نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 26 مهر آغاز هر دهه

هاشمی رفسنجانی:مجلس مبرا از چپگرایی است/سمند آذر ماه ۸۰ وارد بازار می شود/پژویان:تحریم بانک مرکزی را جدی بگیریم

کدخبر: ۳۶۷۷۱۸
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: هاشمی رفسنجانی:مجلس مبرا از چپگرایی است/سمند آذر ماه ۸۰ وارد بازار می شود/پژویان:تحریم بانک مرکزی را جدی بگیریم/شکاف دلار رسمی و غیررسمی ۲۰۰ تومان شد
هاشمی رفسنجانی:مجلس مبرا از چپگرایی است/سمند آذر ماه ۸۰ وارد بازار می شود/پژویان:تحریم بانک مرکزی را جدی بگیریم

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 مهر 1350؛ تشویق مالیاتی برای سرمایه‌گذاران مسکن

به‌دنبال اعلام سیاست دولت، سمینار بررسی مسکن طی ماده‌ای پیشنهاد کرد که باید در قوانین مالیاتی به‌منظور اعمال معافیت مالیاتی برای شرکت‌ها یا افرادی که اقدام به ایجاد واحد مسکونی به قصد فروش و یا اجاره می‌نمایند، تجدیدنظر بعمل آید و همچنین نسبت به اراضی بایر اطراف شهرها نیز مالیات تصاعدی وضع گردد.

به همین جهت در وزارت دارایی اولین قدم در زمینه تجدیدنظر در تشویق مالیاتی برای توسعه مسکن با تشکیل کمیسیون برداشته شد و کمیسیون مرکب از کارشناسان مالیاتی و  عده‌ای از مقامات وزارت آبادانی و مسکن و سازمان‌های مربوطه تشکیل شد.

اطلاعات 26 مهر 1350

26 مهر 1360؛مجلس مبرا از چپگرایی

اکبر هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ]تروریست‌های داخلی[ اگر ارشاد نشدند معقول نیست که توقع داشته باشیم که به آنها اجازه داده شود که آنارشیست‌بازی در مملکت درآورند.

البته بعد از سرکوبی این تروریست‌ها نوبت تروریست‌های اقتصادی است. وی افزود: من همین جا اخطار می‌کنم که ممکن است شیاطینی که دست‌اندرکارند برای ایجاد جو ناسالم شیطنت کنند و به این صورت که بگویند ممکن است افکار تندی در مجلس باشد و حدود مالکیت را بشکند و بروند پیش علما شیطنت کنند و نظر علما را دچار تردید کنند و در جامعه جو ناسالم ایجاد کنند.

امام بعد از یک سال و نیم این مجلس را شناخته‌اند و این کار را با شناخت انجام داده‌اند و مطمئن باشند که مجلس مبراتر از این است که چپگرایی کند.

و امیدواریم در سایه این اعتماد و مراعات حدود و ثغور اسلام، هم مشکلات را برطرف و هم به جامعه اعتماد بدهیم که حدود مالکیت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و حرکت‌های تولیدی که در جامعه شود با قوانین حساب‌ شده است که بگذرانیم بتوانیم راه حرکت جامعه را باز کنیم.

اطلاعات 26 مهر 1360

26 مهر 1380؛ بورس تهران روند طبیعی به خود خواهد گرفت

بعد از گذشت آثار روانی حوادث اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی بر بورس تهران، این بورس روند طبیعی فعالیت خود را در آینده نزدیک از سر می‌گیرد.

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: اگر به بازدهی سهام نگریسته شود دیده خواهد شد که اکثر سهام موجود در بورس از بازدهی بسیار خوب و مثبتی برخوردار هستند.

رئیس شورای بورس تهران بیان کرد: با توجه به روند بازدهی سهام، متقاضیان آن را تشخیص داده و مجددا در فعالیت‌های بورس شرکت‌ خواهند کرد و به همین دلیل یک روند طبیعی و مثبتی در میان‌مدت برای بورس پیش‌بینی می‌شود.

خودرو ملی آذرماه وارد بازار می‌شود

مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد: خودروی ملی ایران (سمند) از آذرماه امسال به بازار عرضه می‌شود.

منوچهر غروی افزود: تا پایان امسال کمتر از 10 هزار دستگاه از خودروی «سمند» تولید و در اختیار عموم گذاشته خواهد شد. وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای پیش‌فروش این خودرو وجود ندارد، گفت: قیمت آن نیز متوسط قیمت خودروهای پژو 405 و پژو پارس و به‌عبارتی 120 تا 170 میلیون ریال است.

نرخ جدید انواع گوشت قرمز در تهران

نرخ جدید انواع گوشت قرمز در میادین شهرداری تهران اعلام شد.این سازمان تاکید کرد: با توجه به حذف نرخ راسته با استخوان از اقلام گوسفندی لازم است لاشه گوسفند در هنگام قطعه‌بندی (شقه) دقیقا از وسط ستون مهره‌ها جدا شود، به‌نحوی‌که نخاع داخل آن مشخص و نیمی از راسته بر روی یک شقه و نیم دیگر بر روی شقه دیگر باشد.

نوع گوشت

قیمت واحد – کیلو/تومان

گوساله – ران و سردست

2320

گوساله-قلوه‌گاه و گردن و سرسینه

1850

گوساله-فیله

2800

گوساله – راسته بدون استخوان و چربی

2380

گوسفندی – سردست و سینه و راسته

2210

گوسفندی – ران + قلوه‌گاه

2330

گوسفندی – شقه یا لاشه کامل

2270

 

دولت از بانک‌های خصوصی حمایت می‌کند

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار اعضای هیات‌مدیره بانک خصوصی پارسیان گفت: دولت از فعالیت‌های بانک‌های خصوصی حمایت می‌کند و در اجرای مقررات بین بانک‌های خصوصی و دولتی تبعیض قائل نخواهد شد. آقای مظاهری همچنین از پیشنهاد تشکیل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی حمایت کرد و گفت: برای انتخاب اعضای این کانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی آمادگی معرفی ناظر را دارد.

روسیه خواهان عضویت در WTO شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی تجارت یک اولویت است. وی افزود: امیدواریم به این سازمان بپیوندیم و معتقدیم این مساله برای روسیه یکی از اولویت‌ها است. پوتین ادامه داد: ما اطمینان داریم پیوستن روسیه به این سازمان در مجموعه اقتصادی روسیه تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اطلاعات 26 مهر 1380

26 مهر 1390؛ تحریم بانک مرکزی را جدی بگیریم

رئیس شورای رقابت ضمن  سیاسی دانستن تحریم بانک مرکزی ایران گفت که دولت باید سعی کند با همکاری دوستان خود در منطقه به طریقی این مشکل را دور بزند. جمشید پژویان افزود: تحریم بانک مرکزی هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

ورود بانک‌ها به 8 طرح فولادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه به‌نظر می‌رسد بعد از اعلام فراخوان کسی برای خرید هشت طرح فولادی مراجعه نکرده است، گفت: الان گزارش دقیقی درباره این موضوع ندارم؛ ولی می‌دانم که بانک‌ها متقاضی خرید این طرح‌ها هستند. البته اسم این بانک‌ها را نمی‌دانم.

محدودیت‌های جدید برای واردات کالاهای غیرضروری

محدودیت‌های جدیدی برای واردات کالاهای تجملاتی در راه است. قرار است به زودی 240 کالای غیرضرور یا به تعبیر مسوولان لوکس مشمول محدودیت‌هایی ازجمله اخذ عوارض و تامین مشروط ارز موردنیاز شود.

حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت گفت: بر این اساس در صورتی که واردکننده حقوق معادل ریالی یا تامین ارزش منوط به صادرات داشته باشد می‌تواند این کالاها را وارد کند. بر این اساس در اولین مرحله 240 ردیف تعرفه برای این منظور در نظر گرفته شده است.

شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی 200 تومان شد

قیمت دلار در بازار آزاد دیروز تا 1255 تومان بالا  رفت که با در نظر گرفتن نرخ مرجع ان، اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی آن به 200 تومان رسید.

افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر که به گفته فعالان بازار بیشتر ناشی از افزایش تقاضای داخلی است، تلاش‌های اخیر بانک مرکزی را برای کنترل قیمت آن ناکام گذاشته است.

اطلاعات 26 مهر 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید