واکنش بین‌المللی به خبر استفاده از هوش مصنوعی برای ترور دانشمند هسته‌ای ایران؛ اسرائیل: از این فناوری بی‌اطلاعیم!

کدخبر: ۳۷۷۷۳۹
اقتصادنیوز: نحوه ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایرانی امروز مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.
واکنش بین‌المللی به خبر استفاده از هوش مصنوعی برای ترور دانشمند هسته‌ای ایران؛ اسرائیل: از این فناوری بی‌اطلاعیم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز با اشاره به گزارش خبرگزاری تسنیم نوشت که ترور دانشمند شاخص هسته‌ای ایران در ماه گذشته از راه دور و با هوش مصنوعی و توسط یک مسلسل مجهز به سیستم هوشمند کنترل شده ماهواره ای انجام شده است. این گزارش اسرائیل را متهم اصلی در این پرونده از سوی ایران معرفی می‌کند، اگر چه اسرائیل مسئولیت این قتل را تأیید یا رد نکرده است. با این حال از گذشته، اسرائیل اذعان داشته که عملیات پنهان و جمع‌آوری اطلاعات علیه برنامه هسته‌ای دشمن اصلی خود را دنبال می‌کند. 

 در این گزارش از سویی به اظهارات علی فدوی و علی شمخانی پرداخته شده که این ترور به وسیله دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی صورت گرفته که و از طرف دیگر یوآو گالانت ، وزیر کابینه امنیتی اسرائیل  به رویترزگفته که او از وجود فن‌آوری‌های هدف‌گیری از راه دور که  مقامات ایرانی به آن‌ها اشاره کرده‌اند اطلاعی ندارد.

بی‌بی‌سی نیز به نقل سخنان سردار فدوی در استفاده از هوش مصنوعی در ترور محسن فخر‌زاده پرداخته است که این مسلسل فقط بر روی صورت فخری‌زاده تمرکز داشت به گونه‌ای که همسرش با وجود فاصله تنها 25 سانتی متر (10 اینچ) اما مورد اصابت گلوله قرار نگرفت. زو کلینمن (گزارش‌گر حوزه تکنولوژی) در تحلیلی برای بی‌بی‌سی نوشته که در صورت صحت ادعاها، این مسئله برای ما می‌تواند بسیار هشداردهنده باشد. او به نگرانی جمع کثیری از دانشمندان نسبت به این مسئله اشاره کرده و خاطر نشان می‌کند بالغ بر هزار نفر از آنان از جمله استیون هاوکینگ در سال 2015 طی نامه‌ای سرگشاده خواستار ممنوعیت توسعه هوش مصنوعی برای استفاده نظامی شدند. تام وایتینگتون نیز روایت ایران از این حادثه را  فراتر از یک داستان جالب و جذاب دانست که تنها به گونه‌ای هوشمند و شگفت‌آور طراحی شده است. به عقیده پروفسور نوئل شارکی، یکی از اعضای کمپین مبارزه با ربات‌های قاتل نیز پیامدهای دسترسی نیروهای نظامی به چنین سلاح‌هایی عواقب غیرقابل تصوری به همراه خواهد داشت. اگر چنین وسایلی به صورت خودکار چهره‌ی افرادی را که باید بکشند تشخیص می‌دهند و این کار را انجام می‌دهند، ما در سراشیبی قرار داریم که کاملاً امنیت جهانی را مختل می‌کند.

با این حال تحلیل گزارش‌گر بی‌بی‌سی بر این بناست که ترور فخری زاده به منظور توقف برنامه هسته‌ای ایران نبوده است بلکه با هدف پایان دادن به الحاق مجدد آمریکا به برجام با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور منتخب سال آینده بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید