پاسخ صریح روسیه به ادعای وال استریت ژورنال درباره برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: ۳۹۱۲۳۸
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر پیدا شدن اثر مواد رادیو اکتیو از دو تاسیسات هسته ای ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدتی قبل از آن نمونه برداری محیطی کرده بود، واکنش نشان داد.
پاسخ صریح روسیه به ادعای وال استریت ژورنال درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس در واکنش به پیام توئیتری لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال که به نقل از دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود ''در نمونه‌هایی که بازرسان آژانس از دو تاسیسات هسته‌ای ایران گردآوری کرده بودند، اثری از مواد رادیواکتیو یافت شده است'' و گزارشی با همین مضمون نیز در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود، واکنش نشان داد و در در توئیتی نوشت: دیپلمات ها باید گسترده تر فکر کنند. چه کسی به آثار مواد رادیواکتیوی اهمیت می‌دهد که از ۲۰ سال پیش، وقتی ایران خودش تصمیم گرفت برخی آزمایش هایش را متوقف کند، بر جای مانده‌اند. اگر برخی دیپلمات ها در این موقعیت بحرانی توجهی اضافی به گذشته نشان می دهند، پس همه ما با مشکلاتی مهم مواجهیم.

اولیانوف ادامه داد: من از خبرنگارها که باید به وظیفه شان عمل کنند، انتقادی نداریم. انتقاداتم متوجه دیپلمات هاست که وضعیت و مسئولیتی متفاوت دارند. اگر نتوانند بین مسائل اولیه و ثانویه تفاوتی قائل شوند، با مشکلاتی واقعی مواجه می شویم. 

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از سه دیپلمات که ادعا می کنند از نتیجه تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی از دو سایت در ایران مطلع شده اند، آورده است که بازرسان آژانس شواهدی به دست آورده اند که نشان دهنده وجود فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران است.

این روزنامه آمریکایی در گزارش ادعایی خود به نقل از این دیپلمات ها آورده است که نمونه های گردآوری شده در پاییز گذشته از دو سایت در ایران حاوی فلز رادیواکتیو بوده است که می تواند نشان دهد ایران فعالیت هایی در زمینه تسلیحات هسته ای داشته است. این منابع آگاه گفته اند که به طور دقیق از ماهیت یافته های جدید بازرسان آژانس مطلع نیستند.

بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهار نظر در این باره هنوز پاسخی نداده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید