهری در استان‌های مختلف کشور را به تفکیک استانی مرور شده است.

شرق هم چنین گفت‌وگویی با محسن رفیق دوست انجام داده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا در آن جلسه‌ای که می‌خواستند درباره قطع‌نامه ۵۹۸ تصمیم‌گیری کنند، شما حضور داشتید؟ گفت: بله، در آن جلسه من پیش حاج‌حسن آقا دکتر روحانی نشسته بودم، احمدآقا -خدا رحمتشان کند- شروع کرد نامه امام را خواندن. وقتی به اینجا رسید که من قطع‌نامه و آتش‌بس را می‌پذیرم، حاج‌حسن آقای روحانی محکم در پهلوی من زد و گفت: «فلانی بساطت را جمع کن برو، تو به درد زمان جنگ می‌خوردی، به درد زمان صلح نمی‌خوری و همین هم شد».

Shargh

 

اعتماد؛ دیکته ای با غلط‌های بسیار

اعتماد در گزارش اصلی خود با تیتر« دیکته ای با غلط‌های بسیار» بهواکنش‌ها به سرمقاله انتقادی کیهان به قلم حسین شریعتمداری علیه آیت‌الله سیدعلی سیستانی پرداخته است.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان«دو پرسش کلیدی» به قلم عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب آورده است: جملات آقای روحانی درباره مسوولیت امور را با هم مرور کنیم. «آدرس لعن و نفرین مردم باید کاخ سفید و واشنگتن دی‌سی باشد. آدرس صحیح تمام جنایت و فشار بر مردم عزیز ایران واشنگتن دی‌سی و کاخ سفید است. آنهایی که داخل این ساختمان هستند، این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند. مردم باید در این سال‌ها زندگی راحت‌تر و آسان‌تری می‌داشتند، می‌بایست دلار به قیمت معقول بود، اجناس، قیمت معقول داشت؛ همه این جنایت‌ها بر گردن کاخ سفید است. جمهوری اسلامی ایران هیچ کوتاهی نکرده و بر سر قول خود مانده است و این را دنیا می‌گوید.» متاسفانه این اظهارات نیز مثل بیشتر سخنان دیگر تحت تأثیر پاسخ‌های غیر جدی یا حتی استهزاآمیز قرار گرفت و چنان که باید و شاید نقد و ارزیابی نشد. واقعیت این است که گزاره مزبور در ظاهر درست است ولی از دو جهت کامل نیست. اول اینکه همه مشکلات مربوط به کاخ سفید نیست. بخش جدی و ماندگار مشکلات ریشه در داخل و عملکرد درونی خودمان دارد. این بخش را می‌توان به دو زیربخش تقسیم کرد. یک زیربخش آن ساختاری است و زیربخش دیگر دقیقا مربوط به عملکرد مسوولان در اتخاذ سیاست‌ها، در اجرای ناقص آنها، در انتخاب مدیران و مجریان فاقد صلاحیت و... است. زیربخش ساختاری همان مواردی است که از چند دهه پیش بوده و در مقاطعی تشدید یا تضعیف شده است. در هر حال وظیفه مدیریت اجرایی دولت اصلاح این ساختارها است و در این باره باید خیلی صریح و شفاف توضیح داد و عمل نمود.  مسوولیت زیربخش اجرای ناقص و مدیران ناکارآمد، طبعا به‌طور مستقیم متوجه مدیریت اجرایی حکومت است. خیلی ساده می‌توان وزارتخانه‌های گوناگون را با یکدیگر مقایسه کرد. هر کدام که افراد قوی‌تر و مستقل‌تری حضور داشته‌اند عملکرد بهتری نیز از خود نشان داده‌اند و برعکس. بنابراین نمی‌توان بار مسوولیت این زیربخش‌ها را نادیده گرفت و متوجه دولت ندانست. در این یادداشت بخش مهم‌تر گزاره آقای روحانی مورد نظر است. ابتدا باید پذیرفت که حقیقتی غیرقابل انکار در این گزاره وجود دارد. ایران در قالب برجام توافق کرده و تمام تعهدات خود را نیز انجام داده است. طرف امریکایی است که خلاف تعهد عمل کرده و خسارت سنگینی را به کشور وارد نموده است. مثل جنگ که عراق آغازگر آن بود، جنگی که هزینه‌های کشور را زیاد کرد و درآمدهای آن را کم نمود و به‌طور طبیعی فشار این وضع بر مردم وارد می‌شد. اگر آن زمان این ادعا پذیرفتنی بود که عامل این وضع صدام حسین است، امروز هم باید پذیرفت که عامل گرانی و مشکلات دیگر کاخ سفید است. حداقل بخش مهمی از این وضع ناشی از خلف وعده آنان است. تا اینجا درست و منطقی است. شاید در این دو سال نزدیک به 75 میلیارد دلار یا بیشتر خسارت به کشور زده است. و این رقم بسیار زیادی است و باید هم در تورم و رشد منفی اقتصادی خود را نشان دهد.  بنابراین تا اینجا بحثی نیست. نکته مورد اختلاف جای دیگری است. در اینجا قصدم متوجه کردن مسوولیت به دولت نیست، بلکه به عنوان یک شهروند مسوولیت را متوجه کل می‌دانم ولی چون رییس‌جمهور در مقام مهمی است، باید در این باره توضیح روشنی دهد. از منظر یک شهروند دو پرسش جدی در این باره وجود دارد که باید پاسخ داده شود.اول. برجام توافقی بود که در اصل میان ایران و امریکا شکل گرفت. سایر کشورها نیز بیشتر در مقام شاهد بودند. این توافق به هر دلیلی در عمل نقض و ایران از منافع آن محروم شده است، بدون آنکه بتوان یا مصلحت یا مفید باشد که به شرایط پیش از برجام بازگشت. مثل این است که ملکی را خریده‌اید، پول آن را پرداخته‌اید، ولی حق تصرف مالکانه را ندارید. علت چنین وضعی چیست؟ و مسوولیت آن با کیست؟ دولت، مسوولیت را متوجه امریکا می‌کند. این حرف در عین حال که در ظاهر درست است، ولی پاسخ به پرسش نیست. مثل این است که بگوییم چرا این تعداد افراد در روز فوت می‌کنند؟ پاسخ داده شود که علت آن ویروس کرونا است!! در واقع پرسش این است که چرا به نحوی رفتار کرده‌ایم که اجازه می‌دهیم ویروس کرونا در ایران چنین موثر باشد؟ ولی در فلان کشور دیگر کرونا و مرگ و میر آن مهار شده است. اگر مسوولیت وضعیت پیش آمده برای برجام را متوجه دولت امریکا بدانیم، از خودمان سلب صلاحیت کرده‌ایم. این مثل آن می‌ماند که یک فروشنده اجناس مغازه را به دیگران بفروشد تا فردا پولش را بدهند. ولی هیچ تضمین کافی نگیرد، فردا که آنان پول را ندادند، نمی‌تواند بگوید که تقصیر خریداران است که بدقولی کرده‌اند. این را پیش دادگاه باید گفت ولی درون مدیریت مغازه مسوولیت متوجه فروشنده است. با این ملاحظه دولت باید صریح و روشن توضیح دهد که چرا برجام به چنین سرنوشتی دچار شد؟ آیا مشکلی از جانب ایران وجود داشت یا خیر؟

اعتماد در گزارشی ریزش 55 هزار واحدی شاخص کل پرداخته و آورده است: شاخص کل بورس روز گذشته ریزش حدود 55 هزار واحدی داشت و به یک میلیون و 515 هزار واحد رسید. این افت حدود 2.69 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده بود. با وجود اینکه بیش از دو ماه از تصاحب قله دو میلیون واحدی شاخص کل می‌گذرد اما بورس دیگر نتوانست جایگاه قبلی‌اش را باز پس بگیرد و همچنان در فاصله بین 400 تا 500 هزار واحدی از قله روانی است. همین امر عاملی بود برای انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه برای جلوگیری از نوسان‌ها و افت‌های آتی. با وجود مخالفت‌ها و بیم از نتیجه این عمل همچنان این انتقال صورت نگرفته اما مسوولان بازار سرمایه بر نهایی شدن این انتقال تاکید دارند.پس از انتقال یک درصد از سهم صندوق توسعه به بورس برای بهبود شاخص‌ها، خبرهایی نیز مبنی بر آزاد شدن سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس منتشر شد. هر چند تاکنون از این سرمایه‌گذاری حرفی در محافل گفته نشده اما با اعلام سازمان بورس قرار است بانک‌ها از امروز در بورس سرمایه‌گذاری ‌کنند. این خبر در نهایت به بی‌اعتمادی مردم نسبت به تصمیم‌های دولت برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دامن زد و به جای اینکه سیگنال مثبتی برای افزایش شاخص باشد، آن را 43 هزار واحد کاهش داد. فعالان بر این باورند که دولت برنامه‌ای برای عملکرد بازار سرمایه ندارد و می‌خواهد آن را به هر ترتیبی مثبت نگه دارد. به اعتقاد کارشناسان خرید و فروش بانک‌ها در بازار سرمایه می‌تواند با تورم همراه باشد و ثبت دارایی‌های پرریسک در ترازنامه بانک‌ها مشکلات پولی برای اقتصاد کشور ایجاد کند. علی صحرایی، مدیرعامل بورس نیز در اظهارنظری گفت:« ورود بانک‌ها به بورس سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و آنها پس از خرید می‌توانند هر زمان که صلاح دانستند طی یک تا دو سال آینده بفروشند و جزو سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.»

کیهان؛ توضیحات درباره خبر الجریده 

کیهان تیتر اصلی خود را به ریزش‌های اخیر بورس اختصاص داده و نوشته است:«ثبات بورس در حمایت از تولید است نه سوداگری» در بخشی از این گزارش آمده است: شاخص کل بورس که از 50 روز قبل روند نزولی به خود گرفته، این روزها بیش از هر چیز از تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان و ترس سرمایه‌گذاران لطمه می‌خورد و ثباتش هم در گرو حمایت از تولید است.»

 این روزنامه در ستون خبرهای ویژه خود نیز به ماجرای مذاکره ایران وآمریکا اشاره کرده ومی‌نویسد: اخیراً روزنامه کویتی الجریده که بارها اخبار صد درصد دروغ را منتشر کرده، مدعی شد ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند.روزنامه کویتی مدعی شد در این مذاکرات، دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده است. اما در این مذاکرات از طرف ایران، دولت مشارکت ندارد.الجریده همچنین مدعی شده «در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است. با این حال سازمان اطلاعاتی آمریکا به ترامپ توصیه کرده است «منتظر دولت اصولگرا در ایران باشد تا این دولت، تعهدات را اجرا کند» همچنین به ترامپ توصیه شده بر دولت روحانی، تکیه نکند.»

این خبر جعلی که با هماهنگی قبلی توسط  برخی رسانه‌های اجاره‌ای سازمان سیا در کشورهای عربی بازنشر شد، از یک طرف می‌خواست از اثر خیانت برخی کشورهای عربی در عملی کردن سازش با رژیم صهیونیستی که در کاخ سفید انجام شد، بکاهد و از طرف دیگر برای محافل وابسته به آمریکا در داخل ایران، دستمایه عملیات روانی جدید فراهم کند؛ چنان که بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به شبکه عنکبوت بلافاصله خبر جعلی الجریده را پوشش دادند...هدف از این پرونده مشترک، تطهیر خط مذاکره با آمریکا و القای این بود که نظام پشت پرده در حال ارتکاب مذاکره‌ای است که علناً -و به استناد تجارب موجود- آن را خیانت می‌داند.نوع تنظیم خبر جعلی الجریده نیز به نحوی است که بتواند موضوع مذاکره را از واقعیت عبرت‌آموز و دافعه‌برانگیز آن خارج کرده و به موضوعی مورد مسابقه در میان محافل داخلی جا بزند.

اما آنچه دروغ بودن این شایعه را روشن می‌کند، التماس توأم با تهدید ترامپ از ایران برای انجام مذاکره قبل از انتخابات است که تقریباً روزانه و بعضاً هر روز انجام می‌شود. او که قافیه را در انتخابات باخته و تقریباً در بسیاری از حوزه‌های سیاست خارجی با ناکامی مواجه شده- از جمله در مقابل ایران- نیاز راهبردی به واداشتن ایران به مذاکره و استفاده تبلیغاتی از آن دارد. بنابراین اگر واقعاً حتی شبه‌مذاکره‌ای اتفاق می‌افتاد؛ بی‌تردید مقامات دولت ترامپ همین موضوع را در بوق و کرنا می‌کردند.

KayhanNews

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید