حمایت نیمی از جمهوری‌خواهان از حمله ترامپیست‌ها به کنگره؛

شوک دوم به دموکراسی آمریکایی

کدخبر: ۳۸۴۹۶۴
دوقطبی فزاینده فرهنگی و تشدید شکاف سیاسی در جامعه آمریکا، پس از حمله راست‌گرایان افراطی حامی دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده، وارد فاز جدیدی شده است؛ این اقدام آستانه تحمل بخش دیگری از جمهوری‌خواهان کلاسیک را شکسته و آنان را وادار کرده تا مرز روشنی میان خود و هم‌حزبی‌های وفادار به ترامپ تعیین کنند.
شوک دوم به دموکراسی آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره نخست با جو بایدن، زمانی‌که صحبت از گرو‌ه‌های راست‌گرای افراطی و خشونت‌طلب مانند Proud Boys (پسران مغرور) به میان آمد، علناً خطاب به آن‌ها گفت: "عقب بایستید و منتظر [دستور] بمانید". عبارت "Stand back and Stand by" اغلب در میان نظامیان کاربرد دارد؛ مثلاً زمانی‌که یک فرمانده عملیات خطاب به سربازانش این عبارت را بکار می‌برد به معنای این است که سربازان باید منتظر بایستند تا دستور حمله صادر شود.

ترامپ ۱۹ دسامبر در توئیتر خود زمان و مکان عملیات را اعلام کرد؛ "اعتراض بزرگ در واشینگتن دی.سی، ۶ ژانویه آنجا باشید، خشن خواهد بود." روز ۶ ژانویه نیز خود شخصاً در صحنه حضور یافت و با کلماتی روشن دستور ورود به ساختمان کنگره و حتی چگونگی آن را اعلام کرد؛ "این انتخاباتی متقلبانه بود که آن‌ها از ما دزدیدند" ... "این کنگره می‌خواهد انتخابات متقلبانه را تأیید کند" ... "نگذارید اینگونه شود و برای پس گرفتن آن بجنگید" ... "مبارزه کنید و وارد شوید" ... "اگر مبارزه نکنید دیگر کشوری نخواهید داشت".

و به قول جو بایدن "کلمات یک رئیس‌جمهور حائز اهمیت است."

Second Shock to the American DEMOCRACY

با این حال بسیاری از مردم جهان با مشاهده آنچه در بعدازظهر ۶ ژانویه مقابل و سپس درون ساختمان کنگره ایالات متحده رخ داد، در بُهت و حیرت فرورفتند. اما این نه آغاز یک ستیز سیاسی-اجتماعی است، و نه پایان‌بندی ۴سال حکمرانی ترامپ و جولان ترامپیست‌ها بود. ترامپیسم در میان نیمی از جامعه آمریکا ریشه دوانده و تخم نفرت از نیم دیگر را پراکنده است؛ بر اساس نظرسنجی YouGov شوک‌آورترین اقدام راست‌گرایان افراطی حامی ترامپ مورد حمایت نیمی از جمهوری‌خواهان آمریکایی قرار دارد.

آرزوی کریسمس فریدمن برآورده می‌شود؟

ظاهراً بابانوئل می‌خواهد آرزوی کریسمس «توماس فریدمن» ستون‌نویس برجسته نیویورک‌تایمز را برآورده کند. فریدمن در شماره ۲۲دسامبر نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با عنوان «آیا ترامپ محافظه‌کاران اصولگرا را به تأسیس حزب وامی‌دارد؟» درباره چنین احتمالی گمانه‌زنی کرد و نوشت: "اگر تلاش ترامپ برای مشروعیت زدایی از ریاست جمهوری جو بایدن تداوم یابد و برای رفتار افراطی خود طلب وفاداری از یاران کند، حزب جمهوری‌خواه ممکن است به طور کامل دو شقه شوده و یک شکاف عمیق بین جمهوری‌خواهان اصولگرا و جمهوری‌خواهان بی‌پرنسیپ (غیراصول‌گرا و پیرو ترامپ) ایجاد می‌شود."

فریدمن معتقد است در صورت وقوع چنین اتفاقی، دونالد ترامپ با "منعقد کردن نطفه یک حزب محافظه‌کار اصولگرای جدید" بیشترین لطف ممکن را به آمریکایی‌ها کرده است؛ «بابانوئل، اگر می‌شنوی، این هدیه‌ای است که برای کریسمس آرزو دارم!»

فریدمن خود وقوع چنین رخدادی را خوش‌خیالانه می‌داند اما استدلال خود را اینگونه تکمیل می‌کند که  اگر ترامپ هرگز به پیروزی بایدن اعتراف نکند و جمهوری‌خواهانی مخالف مشی ترامپ با دولت جدید "همکاری" ‌کنند، قطعاً مشکلی بُروز پیدا خواهد کرد. فشارهای فزاینده‌ای علیه جمهوری‌خواهان اصولگرایی نظیر میت رامنی، لیزا مورکوفسکی و قضات، مقامات انتخاباتی و قانونگذاران ایالتی محافظه‌کاری که کشور را بر حزب ارجحیت داده و به خواسته‌های ترامپ تن نمی‌دهند، فزونی خواهد یافت، تا در نهایت حزب محافظه‌کاری برای خود تأسیس کنند.

وی برای تحقق آرزوی خود به افراط‌گرایی ترامپ امید بسته است؛ اگر پوشش مسائل خاورمیانه تنها یک آموخته برایم داشته، این است که درباره افراط‌گرایان تنها یک چیز را می‌توان با اطمینان گفت؛ آن‌ها نمی‌دانند که تا کجا باید پیش بروند و چه زمانی لازم است متوقف شوند. بنابراین، در نهایت آن‌ها تقریباً همیشه پا را فراتر از آنچه باید می‌گذارند و افراد بسیاری را با خود به این ورطه می‌کشانند.

توماس فریدمن
توماس ال. فریدمن ستون‌نویس سیاست خارجی نیویورک‌تایمز از سال ۱۹۸۱ تاکنون و برنده ۳ جایزه پولیتزر

گویا آموخته فریدمن از خاورمیانه درباره غایت افراط‌گرایان، گزاره‌ای مستقل از جغرافیاست و در آن‌سوی جهان برای رئیس‌جمهور افراط‌گرای آمریکا هم صدق می‌کند. تلاش آشکار ترامپ در راستای تحریک هوادارانش برای حمله به کپیتول‌هیل، احتمالاً همان‌جایی است که ستون‌نویس نیویورک‌تایمز امیدوار بود ترامپ گام در آن بگذارد.

پیامدهای این اقدام به سرعت نشانه‌های خود را بروز داد و اختلاف‌های پنهانی که با ظهور ترامپ در حزب جمهوری‌خواه رسوخ کرد، طی ۴سال اخیر عمیق‌تر و آشکارتر شد، و واقعه ۶ ژانویه به قدری افراط‌گرایانه بود که علاوه بر جمهوری‌خواهان میانه‌رو نظیر میت رامنی و لیزا مورکوفسکی، محافظه‌کاران کلاسیکی چون مایک پنس و میچ مک‌کانل را نیز وادار کرد مرز خود را با این اقدامات روشن کنند.

/ جدایی ریش‌سفیدان جمهوری‌خواه از ترامپیست‌ها

حتی خود ترامپ هم به سرعت متوجه شد که بیش از حد پیش رفته است، اما نه آنقدر سریع که بتواند مانع رخ دادن واقعه و یا پیامدهای آن شود. آن پیام ویدئویی روز پنجشنبه ترامپ در محکومیت اقدامی که آمر و عامل اصلی آن خودش بود، توجه کسی را جلب نکرد، چون همه‌چیز برای همه آشکار بود؛ ترامپ در روز روشن، قلب دموکراسی را نشانه رفته بود.

گسترش دودستگی درون‌حزبی میان جمهوری‌خواهان

نظرسنجی‌ها نیز تصدیق می‌کنند که این شکاف نه فقط در سطح نخبگان رده بالای سیاسی، بلکه تا عمیق‌ترین لایه‌ها و طبقات اجتماعی آمریکا رسوخ کرده و دودستگی درون‌حزبی به سرعت و متناظراً میان جمهوری‌خواهان سراسر آمریکا تسرّی یافته است.

مؤسسه افکارسنجی YouGov در عصر همان روز چهارشنبه -۶ ژانویه- از ۱۳۹۷ رأی دهنده ثبت شده‌ای که در مورد این رویداد اطلاع داشتند، نظرسنجی کرد. نتایج این پیمایش نشان می دهد که اکثر (۶۲٪) رأی دهندگان این اقدامات را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند. دموکرات‌ها با اکثریت قریب به اتفاق (۹۳٪) اینگونه فکر می‌کنند ، در حالی که اکثر رأی دهندگان مستقل (۵۵٪) نیز موافق هستند. در میان جمهوری خواهان ، فقط یک چهارم (27٪) فکر می کنند که این باید تهدیدی برای دموکراسی تلقی شود ، در واقع دو سوم (68٪) خلاف این گفته اند.

بطورکلی از هر ده رای دهنده شش نفر، حمله به ساختمان کاپیتول را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند

آیا باید این اقدام را تهدیدی برای دموکراسی دانست؟ (٪)  بله   خیر

youGov1

در واقع ، بسیاری از جمهوری خواهان (۴۵٪) به طور فعالانه از اقدامات افراد در پایتخت حمایت می کنند، گرچه همان تعداد مخالفت خود را ابراز داشتند (۴۳٪).

در میان همه رأی‌دهندگان، تقریباً دو سوم (۶۳٪) می‌گویند که آنها "به شدت مخالف" اقدامات انجام شده توسط طرفداران ترامپ هستند، و ۸٪ دیگر می‌گویند "تا حدودی" با آنچه اتفاق افتاده مخالفت می‌کنند.

به طور کلی ، از هر پنج رأی دهنده یک نفر (۲۱٪) می گوید که از وضعیت جاری در کنگره حمایت می کند. احتمالاً  کسانی که معتقدند تقلب در انتخابات رخ داده و نتایج دستکاری شد، ۵۶٪ احساس می‌کنند که وقایع ۶ ژانویه، قابل توجیه است.

از هر پنج رای دهنده یک نفر (از جمله ۴۵٪ جمهوری خواهان) حمله به ساختمان کنگره را تأیید می‌کنند

طرفداران رئیس جمهور ترامپ در اعتراض به تأیید اعتبارنامه پیروزی جو بایدن در انتخابات به  کنگره ایالات متحده حمله کردند. آیا براساس آنچه در این باره خوانده یا شنیده‌اید، از این اقدامات حمایت می‌کنید یا مخالف آن‌ها هستید؟ (٪)

به شدت یا تا حدودی حمایت می‌کنم/ به شدت یا تا حدودی مخالفم/ نظری ندارم/ اطلاعی ندارم

youGov2

اختلاف حزبی در حمایت یا مخالفت می‌تواند ناشی از برداشت متفاوت از ماهیت اعتراضات باشد. مثلاً در حالی که در میان رأی دهندگانی که از واقعه کپیتول‌هیل مطلع هستند، ۵۹٪ آن را خشونت‌آمیز و ۲۸٪ مسالمت‌آمیز می‌دانند، عکس این قضیه در مورد جمهوری خواهان صادق است؛ یعنی ۵۸٪ معتقدند این اقدام مسالمت‌آمیز بوده و تنها ۲۲٪ آن را خشونت آمیز می‌دانند.

همچنین در میان کسانی که معتقدند تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری به میزانی بوده که منجر به تغییر نتیجه نهایی (پیروزی بایدن به جای ترامپ) شده است ۵۶ درصد از این اقدام حمایت می‌کنند.

مسئول واقعه ۶ ژانویه در کپیتول‌هیل چه کسی است؟

سناتور جمهوری‌خواه میت رامنی مسئولیت این رخداد  را کاملاً به پای رئیس جمهور ترامپ نوشت  و گفت: "این شورش همان چیزی است که امروز رئیس جمهور باعث و بانی آن است".

اکثر رای دهندگان موافق این نظر هستند. اکثریت ۵۵ درصدی می‌گویند پرزیدنت ترامپ "مقصر بزرگ" اعمال کسانی است که به کنگره حمله کردند، و ۱۱ درصد دیگر می‌گویند "تا حدودی مقصر" است. از هر ۱۰نفر حدود ۴نفر (۴۲٪) می‌گویند جمهوری خواهان کنگره که قصد به چالش کشیدن نتایج انتخابات را داشتند، "مقصر بزرگ" ۲۰ درصد دیگر فکر می‌کنند "تا حدودی مقصر" هستند.

تعداد بسیار اندکی (۱۱٪) از رای دهندگان فکر می‌کنند که رئیس جمهور منتخب جو بایدن "مقصر بزرگ" ماجرا است و حدود ۹٪ وی را "تا حدودی مقصر" می‌دانند. اما از نگاه ۵۲ درصد از جمهوری‌خواهان، بایدن "مقصر بزرگ" در این ماجرا است، در حالی ۲۸درصد آن‌ها مقصر بزرگ را دونالد ترامپ می دانند و ۲۶ درصد نیز فکر می‌کنند تقصیر اصلی را جمهوری‌خواهان کنگره که قصد اعتراض به نتایج انتخابات را داشتند، مرتکب شده‌اند.

بیشتر رای دهندگان ثبت نامی، دونالد ترامپ را مسئول اصلی اقدامات مهاجمان به ساختمان کنگره می‌دانند

فکر می‌کنید تا چه حد [دونالد ترامپ/ جمهوری‌خواهان کنگره که نتایج انتخابات را به چالش کشیدند/ جو بایدن] مقصر اقدامات کسانی است که به ساختمان کپیتول‌هیل حمله کردند؟ (٪)

مقصر اصلی/ تا حدودی مقصر/ نمی‌دانم/ کم‌تقصیر/ بی‌تقصیر

youGov3

قانون گذاران دموکرات از جمله آیانا پرسلی و ایلهان عمر با توجه به وقایع ۶ ژانویه از مایک پنس معاون رئیس جمهور خواسته‌اند که با استناد بر متمم ۲۵ قانون اساسی، پرزیدنت ترامپ را از سمت خود برکنار کند.


مطلب مرتبط؛
ترامپ استعفا می‌دهد تا مایک‌پنس او را عفو کند


نیمی از رأی دهندگان موافق هستند و فکر می کنند به دلیل آنچه ۶ ژانویه اتفاق افتاده، مناسب است که دونالد ترامپ فوراً از سمت خود برکنار شود. ۴۲ درصد دیگر معتقدند که چنین اقدام نامناسب است، به ویژه جمهوری‌خواهان که ۸۵ درصد از آن‌ها چنین اقدامی را نامناسب می‌دانند.

۵۰ درصد از رأی‌دهندگان برکناری پرزیدنت ترامپ بخاطر وقایع ۶ ژانویه را مناسب می‌دانند

آیا فکر می کنید برکناری فوری دونالد ترامپ به دلیل حمله حامیانش به ساختمان کپیتول‌هیل مناسب است یا نامناسب؟

youGov4

ماهیت مهاجمان کپیتول‌هیل؛ افراطی، تروریست داخلی یا وطن‌پرست؟

طرفین ماجرا در توصیف کسانی‌که ساختمان کنگره را اشغال کردند، یک اختلاف حاد دارند. لوردز ناوارو مجری شبکه خبری NPR در توییتر خود  نوشت که مدیریت رسانه اعلام کرده است که این رسانه از آن‌ها به عنوان "معترض" نام نخواهند برد، بلکه آن‌ها را "افراط‌گرایان حامی ترامپ" بنامند و از آنچه انجام می‌دهند به عنوان "شورش" یاد کنند. (میت رامنی هم اقدام حامیان ترامپ را با کلمه Insurrection به معنای شورش یا خیزش خشونت‌آمیز علیه حکومت یا دولت، توصیف کرد.)

تقریباً نیمی از رأی دهندگان (۵۲٪) از بین اصطلاحاتی که ما برای پاسخ دهندگان انتخاب کردیم، با برچسب "افراط‌گرا/Extremist" موافق هستند، تقریباً به همان میزان (۴۹٪) بر این باورند که "تروریست داخلی/Domestic terrorist" عنوان مناسبی است و ۴۱٪ آن‌ها را "مجرم/Criminal" می‌دانند.

دختر رئیس جمهور ، ایوانکا ترامپ، در اوایل روز پنجشنبه در توئیتر از کسانی که به کنگره یورش بردند به عنوان "وطن‌‌پرستان/Patriots" یاد کرد. این توئیت مدتی بعد حذف شد. و البته از هر هفت نفر، تنها یک نفر (۱۵٪) با برچسب "وطن‌پرست" موافق هستند، و در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه نسبت بیشتری (۳۰٪) موافق این برچسب هستند و در میان کسانی که معتقدند تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری به میزانی بوده که منجر به تغییر نتیجه نهایی (پیروزی بایدن به جای ترامپ) شده است، ۴۰٪ برچسب میهن‌پرست را مناسب می‌دانند.

در میان رای دهندگان ثبت‌نامی برای توصیف "افرادی که به کنگره حمله کردند" به ترتیب با عناوین «افراط‌گرا» (Extremist)، «تروریست داخلی» (Domestic terrorists)، «مجرم» (Criminal)، «ضد دموکراسی» (Anti-democratic)، «معترض» (Protestor)، «غارتگر» (Looter)، «وطن‌پرست» (Patriot) و «دموکراسی‌خواه» (Pro-democratic) موافق هستند. اما اغلب رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه عناوین «معترض» و «میهن‌پرست» به‌مراتب بیشتر ترجیح می‌دهند.

youGov5


متدولوژی (روش کار): مؤسسه افکارسنجی YouGov در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بین ساعات ۵:۱۷ تا ۵:۴۲ بعدازظهر وقت شرق آمریکا از ۱۴۴۸ رأی‌دهنده ثبت‌نام شده، شامل ۱۳۹۷ رأی‌دهنده‌ای که از وقایع کپیتول‌هیل مطلع بودند، نظرسنجی کرد. داده‌ها بر اساس سن، جنسیت، میزان تحصیلات، وابستگی سیاسی و نژاد نظرسنجی‌شوندگان به تناسب ویژگی‌های جمعیت بزرگسال ایالات متحده وزن‌دهی (متناسب‌سازی) شده‌اند. حاشیه خطا برای نمونه کلی تقریباً ۳.۳٪ است.

شوک دوم به دموکراسی آمریکایی؛ حمایت نیمی از جمهوری‌خواهان از شورش ۶ ژانویه

نشریه هفتگی اکونومیست هم در مطلبی به این نظرسنجی پرداخته و با اشاره به اینکه «تقریبا نیمی از جمهوری خواهان از حمله روز گذشته به پایتخت ایالات متحده حمایت می کنند» نوشته است: در همین حال، برخی از طرفداران ترامپ ریشه این خشونت‌ها را "آنتی‌فا"* می‌دانند. (* آنتی‌فا Antifa یک گروه چپ‌گرا است که رسالت خود را مبارزه با راست افراطی، فاشیسم و نژادپرستی در آمریکا می‌داند.)

تصور اینکه یکی از رؤسای جمهور آمریکا، دوره مسئولیت خود را با تحریک طرفدارانش برای حمله به کنگره، به پایان می‌رساند، بسیار شوک‌آور است. به ویژه کسی که در مبارزات انتخاباتی اخیر خود، درباره نگرانی ها از اینکه رقیب وی اجازه بی‌نظمی و بی‌قانونی در آمریکا را می‌دهد، بارها مانور داد. تکان‌دهنده است، اما تعجب‌آور نیست.

حتی پس از آنکه گروهی از حامیانش با یورش به پلیس برای غارتگری و آشوبگری در نهاد قانون‌گذاری اقدام کردند، دونالد ترامپ با اصرار بر تئوری‌های توطئه که محرک آن‌ها بود و تکرار اینکه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر "ربوده شده" و "متقلبانه" است، همچنان هیزم در آتش خشم آن‌ها می‌ریخت.

با این حال به نظر می‌رسد در میان بسیاری از کسانی که به ترامپ رأی دادند، درباره آشوبی که ۶ ژانویه در واشینگتن‌دی.سی رخ داد و طی آن یک زن به ضرب گلوله و سه نفر دیگر بر اثر "فوریت‌های پزشکی" کشته شدند، نوعی ابهام و دوگانگی وجود دارد.

نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی YouGov نشان می‌دهد در میان جمهوری‌خواهان تعداد حامیان این اقدام بیشتر از مخالفان آن است (۴۵ به ۴۳ درصد). در مقابل ، تقریباً همه دموکرات ها در این نظرسنجی مخالف اقدام ترامپیست‌های افراطی هستند و از هر ۳ نفر مستقل نیز ۲ نفر با این اقدام خشونت‌آمیز مخالف‌اند.

حمایت جمهوری خواهان از شورشمیان طرفین یک شکاف ایجاد شده است، نه فقط در رویکردی که به خبرها دارند، بلکه در درک آن‌ها از واقعیت‌های بنیادین. فیلم‌ها نشان می‌داد که آشوبگران به افسران پلیس حمله می‌کنند و پنجره‌ها را می‌شکنند. اسلحه، بمب لوله‌ای و کوکتل مولوتف پس از این رویداد کشف شد. با این حال ۵۸٪ از پاسخ‌دهندگان جمهوری‌خواه گفتند که این واقعه بیشتر "صلح‌آمیز" بود تا "خشونت‌آمیز"، درحالیکه تنها ۴٪ از دموکرات‌ها چنین دیدگاهی درباره اقدام مهاجمان دارند.

ممکن است نظر رای دهندگان جمهوری‌خواه در روزهای آینده تغییر کند، زیرا آنها در معرض فشار روایت رسانه‌های راست‌گرا قرار دارند. مفسران فاکس نیوز و نیوزمکس، دو شبکه خبری پربیننده محافظه کار، وقوع خشونت را انکار نکرده اند، در عوض در مورد هویت واقعی عاملان این امر تردید ایجاد کرده‌اند؛ گرگ کِلی، مجری نیوزمکس، گفت: "این افراد مانند طرفداران ترامپ به نظر نمی‌رسند." شان هانیتی هم در طول برنامه خود در فاکس‌نیوز گفت: "من می‌خواهم بدانم که آشوب‌گران چه کسانی بودند؟" چندین سیاستمدار جمهوری‌خواه نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند؛ مو بروکس و مت گائتز، دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره، هر دو ادعا کرده‌اند که اعضای جنبش چپ‌گرای آنتی‌فا، با لباس مبدل حامیان ترامپ، عامل ماجرا بودند.

شورش در واشینگتن‌دی‌سی / حمله ترامپیست‌ها به ساختمان کنگره

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید