آغاز واکسیناسیون کرونا در ژاپن؛ چرا انقدر دیرهنگام؟

ردپای کرونا در بازی‌های المپیک توکیو

کدخبر: ۳۹۳۵۸۹
اگر چه واکسیناسیون در ژاپن از حمایت دولت برخوردار است، اما در بین شهروندان به طور کلی حتی نسبت به برگزاری بازی‌ها نیز مخالفت وجود دارد.
ردپای کرونا در بازی‌های المپیک توکیو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از آسوشیتدپرس، ماه‌ها پس از سایر اقتصادهای بزرگ، ژاپن از روز چهارشنبه برای اولین بار تزریق واکسن‌ ویروس کرونا را به کارمندان بهداشت و درمان خود آغاز کرد. بسیاری از این متعجبند که آیا چنین روند کندی، برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو را که بدترین بیماری همه‌گیر یک قرن یک سال به تأخیر انداخته، نجات خواهد داد؟

علی‌رغم افزایش ابتلائات اخیر، ژاپن تا حد زیادی از فاجعه‌ای که به اقتصاد، تعاملات اجتماعی و سیستم‌های مراقبت بهداشتی سایر کشورهای ثروتمند آسیب رسانده، برکنار بوده است. با این حال در صورت لغو این بازی‌ها، سرنوشت المپیک و میلیاردها دلار را در معرض خطر  قرار می‌گیرد و همین مسئله همه‌گیری و عملیات واکسیناسیون عمومی را برای ژاپن حائز اهمیت می‌کند. مقامات ژاپنی به خوبی می‌دانند چین، که در کنترل همه‌گیری این ویروس تاکنون موفق بوده است ، بازی‌های المپیک زمستانی سال آینده را برگزار می‌کند و این مسئله انگیزه برگزاری المپیک توکیو را نزد ژاپنی‌ها افزایش می‌دهد.

با این حال ژاپنی‌ها برای اجرای واکسیناسیون عمومی – که قرار است ابتدا با تزریق به کادر درمان و افراد مسن شروع و احتمالاً در اواخر بهار یا اوایل تابستان بقیه مردم را شامل شود- با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از یک سو نگرانی‌هایی در مورد کمبود واکسن های وارداتی مورد استفاده در ژاپن وجود دارد و از سوی دیگر نوعی بی‌میلی نسبت به ترزیق واکسن در میان بسیاری از مردم وجود دارد که ناشی از ترس از عوارض جانبی نسبتاً نادر است که در گذشته توسط رسانه‌ها منتشر شده است.

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون دیرهنگام ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا پیش از از آغاز بازی‌های المپیک در ماه جولای را تقریبا غیرممکن کرده است. اگر چه واکسیناسیون از حمایت دولت برخوردار است، اما در بین شهروندان به طور کلی حتی نسبت به برگزاری بازی‌ها نیز مخالفت وجود دارد. حدود 80 درصد از کسانی که در نظرسنجی‌های اخیر رسانه ها شرکت کرده‌اند ، از لغو یا به تعویق انداختن بیش‌تر المپیک به دلیل نگرانی از ویروس پشتیبانی می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید