محمود رضا بانکی کسیت؟

یک ایرانی در فهرست عفو ترامپ+عکس

کدخبر: ۳۸۷۴۴۱
اقتصاد نیوز:ترامپ در آخرین ساعت کاری خود در کاخ سفید 73 نفر را عفو کرد. که یکی از آنها ایرانی است.
یک ایرانی در فهرست عفو ترامپ+عکس

در فهرست ۷۳ نفره‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز چهارشنبه اول بهمن در آخرین ساعات کاری خود مورد عفو قرار داد، نام محمودرضا بانکی آمریکایی ایرانی‌تبار نیز وجود دارد که به اتهام نقض تحریم‌های ایران و ارائه اظهارات نادرست محکوم شده بود.

بر اساس گزارشی که در سایت کاخ سفید منتشر شده،  بانکی ۱۰ سال پیش بازداشت شده بود و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و ادای اظهارات «نادرست» دو سال و نیم زندانی بود.

بر اساس گزارش‌ها، وی در سال ۲۰۱۰  به اتهام استفاده از سیستم انتقال پول که مورد تایید ایالات متحده نبود و همچنین اظهارات نادرست در جریان بازپرسی، محکوم شده بود.

Banki-lede

او در نهایت بعد از نزدیک به دو سال حبس، توسط دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد اما کماکان ارائه اظهارات نادرست در جریان بازپرسی در پرونده کیفری وی باقی ماند؛ موضوعی که محدودیت‌هایی برای فعالیت شغلی وی ایجاد کرده بود. بانکی بعد از آزاد شدن در تلاش بود که مورد عفو یکی از روسای‌جمهوری آمریکا قرار بگیرد تا پرونده کیفری وی پاک شود.در گزارش کاخ سفید گفته شده که این آمریکایی ایرانی‌تبار از ۱۸ سالگی در آمریکا بوده و درجه دکترا از دانشگاه پرینستون نیوجرسی گرفته است.کاخ سفید می‌گوید عفو آقای بانکی مورد تایید و درخواست برخی از سناتورها نیز بوده است.

بانکی سه سال قبل از انقلاب  در ایران متولد شد. خانواده وی صاحب سه شرکت برق و یک شرکت دارویی هستند. وی تحصیل خود را از دانشگاه پوردو شروع کرد و در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، با دو گرایش ریاضیات و مهندسی شیمی به پایان رساند. در حالی که هنوز در کالج بود. در سال 2005 ، دکترای خود را در پرینستون گرفت.

 

 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید