رونمایی از هدیه بن‌سلمان برای آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن

کدخبر: ۳۷۵۹۲۰
اقتصادنیوز: یک روزنامه انگلیسی از تلاش عربستان جهت یافتن راه‌حل‌هایی برای بحران منطقه خلیج فارس و کنار زدن اختلافات با کشور قطر به عنوان هدیه‌ای برای جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا نوشت.
رونمایی از هدیه بن‌سلمان برای آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه "فایننشال تایمز" چاپ انگلیس در گزارشی نوشت، ریاض پس از شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا در انتخابات اخیر این کشور بر تلاش‌های خود برای پایان دادن به اختلاف‌نظر و کشمکشی که از سه سال قبل با قطر وجود داشته، افزوده است.

به نظر می‌رسد تلاش برای پایان دادن به محاصره اعمال شده از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر بر کشور قطر با منابع گاز، در واقع گامی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای نزدیک شدن به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا بوده و همانند هدیه خداحافظی به ترامپ است که با او روابط جدی داشته و از او در جنگ یمن و نیز پس از جنایت قتل جمال خاشقجی حمایت کرده بود.

در واقع پیش‌بینی می‌شود بن سلمان ارتباط سردی با رئیس جمهوری آتی آمریکا داشته باشد، به ویژه که بخش گسترده‌ای از دموکرات‌های آمریکا او را پس از ماجرای قتل خاشقجی در ساختمان کنسول عربستان در استانبول محکوم کرده و از جنگی که عربستان در یمن به راه انداخت و نیز بازداشت تجار و شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد انتقاد کرده بودند.

یک مشاور عربستان و امارات در این خصوص گفت: این حرکت به منزله هدیه‌ای برای بایدن است، شاهزاده بن سلمان می‌داند پس از پیروزی بایدن در تیر راس قرار دارد و در واقع می‌خواهد با ارتباط برقرار کردن با قطر آمادگی خود را برای در پیش گرفتن برخی اقدامات نشان دهد.

فایننشال تایمز به نقل از علی الشهابی، تحلیلگر عربستانی نزدیک به دفتر پادشاهی این کشور نوشت، رهبری عربستان ماه‌ها است آمادگی خود را برای پایان دادن به این مساله اعلام کرده است.

الشهابی گفت: آنها مدت‌ها است برای بستن و مختومه کردن برخی پرونده‌ها و به صورت مشخص این پرونده تلاش می‌کنند.

محاصره هوایی، زمینی و دریایی قطر از ژوئن ۲۰۱۷ پس از آنکه عربستان و هم‌پیمانانش دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرد، آغاز شد.

قطر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی است، این اتهام را رد کرد و هر دو طرف در برابر فشارهای آمریکا برای حل اختلاف و امتیازدهی مقاومت کردند.

دولت ترامپ نیز نگرانی خود را از اینکه این اختلاف‌نظر موجب تضعیف ائتلاف عربی علیه ایران شود، ابراز داشته و از اینکه ایران از این ماجرا منفعت مالی ببرد، احساس شکست و ناکامی کرد چرا که در نتیجه این تحریم، پروازهای قطری مجبور به استفاده از حریم هوایی ایران شدند.

یک دیپلمات در این رابطه گفت: هدف از تلاش‌های اخیر کویت، ایجاد پایه‌هایی برای آغاز یک گفت‌وگوی مستقیم میان ریاض و دوحه است و قطر نیز به دنبال آن است پیش از آغاز این مذاکرات دوجانبه، گام‌هایی همانند لغو ممنوعیت پرواز برای اعتمادسازی برداشته شوند. در حالی که پیشنهاد آغاز جابه‌جایی آزادانه شهروندان قطری میان کشورهای تحریم‌کننده داده شده اما دوحه خواستار تضمین‌هایی برای حفاظت از جان آنها است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه جاری میلادی ابراز امیدواری کرد که هواپیمایی قطر بتواند ظرف ۷۰ روز آینده یعنی پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ پروازهایی بر فراز کشورهای تحریم‌کننده داشته باشد.

اوبراین گفت: ریاض وابوظبی از دوحه می‌خواهند از شدت انتقادهای شبکه الجزیره علیه عربستان بکاهد.

برخی منتقدان شبکه الجزیره را ابزار تبلیغاتی دوحه می‌دانند.

پس از اعلام آغاز محاصره، کشورهای محاصره کننده ۱۳ خواسته را در مقابل لغو آن قرار دادند و به دوحه اعلام کردند در صورت عمل به این خواسته‌ها تحریم را برمی‌دارند. اما به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، میانجی‌های کویتی تلاش می‌کنند این خواسته‌ها را به آشتی و دوستی تبدیل کنند.

علاوه بر این، به گفته برخی افراد مطلع از روند مذاکرات، از دیگر شروط سازش با قطر انتقال گاز مایع از این کشور به بحرین است.

همچنین یک منبع آگاه از این مساله اعلام کرد، اطلاعات بیشتری درباره روند اعتمادسازی وجود ندارد.

برخی مسؤولان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به موضعگیری ابوظبی و اظهارات یوسف العتیبه سفیر امارات در حلقه گفت‌وگویی اسرائیلی پرداختند که در آن با اشاره به اختلاف نظر با دوحه درباره آینده منطقه خاورمیانه تاکید کرده بود، "حل اختلاف منطقه خلیج (فارس) در اولویت نیست".

برخی مسؤولان غربی در منطقه نیز پیش‌بینی می‌کنند امارات در هر تصمیمی از هم‌پیمان بزرگ خود یعنی عربستان پیروی کند

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید