بایدن قدرت لغو تحریم های ضد ایرانی را ندارد؟

کدخبر: ۳۸۹۷۵۲
یک وبگاه آمریکایی در مطلبی مدعی شد که اعضای کنگره در اغلب موارد با لغو تحریم های ضدایرانی مخالفت خواهند کرد و دولت بایدن در این زمینه آزادی عمل چندانی ندارد.
بایدن قدرت لغو تحریم های ضد ایرانی را ندارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، وبگاه پولیتیکو در مطلبی با عنوان «ترامپ یک زمین مین گذاری شده با تحریم برای بایدن به ارث گذاشت»؛ به این موضوع پرداخت که بازگشت به برجام احتمالاً در حرف آسانتر است تا عمل.

این رسانه آمریکایی به نقل از یکی از مشاوران جمهوریخواه سنا که البته نامی از وی برده نمی شود؛ نوشت: اعضای کنگره اگر با همه اقدامات دولت بایدن برای کاهش تحریم های ضدایرانی مخالفت نکنند؛ با اغلب آنها مخالفت خواهند کرد. آنها همچنین به دقت اجرای تحریم هایی را که از سوی دولت واشنگتن حفظ خواهد شد؛ رصد می کنند.

این منبع آگاه همچنین مدعی شد که یکی از دغدغه های کنگره آن است که دولت بایدن چه کالاهایی را مشمول معافیت های بشردوستانه قرار خواهد داد.

وی در بخش دیگری از ادعاهای خود افزود: اگر آنها تحریم ها را بردارند؛ کنگره تحریم های دیگری را اعمال خواهد کرد. ما از نزدیک هرگونه توافق یا تفاهم نامه ای که بین دولت بایدن و ایران حاصل شود؛ دنبال می کنیم.

به نوشته پولیتیکو، از هم اکنون جمهوریخواهان و حتی برخی دموکرات ها، از تمایل برای مقابله با هر قدم دولت بایدن برای رفع تحریم های ایران حرف می زنند و اگرچه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بازگشت به برجام را یکی از اولویت های واشنگتن تلقی کرده است؛ سایر اعضای دولت بایدن همچنان از اعلام جدول زمانی بازگشت به توافق طفره می روند.

مسئله آن است که ترامپ تحریم های ضدایرانی را به تروریسم و حقوق بشر گره زده و اگرچه بایدن برای رفع آنها منع حقوقی ندارد؛ اما این اقدام را مخاطره آمیز تلقی خواهد کرد.

در این میان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی نیز در راستای حفظ اغلب تحریم های ایران، اعمال فشار می کنند.

البته، اینکه گمان کنیم دولت بایدن هم مایل به رفع بی چون و چرای تحریم ها با هدف احیای برجام است، برداشت غلطی است.

برای مثال، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع مجلس سنا در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان جمهوریخواه مبنی بر لزوم حفظ تحریم هایی که با ادعای حقوق بشر اعمال شده است؛ گفت: توافق هسته ای یک مسئله است و اینکه توانایی مان را برای دفع رفتارهای ایران ازجمله در حوزه تروریسم حفظ کنیم؛ یک مسئله دیگر است.

به گزارش مهر، وبگاه آمریکایی پولیتیکو در حالی مشغول بهانه تراشی است تا بایدن را از بابت تداوم تحریم های ایران بی تقصیر نشان داده و مسئولیت این اقدام را به گردن کنگره بیندازد که ایران به صراحت گفته است تنها راه احیای برجام بازگشت آمریکا به توافق و رفع همه تحریم هایی است که بعد از عهدشکنی واشنگتن علیه ایران اعمال شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید