ادعای موشکی رویترز علیه ایران

کدخبر: ۳۷۸۱۴۹
خبرگزاری رویترز مدعی شده است که ایران تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت را نقض کرده است.
ادعای موشکی رویترز علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری رویترز در خبری، ایران را به ارسال موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک به لیبی و نقض تحریم تسلیحاتی شورای امنیت متهم کرد.

بر اساس این ادعا که بارها از سوی ایران تکذیب شده است، آنتونیو گوترش با ارسال گزارشی به شورای امنیت -که روز دوشنبه ارسال و سه‌شنبه به دست رویترز رسیده- تجزیه و تحلیل دبیرخانه سازمان ملل از عکس‌های چهار موشک هدایت‌شونده ضد‌تانک در لیبی نشان داد که یکی از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی مطابق با موشک دهلاویه تولید ایران است.

جو عزیز، مسئله ایران دیگر هسته‌ای نیست| توماس فریدمن/ نیویورک‌تایمز/ آرامکو/ موشک های بالستیک هدایت‌شونده دقیق

با این حال این گزارش مدعی شده است که دبیرخانه سازمان ملل نتوانسته تشخیص دهد که این موشک چه زمانی به لیبی منتقل شده و آیا مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت در مورد ایران است یا نه.

پیش از این شورای امنیت صادرات سلاح توسط ایران را در سال 2007 تحریم کرده بود اما بر اساس توافق هسته‌ای برجام، محدودیت‌های تسلیحاتی در مهرماه سال جاری برداشته شد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان در ماه مه سال جاری اسرائیل ایران را به نقض تحریم‌ها متهم کرده و عکس‌های موشک‌های هدایت شونده ضدتانک در لیبی که توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به کار برده شده بود را  به گوترش ارسال کرد. با این حال  چند هفته بعد، جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به گوترش ادعاهای اسرائیل را رد کرد و کاملا بی‌اساس خواند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید