قالیباف به وزیر بایدن: وارد بازی نقد و نسیه نمی شویم

کدخبر: ۳۸۹۷۲۹
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت بایدن به جای پیش شرط گذاشتن برای عمل به تعهدات برجامی به فکر عمل به تعهدات و اقدام جدی برای رفع تحریم باشد. مردم ایران وارد بازی نقد و نسیه نمی شوند.
قالیباف به وزیر بایدن: وارد بازی نقد و نسیه نمی شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به ایران و آغاز دهه فجر اظهار کرد: ملت ما به رهبری امام خمینی جرأت انقلاب پیدا کرد. تصمیمی که هر چند دلهای بسیاری از ملت های ستم کشیده با آن همراه است و آرزوی بسیاری از مردم به آن معطوف است ولی هر ملتی در طول حیات خویش قدرت عملی کردن آن را پیدا نمی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب حیاط خلوت قدرت هایی بود که در هیچ لحظه ای از تاریخ عدالت و حق را بر منافع استعمالی و استکباری خود ترجیح نداده اند، گفت: دشمنان نه از کشتن مردم ایران از طریق قحطی و بیماری دریغ کردند و نه از به تاراج بردن منابع کشور. آنها نه از اشغال ایران کوتاه آمدند و نه از جدا کردن بخش های مختلف این آب و خاک. مردم ایران سال ها نظاره گر قداره بندی و عربده کشی آمریکا و انگلیس در ایران بودند و با قدرتی که امام خمینی (ره) به آنها داد خود در شکل دادن به سرنوشت ایران نقش آفرین شدند.

قالیباف جمهوری اسلامی ایران را «آغازگر عصر جدید» خواند و با اشاره به «واکنش های شرق و غرب» به سیستم بعد از انقلاب گفت: دشمنان می خواستند فشارهای زیادی بر ایران وارد کنند اما این فشارها انقلاب اسلامی را متوقف نکرد. ما مزد قوی شدن بدون وابستگی خود را گرفته ایم و امروز ایرانی مستقل از چنبره قدرت این و آن داریم و در همین حال طرح های موذیانه دشمنان را بر هم زده و آنها را وادار به عقب نشینی کرده ایم. آنهایی که به دنبال فلج کردن ایران سربلند بودند حالا یا فروپاشیده و یا رو به افول هستند و اندیشه فروپاشی و اشغال ایران را جز در مستندهایشان نمی توانند پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات داخلی کشور تاکید کرد: این روزها مشکلات ریز و درشتی داریم که مردم آنها را احساس می کنند اما اینچنین نیست که این مسائل بدون راه حل باشد. نظام سیاسی انقلابی برآمده از اسلام، بن بستی برای خودش متصور نیست. چرا که وعده نصرت الهی را با خود دارد مشروط به آنکه در سنت های الهی به حرکت عمومی مردم پایبند بمانیم.

قالیباف «اعتماد به مردم»، «عقلانیت» و «اعتماد به جوانان» را نسخه گره گشای کشور دانست و اظهار کرد: بارها آزموده ایم و باور داریم که هر گاه کشور را در مسیری قرار دادیم که به دشمنان اعتماد کردیم و بدون انضباط تدبیری اخذ کردیم کارمان گره خورد و کشتی مان از حرکت ایستاد. راه ما بازگشت به نسخه اصیل امام است. یعنی ایمان به خدا، باور به توان مردم و همچنین خودباوری و کارآمدی. حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب، باید مسیر طی شده را با شجاعت ارزیابی کنیم و اشتباهات خود و هرآنچه ما را از آرمان های اصیل انقلاب دور کرد، نقد کنیم و امیدوارانه و با برنامه ای مشخص برای تکرار نکردن اشتباهات تلاش کنیم.

قالیباف با بیان اینکه انقلاب اسلامی زنده و پویا به پیش می رود، گفت: ممکن است ما از انقلاب عقب بمانیم. انقلاب اسلامی با هیچ کس عقد اخوت نبسته است. به میزانی که بتوانیم عدالت را محقق کنیم و زندگی مادی مردم را تامین و زمینه سعادت اخروی را فراهم کنیم در مسیر انقلاب اسلامی هستیم. ان شاءالله خواهیم توانست با ساختن جامعه ای الگو  به هدف اصلی گام دوم انقلاب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی دست یابیم. ما به هر اندازه که انقلابی باشیم و انقلابی عمل کنیم می توانیم تک تک مردم ایران را قوی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران، معلمان و حقوق بگیران گفت: اگر ادعای انقلابی گری ما اقشار نام برده را ضعیف کرد و سفره آنها را کوچک کرد یعنی عمل و تصمیم های ما انقلابی نبوده است. انقلاب اسلامی به نفع مردم است و هر کس انقلابی عمل کند ایران را قوی خواهد کرد.

قالیباف با اشاره به نظارت میدانی خود در راستای عمل به قانون لغو تحریم ها از بازدید هفته گذشته خود از سایت هسته ای فردو خبر داد و گفت: در بازگشت از سایت فردو بدون اطلاع قبلی در راستای نظارت میدانی از وضعیت تولید به شهرک صنعتی جنوب تهران سر زدیم. خوشحالم از اینکه با همراهی دولت محترم چرخ سانتریفیوژهای هسته ای به حرکت درآمده است و امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی، همدلی و جدیت چرخ تمام کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل را بچرخانیم و تولید کنندگان و کارگران را در میانه سختی ها و فشارهای تحریم و موانع دست و پاگیر تولید تنها نگذاریم.

قالیباف با بیان اینکه با چرخیدن سانتریفیوژها و غنی سازی ۲۰ درصدی دست دستگاه دیپلماسی را برای رفع تحریم پر کرده ایم، گفت: معتقدیم صنعت هسته ای با عواید اقتصادی حاصل از تولید انرژی و با تولید رادیو دارو و همچنین منافع متعدد در بخش های کشاورزی می تواند در خنثی کردن تحریم ها موثر باشد اما با این وجود در بازدید از کارخانه های نیمه تعطیل در شهرک های صنعتی جنوب تهران، صنعتگران و تولید کنندگان از نچرخیدن چرخ صنعت گلایه می کردند. کارآفرین هایی که با عشق و علاقه کارخانه خود را راه انداختند و حالا در میان قوانین زائد، رانت های میلیارد دلاری و تصمیم های ضد تولید به خصوص فشارهای بی منطق و کمرشکن بانک ها نفس های آخر را می کشند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق تصمیمات خوبی برای تولید گرفته شده است، گفت: مثلا کاهش مالیات تولید کننده ها و بخشش جریمه های تامین اجتماعی تولید کننده ها مصوب شده است اینها اما کافی نیست. مجلس با تشکیل کمیسیونی ویژه جهت تولید مصمم است با ادامه نظارت میدانی و معلوم کردن مشکلات کارآفرین ها، رفع تحریم های تولید داخلی و باز کردن زنجیره های بسته شده به پای تولید کنندگان توسط بانک ها، تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی و همچنین اولویت دادن به رفع قوانین زائد، مسیر چرخیدن چرخ های کارخانه ها را هموار کنیم.

قالیباف در پایان سخنان خود گفت: با توجه به اظهارات وزیر خارجه آمریکا باید بگویم که اظهارات دولت آمریکا در مورد ایران ناامید کننده بود. دولت بایدن به جای این که برای عمل به تعهدات خود پیش شرط بگذارد باید معلوم کند که چگونه می خواهد تعهد رفع تحریم ها را به شکل عملی اجرایی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا اگر اعتقادی به برجام دارد، به جای شرط گذاشتن باید در عمل پایبندی خود را اثبات کند، گفت: تجربه برجام جلوی چشمان مردم ایران است مردم باهوش ایران ساده اندیش نیستند که دوباره وارد بازی اقدامات نقد در برابر نسیه شوند. مثل این است که پول کالایی را به فروشنده داده ایم اما کالایی تحویل نگرفتیم. چه کسی راضی به چنین معامله ای است؟ پس دولت آمریکا به جای پیش شرط گذاشتن به دنبال اقدام جدی برای رفع تحریمها باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری عرب نیوز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جلسه استماع تایید صلاحیتش در سنای آمریکا درباره تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، گفته بود که او به دنبال توافقی «مدت دارتر و قوی‌تر» خواهد بود.

بلینکن گفته بود که بایدن در صورت پایبندی ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای باز می‌گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید