سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رسوایی کرونایی در آرژانتین /بازی ماسک با بیت‌کوین

کدخبر: ۳۹۴۲۴۱
هنوز یک هفته از جنجال‌ها در پرو نگذشته که بار دیگر واکسنیناسیون عمومی در آرژانتین رسوایی دیگری را به پا کرد.
رسوایی کرونایی در آرژانتین /بازی ماسک با بیت‌کوین

به گزارش اقتصادنیوز، ادعای کشف مواد رادیواکتیو در سایت‌های اعلام نشده، مواضع غیرصریح آمریکایی‌ها پیرامون برجام، محکومیت شرکت اوبر، بازی ادامه‌دار ایلان ماسک با بیت‌کوین و استعفای وزیر بهداشت به علت خطا در واکسیناسیون سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

ادعای کشف مواد رادیواکتیو در سایت‌های اعلام نشده

خبرگزاری رویترز مدعی شده که چند منبع دیپلماتیک به این خبرگزاری گزارش داده‌اند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدیدهای خود از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده در ایران آثاری از مواد رادیواکتیو کشف کرده‌اند. این منابع در گزارش خود گفته‌اند گفته‌اند کشف مواد رادیواکتیو مربوط به بازرسی‌های ماه‌های اوت و سپتامبر بوده است. ظاهرا این دو سایت، یکی بین شهرضا و آباده و دیگری نزدیک تهران واقع شده‌اند.

3

برجام در کانون سیاست خارجه

در پی اعلام تصمیم آمریکا برای لغو مکانیسم ماشه علیه ایران، اتحادیه اروپا از این مسئله استقبال و چین و روسیه نیز این قدم را مثبت ارزیابی کردند. با این حال اسرائیل اعلام کرد همچنان مخالفت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

5

در شرایطی هم که جو بایدن، در جریان سخنرانی مجازی خود در نشست امنیتی مونیخ از آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران در چهارچوب گروه ۱+۵ سخن گفت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره به اهمیت استفاده از راه‌های دیپلماتیک برای حل مسئله ایران بر عزم آمریکا برای تعامل با کشورهای عضو توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت: مقام‌های تهران باید تصمیم بگیرند تا به دنیا اطمینان دهند برنامه هسته‌ای آنها صلح‌آمیز است.

با این همه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود گفت آمریکا پیش از برگزاری مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای، برای کاهش تحریم‌ها و درپیش گرفتن گام‌های دیگر از جمله صدور یک دستور اجرایی برای بازگشت به برجام اقدام نخواهد کرد.

محکومیت اوبر

به گزارش بی‌بی‌سی، دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی رانندگان شرکت اوبر را مشمول قوانینی نظیر حداقل دستمزد کرد.  رانندگان این تاکسی اینترنتی که در سال‌های اخیر به شدت بر تعداد آنها افزوده شده، تا پیش از این خویش‌فرما بودند و با شرکت ثبت شده خود طی قراردادی با اوبر به کار مشغول بودند که حالا با حکم صادر شده باید کارمند شرکت اوبر محسوب ‌شوند.

1

حکم اخیر دادگاه عالی بریتانیا بر زندگی هزاران راننده این شرکت که در بریتانیا مشغول به کارند تاثیرگذار خواهد بود و همچنین رانندگان سایر تاکسی‌های اینترنتی هم ممکن است تشویق به پیش گرفتن راه مشابهی شوند. با تصمیم جدید، رانندگان اوبر باید مشمول پرداخت دستمزد در مرخصی و همچنین مستحق استفاده از زمان تنفس بین کار شوند. تعداد رانندگان اوبر در بریتانیا هم اکنون به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که فقط ۴۵ هزار نفر آنها در لندن مشغول به کارند.

بازی ادامه‌دار ماسک با بیت‌کوین

به گزارش یورونیوز، ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند جهان می گوید خرید بیت کوین تنها اندکی از نگهداری پول نقد مفیدتر است. مدیرعامل شرکت تسلا که تا چند روز پیش عنوان ثروتمندترین فرد جهان را در اختیار داشت اخیرا از تبدیل بخشی از سرمایه خود به بیت کوین خبر داده بود. او اکنون با دفاع از تصمیم خود می گوید تفاوت اندکی که بین خرید بیت کوین و نگهداری پول نقد وجود دارد به این معنا است که این رمزارز معروف دارایی «بهتری» محسوب می شود.

2

تصمیم ایلان ماسک برای تبدیل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از ثروت خود به بیت کوین باعث شد تا بهای هر بیت کوین طی هفته جاری از ۵۰ هزار دلار فراتر برود. ارزش این رمزارز از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون ۶۰ درصد افزایش یافته است.

یکی از دلایل افزایش بهای بیت کوین مشاهده نشانه هایی مبنی بر پذیرش آن از سوی شرکت ها و موسسات مختلف از جمله تسلا، مسترکارت و بانک نیویورک ملون است. به دنبال رشد اخیر قیمت بیت کوین ارزش کل سرمایه موجود در بازار این رمزارز (همه بیت کوین های در حال چرخش) به ۹۸۲ میلیارد دلار رسید.

استعفای وزیر بهداشت به علت خطا در واکسیناسیون

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی درخواست رئیس‌جمهور آرژانتین، آلبرتو فرناندز، وزیر بهداشت این کشور استفا از مقام خود استعفا کرد. این ماجرا پس از آن اتفاق افتاد که یکی از روزنامه‌نگاران مشهور این کشور در توئیتر افشا کرد که پس از درخواست او از وزیر بهداشت، جینس گونزالس گارسیا، به او واکسن کرونا تزریق شده است.

4

این استعفا در شرایطی انجام شد که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر واکسیناسیون خارج از نوبت شهرداران، نمایندگان و افراد نزدیک به قدرت حاکم منتشر شده بود. گونزالس گارسیا در یک پست توییتری گفته که او درخواست رئیس‌جمهور برای کناره‌گیری را اجابت کرده است با این حال او اصرار داشت که تنها به خاطر سوءتفاهم مجبور به این کار شده است. این مسئله در کم‌تر از یک هفته پس از جنجال‌ها بر سر واکسناسیون بیش از 400 تن از مقامات در پرو به وقوع پیوسته است.

افزایش هشت برابری نیروهای ناتو در عراق

به گزارش العربیه،  دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از افزایش هشت برابری نیروهای این سازمان در عراق برای تضمین عدم بازگشت گروه‌ «تروریستی» داعش خبر داد. ینس استولتنبرگ در پایان نشست وزرای دفاع پیمان ناتو گفته که ناتو در حال حاضر حضوری محدود در عراق دارد، اما اکنون تصمیم گرفته که به‌صورت گام‌به‌گام حضور خود را در این کشور افزایش دهد.

6

دبیر کل ناتو تصریح کرد که شمار نیروهای این سازمان از 500 نیرو به 4000 نیرو افزایش خواهد یافت. وی مأموریت اصلی این نیروها را آموزش نیروهای عراقی عنوان کرد. دبیر‌کل ناتو، افزود که داعش در مناطق بسیاری از عراق حضور پیدا کرد و باید اطمینان یافت که این اتفاق تکرار نخواهد نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید