سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

پیش به سوی استیضاح رئیس جمهور /کرونای آمازونی رسید /اعتراض اسکاتلندی به برگزیت

کدخبر: ۳۸۵۲۵۷
روابط میان ترامپ و مایک پنس به تیرگی نهاده و این دو نفر به تازگی با هم صحبت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد در حالی که پنس روز جمعه در جلسه‌ای با کارکنان خود خداحافظی کرده است، این پایانی عجیب بر چهار سال حضورش در کاخ سفید باشد.
پیش به سوی استیضاح رئیس جمهور /کرونای آمازونی رسید /اعتراض اسکاتلندی به برگزیت

به گزارش اقتصادنیوز، تدوین لایحه استیضاح دونالد ترامپ، به اهتزاز درآمدن پرچم‌های نیمه‌افراشته در کاخ سفید، مشاهده نوع جدیدی از ویروس کرونا در ژاپن، دیدار مقامات کشورهای درگیر جنگ قفقاز در مسکو و افتتاح پروژه ذالاین مهم‌ترین خبرهایی بود که سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

پیش به سوی استیضاح

به گزارش رویترز، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روز دوشنبه نامه‌ای را برای مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ارسال و از او خواهد خواست تا متمم بیست‌و‌پنجم قانون اساسی را برای برکناری دونالد ترامپ فعال سازد و خود به عنوان سرپرست ریاست جمهوری اختیار امور را برعهده بگیرد.

در این بیانیه پلوسی اظهار کرده چنان‌چه معاون رئیس‌جمهوری به این درخواست تا بیست‌وچهار ساعت پاسخ ندهد، لایحه استیضاح توسط مجلس نمایندگان آمریکا در روز بعد بررسی خواهد شد. به نوشته او این اقدام در محافظت از قانون اساسی و دموکراسی است چون این رییس‌جمهور تهدیدی فوری برای قانون اساسی و دموکراسی است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۴۹

 

تاکنون مایک پنس با طرح چنین موضوعی مخالفت کرده و تمایلی به فعال‌سازی متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی از خود نشان نداده که بر اساس آن امکان برکناری رئیس‌جمهور در صورت عدم توانایی وظایفش پیش‌بینی شده است. هم‌چنین رویترز گزارش داده روابط میان ترامپ و مایک پنس به تیرگی نهاده و این دو نفر به تازگی با هم صحبت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد در حالی که پنس روز جمعه در جلسه‌ای  با کارکنان خود خداحافظی کرده است، این پایانی عجیب بر چهار سال حضورش در کاخ سفید باشد.

رویترز طی گزارشی دیگری از آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، عنوان کرد پس از حوادث روز چهارشنبه رئیس‌جمهور حمایت بخشی از اعضای وفادار سابق در دولت خود را از دست داده و بسیاری از کارمندان کاخ سفید از این حوادث ناراحت و انگیزه‌ای بر ادامه کار ندارند. به عقیده این افراد، آن‌ها با انتقادات زیادی از جانب دیگران روبرو هستند و نگران آسیب دیدن شهرت و چشم‌انداز شغلی آینده خود هستند.

0

 

از سوی دیگر در حالی که تلاش‌ها برای تنظیم لایحه استیضاح در مجلس نمایندگان با جدیت در حال پیگیری است، جیمز کلایبرن، از اعضای ارشد حزب دموکرات در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان پیشنهاد کرد در صورت تائید استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان در طول هفته جاری، ارسال آن به سنا به صد روز پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن موکول شود. او علت این مساله را مسئولیت مجلس در قبال تایید اعضای کابینه دولت و همچنین اقدام در جهت کنترل بیماری کرونا دانست که فرصتی برای بررسی لایحه استیضاح در سنا را نمی دهد. البته در صورت استیضاخ دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش، او از دریافت حقوق ماهانه، کمک هزینه سفر و مسکن و همین طور امکان شرکت دوباره در انتخابات محروم خواهد شد.

پرچم‌ها نیمه‌افراشته کاخ‌سفید

در شرایطی که اعلام شده دونالد ترامپ در هفته پایانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش به تگزاس سفر کرده و از دیوار مرزی ایالات‌متحده و مکزیک بازدید و در مراسم اهدای مدال آزادی در کاخ سفید نیز شرکت خواهد کرد، به گزارش رویترز رییس‌جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای احترام به خدمات و فداکاری برایان دی سیکنک و هوارد لیبنگود افسران پلیس ساختمان کنگره ایالات متحده و همه افسران پلیس ساختمان کاپیتال و مجریان قانون در سراسر کشور دستور داده است که پرچم‌های آمریکا در کاخ سفید و در تمامی ساختمان‌ها و اماکن عمومی و نظامی و دریایی و همچنین سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در خارج از این کشور تا غروب روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ به حالت نیم‌‌افراشته درآید.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۰

 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که در جریان حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره برایان دی سیکنک، یکی از افسران پلیس در ساختمان کنگره، به دلیل جراحات وارده در حین انجام وظیفه درگذشت. به گفته پلیس ساختمان کاپیتال، هوارد لیبنگود، یک پلیس دیگر نیز درگذشته است.

در اعلامیه پلیس ساختمان کاپیتال علت مرگ هوارد لیبنگود ذکر نشده است. اما  آکسیوس گزارش داد که افسر دوم هرچند در حال انجام وظیفه نبوده، اما برای کمک به همکاران پلیس خود اقدام کرده بود.

کرونای آمازونی

گاردین از قول وزیر بهداشت ژاپن نوشت نوع جدیدی از ویروس کرونا را در چهار مسافری که از آمازون برزیل آمده بودند، کشف کرده‌اند. این جدیدترین نوع کووید 19 است که در جهان مشاهده شده است.

مقامات بهداشتی ژاپن تصریح کرده‌اند در حال مطالعه روی اثر واکسن ضد کرونا روی نوع جدید کروناویروس آمازونی هستند. در جلسه توجیهی تاکاجی واکیتا رئیس انستیتو ملی بیماری‌های عفونی ژاپن گفت فعلا مدرکی دال بر اینکه نوع جدید آمازونی عفونی‌تر است، ندیده‌اند اما مطالعات در حال انجام است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۴۸

در همین حال در شرایطی که آمار روزانه قربانیان کرونا در بریتانیا در روزهای اخیر بیش از پانصد نفر بوده، مت هانکوک وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد کشورش در حال حاضر روزانه دویست هزار نفر را واکسینه می‌کند. در همین رابطه، مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های سلامت سازمان بهداشت جهانی هم خطاب به کشورهای عضو سازمان گفته است این سازمان بارها تاکید کرده که کرونا را سیاسی نکنید و حالا هم می‌گوید لطفا ماجرای واکسن را سیاسی نکنید.

اعتراض اسکاتلندی به برگزیت

 به گزارش یورونیوز، حزب ملی اسکاتلند(SNP) که طرفدار استقلال این کشور است، روز یک‌شنبه از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خواست تا بابت جبران افزایش هزینه‌های ناشی از خسارت‌های اجرای برگزیت، میلیاردها پوند غرامت به اسکاتلند پرداخت کند. ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا، از دولت محافظه‌کار بوریس جانسون خواست تا بابت ضربه‌ای که به کسب‌وکار‌های این کشور وارد کرده، عذرخواهی کند.

بلکفورد هم‌چنین تاکید کرد دولت بریتانیا باید جواب‌گوی خسارت طولانی مدتی باشد که به اقتصاد اسکاتلند وارد کرده است. بلکفورد برگزت را یک اقدام غیرضروری برای تخریب اقتصادی که برخلاف میل اسکاتلند انجام شده توصیف و پافشاری کرد که دولت بریتانیا باید یک بسته مالی فوری چند میلیارد پوندی برای جبران بخشی از غرامت وارد آمده بر کسب‌وکارها، صنایع و مشاغل اسکاتلند ارائه کند.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۳

 

او یکی از تبعات فوری اجرای برگزیت را بروز اختلال جدی در روند فعالیت ماهی‌گیران این کشور عنوان کرد. بسیاری از صیادان اسکاتلندی به دلیل بوروکراسی ناشی از اجرای برگزیت ناچار شده‌اند تا صادرات خود را به بازارهای اتحادیه اروپا متوقف کنند؛ از جمله این‌که آن‌ها معتقدند در شرایط جدید ارسال میگو و صدف تازه صید شده به بازار فرانسه تنها یک روز پس از صید، غیرممکن شده است.

ماهی‌گیران در سراسر بریتانیا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را به خیانت به صنف خود متهم می‌کنند زیرا او پیش‌تر قول داده بود که کنترل آب‌های بریتانیا را پس از برگزیت دوباره به دست گیرد، ولی پس از توافق با اتحادیه اروپا این وعده به طور کامل عملی نشد.

هشدار اروپایی نسبت به نفرت‌پراکنی

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، این اقدام را نشانه افزایش خطر تخریب ارزش‌های دموکراتیک بر پایه اطلاعات نادرست راستی‌آزمایی نشده در شبکه‌های اجتماعی دانست.

او این حادثه را یک زنگ خطری جدی برای دموکراسی و بیدار باشی برای مدافعان آن ارزیابی کرد و نوشت: «همه باید بدانند کوچک‌ترین عقب‌نشینی ما می‌تواند دموکراسی و ارزش‌ها و نهادهای مرتبط با آن را در نهایت و برای همیشه از بین ببرد».  بورل در ادامه این یادداشت تاکید کرده که حوادث واشنگتن نشان داد که اطلاعات غلط تهدیدی واقعی و جدی برای دموکراسی‌هاست. او با اشاره تلویحی به ادعای ترامپ مبنی بر بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داده که اگر برخی از مردم بنا بر تاکید مکرر رهبرشان به این اعتقاد برسند که تقلبی در انتخابات رخ داده، طبیعی است که رفتارهایی را بر همین مبنا بروز خواهند داد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۴

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اذعان به این‌که از حوادث چهارشنبه گذشته در واشنگتن شوکه شده خواستار همکاری جهانی بیش‌تر برای مقابله با اطلاعات نادرست، حمایت از قانون‌مداری و ارزش‌های دموکراتیک و ایستادگی در برابر سخنرانی ملتهب و نفرت‌پراکن سیاست‌مداران و عوامفریب‌ها شده است. او با اشاره بر نقش تکثیر اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی بر تقویت گرایش‌های اقتدارگرایانه و بیگانه‌هراسی در جوامع مختلف، تاکید کرده که باید ضمن احترام به آزادی بیان، بتوانیم محتوای شبکه‌های اجتماعی را نیز تنظیم کنیم؛ اقدامی که انجام آن طبق قوانین و روی‌های تعیین شده، توسط شرکت‌های خصوصی فعال در این عرضه امکان‌پذیر نیست.

ملاقات قفقازی به وقت مسکو

به گزارش بلومبرگ، دولت روسیه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای اولین بار از زمان جنگ ۴۴ روزه بین کشورهایشان روز دوشنبه در مسکو دیدار خواهند کرد. این دیدار شامل مباحثی درباره کمک به ساکنان منطقه جنگی و رفع مشکلات روابط اقتصادی و حمل و نقل بین این کشورها خواهد بود.در آستانه این دیدار ترکیه هم از تسریع در روند برگزاری مناقصه و ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ترکیه به نخجوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از شهرداری ایغدیر اظهار داشت:«انشاءالله تا چند ماه پیش‌رو برگزاری مناقصه خط لوله انتقال گاز طبیعی از ترکیه به نخجوان را به اتمام رسانده و روند ساخت آن را آغاز خواهیم کرد.»

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۴ (2)

 

افتتاح ذالاین

به گزارش رویترز، محمدبی‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی روز یک شنبه از برنامه‌های خود برای ساخت یک شهر با کربن صفر در منطقه نیوم رونمایی کرد. به گفته او، پروژه ذالاین در منطقه نیوم با 100 درصد انرژی تجدید‌پذیر انجام خواهد شد. این پروژه عظیم با سرمایه‌گذاری بالغ بر 500 میلیارد دلار برای ایجاد منطقه‌ای تجاری و با هدف متنوع‌سازی اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان صورت گرفته است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۱ (2)

محمد بن‌سلمان با تاکید بر این‌که «چرا ما باید طبیعت را فدای توسعه کنیم» اعلام کرد قرار است این شهر بیش از 170 کیلومتر امتداد داشته باشد و می‌تواند یک میلیون نفر را در شهری بدون کربن جای دهد. او مدعی شد پروژه ذالاین در منطقه نیوم یک انقلاب تمدنی برای انسان خواهد بود. این پروژه قرار است 380 هزار شغل جدید به وجود بیاورد و در جهت سیاست‌های رهایی از اتکا به درآمدهای نفتی طراحی شده است.

هم‌چنین العربیه گزارش داد فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی شامگاه یک‌شنبه در استان العللا از لوئیجی دی‌مایو وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا استقبال کرد. در این دیدار نتایج و راهکارهای ارائه شده طی ریاست سعودی بر گروه بیست کشور اقتصاد برتر جهان در سال 2020 و زمینه انتقال آن به دولت ایتالیا در سال 2021 بررسی و در نهایت یادداشت تفاهم درباره گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور امضا شد.

تحریم حوثی‌ها

به گزارش رویترز، دولت امریکا تصمیم دارد که با آغاز روز دوشنبه، شبه‌نظامیان حوثی یمن را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی قرار دهد. اگر چه بر اساس این خبر دولت ترامپ برای تضمین ادامه کمک‌های بشردوستانه به یمن  وعده می‌دهد تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن قطع نشود  و تحریم‌های ایالات متحده مانعی برای فعالیت سازمان‌های امدادی ایجاد نمی‌کند، اما به نوشته رویترز دیپلمات‌ها و گروه‌های امدادی نگرانند که چنین اقدامی تلاش‌های موجود در روند صلح را به مخاطره انداخته و مبارزه با بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان و کمک‌های امدادی را با دشوار‌ی‌های بیش‌تری روبرو سازد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۱

 

اعتراضات جدید در ناصریه

العربیه به نقل از منابع امنیتی گزارش داد در جریان تظاهرات در شهر ناصریه عراق یک پلیس کشته و چندین نفر از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی زخمی شدند. در پی تظاهرات در روز جمعه، نیروهای امنیتی راه‌های منتهی به میدان الحبوبی را بسته بودند ولی معترضان مجددا روز شنبه وارد این میدان شدند. این تظاهرات در واکنش به موج جدید دستگیری‌ها در این شهر آغاز شده است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۱_۱۰-۳۷-۵۷

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید