استقرار گنبد آهنین اسرائیلی درجنوب خلیج فارس

کدخبر: ۳۸۸۲۰۰
اقتصادنیوز: سیستم پدافند موشکی گنبدآهنین در جنوب خلیج‌فارس مستقر می‌شود.
استقرار گنبد آهنین اسرائیلی درجنوب خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، روزنامه هاآرتص اسرائیل امروز(یکشنبه) نوشت: انتظار می‌رود که آمریکا به زودی استقرار باتری‌های موشک های رهگیر گنبدآهنین را در پایگاههای خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس وبرخی از کشورهای خاورمیانه و اروپا استقرار کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه استقرار این سامانه ها پس از موافقت اسرائیل با این موضوع صورت می گیرد، همچنین نوشت: این موافقت پس از عادی سازی روابط میان اسرائیل و دو کشور امارات و بحرین و همچنین دو معامله بزرگ تسلیحاتی بین آمریکا و دو کشور امارات و عربستان صورت گرفته است.

هاآرتص افزود: سامانه دفاع موشکی وابسته به وزارت دفاع  اسرائیل، دومین باتری گنبد آهنین را سه هفته پیش به وزارت دفاع آمریکا تحویل داد.این سیستم  از هفت باتری تشکیل شده است که توسط شرکت سیستم های دفاعی رافائل اسرائیل و حمایت مالی آمریکا تولید می شود.

منابع دفاعی در اسرائیل می گویند: آمریکایی ها سامانه های گنبدآهنین را دریافت کرده اند و این کشور موافقت مقامات ارشد اسرائیلی برای آغاز استقرار سامانه های دفاع موشکی در پایگاههای نظامی خود در شماری از کشورها از جمله خاورمیانه، اروپا و خاور نزدیک را کسب کرده است.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل در مراسم تحویل این باتری ها گفت: من مطمئن هستم که این سامانه به ارتش آمریکا در دفاع از سربازانش علیه تهدیدهای بالستیکی و هوایی کمک خواهد کرد.

براساس نوشته هاآرتص، مقامات اسرائیلی از اعلام کشورهایی که موشک های گنبد آهنین در آنها مستقر خواهد شد، خودداری می کنند.

اما پشت درهای بسته و براساس آنچه هاآرتص به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، اسرائیل موافقت ضمنی خود را برای نصب این سامانه جهت دفاع از نیروهایش در برابر حملات ایران و نمایندگانش اعلام کرده است.

مقامات اسرائیلی می گویند که در کنار کشورهای حوزه خلیج فارس، انتظار می رود از بیم اینکه نیروهای آمریکایی و یا زیرساخت های راهبردی در آن کشورها در معرض تهدید روسیه قرار گیرد، نیروهایی در  کشورهای اروپایی نیز مستقر شود.

سپتامبر ۲۰۱۸ یک روزنامه سعودی گزارش داده بود که این کشور با میانجری گری آمریکا توافقنامه ای را برای خرید باطری گنبد آهنین از اسرائیل امضا کرده است اما وزارت دفاع این کشور، بلافاصله چنین قراردادی را تکذیب کرد اما با این حال تکذیب نکرد که سعودی ها درخواست خرید این سامانه را مطرح کرده اند.

هاآرتص به نقل از مقامات مسئول در وزارت دفاع اسرائیل گزارش داده است: «عربستان و کشورهای دیگری پس از حمله به تاسیسات نفتی سعودی در سپتامر ۲۰۱۹ که به ایران نسبت داده شد، خواهان خرید باطری های گنبد آهنین برای دفاع از تهدیدهای ناشی از ایران هستند».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید