سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اخبار جهان| ترامپ آفتابی می‌شود/جایی برای روس‌ها نیست /سفر مهم گروسی به تهران

کدخبر: ۳۹۴۴۵۰
در حالی که دونالد ترامپ وعده داده بود روس‌ها را به نشست کشورهای صنعتی بازخواهد گرداند، جوبایدن به صراحت این مسئله را رد کرده است.
اخبار جهان| ترامپ آفتابی می‌شود/جایی برای روس‌ها نیست /سفر مهم گروسی به تهران

به گزارش اقتصادنیوز، اعلام حضور دونالد ترامپ در نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران، عدم دعوت از روسیه به نشست گروه هفت، اعلام وضعیت اضطراری در تگزاس، سفر رافائل گروسی به تهران در آستانه توقف پروتکل الحاقی، رویارویی «نسل هویت‌خواه» و «آنتی‌فا» در پاریس و حملات راکتی در عراق سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

ترامپ آفتابی می‌شود

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که دونالد ترامپ، هفته آینده در «نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران» در اورلاندو ایالت فلوریدا شرکت خواهد کرد. این اولین حضور عمومی ترامپ پس از ترک کاخ سفید است. ترامپ قرار است در این نشست درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار سخنرانی کند.

0

این منبع آگاه به شرط فاش نشدن نامش، گفت:‌ «او درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد و احتمالا از سیاست‌گذاری‌‌های مرزی و عفو جو بایدن نیز انتقاد کند». واگذار کردن کاخ سفید به نامزد حزب دموکرات و همچنین از دست دادن اکثریت مجلس سنا و واگذاری کنترل آن به دموکرات‌ها، سبب شده است تا حزب جمهوری‌خواه  برای به دست آوردن مجدد کنترل کنگره در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کنند.

جایی برای روس‌ها وجود ندارد

به گزارش دویچه‌وله، در پی اعلام جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که بر خلاف سلف خود دونالد ترامپ، روسیه را به نشست گروه هفت دعوت نخواهد کرد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز طی مصاحبه‌ای گفته است که لحن تهدیدها میان غرب و روسیه هیچ وقت تا این اندازه تند نبوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود که می‌خواهد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به جلسه سران هفت کشور صنعتی دعوت کند اما این نشست که درابتدا برای ژوئن ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود به دلیل شیوع پاندمی کرونا به تعویق افتاد. روسیه پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ از گروه کشورهایی که گروه G8 نامیده می‌شد خارج شد و این گروه بعدا به G7 تبدیل شد. در کشورهای گروه G7 آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن عضویت دارند.

2

لاورف در مصاحبه مذکور مناسبات روسیه و اتحادیه اروپا را ازهم‌گسیخته توصیف کرد و گفته به دلیل تحریم‌ها چیزی از مناسبات روسیه و اتحادیه اروپا باقی نمانده است. او سیاست اروپایی‌ها را در قبال روسیه منفی دانست و به اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که در زمان زمامداری‌اش در پست وزارت خارجه اسپانیا گفته بود روسیه دشمن دیرینه اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه روسیه به کاهش حجم تبادلات تجاری بین روسیه و اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد و گفت در سال ۲۰۱۳ تبادلات طرفین به ۴۱۷ میلیارد دلار می‌رسیده اما به دلیل تحریم‌های وضع شده این رقم در سال ۲۰۱۹ تا ۲۸۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

اعلام وضعیت اضطراری در تگزاس

به گزارش رویترز، هم‌زمان با قطع گسترده برق و کمبود آب در پی سرمای شدید در تگزاس، آژانس فدرال مدیریت اضطراری آمریکا (فِما)،‌ از موافقت رئیس جمهوری جدید آمریکا با اعلام «وضعیت اضطراری» در این ایالت خبر داد.

3

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت تگزاس، علاوه ‌بر معضل قطع برق و سرمای شدید با کمبود آب آشامیدنی نیز روبه‌رو هستند. اعلام وضعیت اضطراری از سوی دولت جو بایدن، امکان تخصیص بودجه و کمک مالی به آسیب‌دیدگان بحران اخیر را فراهم می‌کند. تامین هزینه تعمیرات منزل، اسکان موقت و اعطای وام‌های کم‌هزینه از جمله مواردی است که دولت جدید آمریکا برای کمک به ساکنان تگزاس در نظر گرفته است.

در پی یک هفته هوای برفی و بسیار سرد در این بخش آمریکا که به ندرت چنین سرمایی را تجربه می کند، بایدن گفته اگر حضور او باری بر دوش عملیات کمک رسانی نباشد از تگزاس بازدید خواهد کرد. مرگ تقریبا ۶۰ نفر در اثر حوادث مرتبط با سرما و طوفان برف در سراسر آمریکا تایید شده است.

سفر گروسی به تهران در آستانه توقف پروتکل

هم‌زمان با ورود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی در پنجم اسفند گفته حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد».  او با بیان این‌که پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد.

5

عراقچی در این مصاحبه اقدام دولت جو بایدن درباره لغو «مکانیسم ماشه» در شورای امنیت را اقدامی «سیاسی قابل توجه» و دارای پیامد حقوقی دانست و گفت٬ «اما تعهدات ایران در برجام در برابر رفع تحریم‌ها است» .وی اضافه کرده است: «علیرغم اختلاف نظر بین دولت و مجلس، دولت مجری قانون است و در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند. در قدم اول غنی سازی ۲۰ درصد شروع شد و در قدم دوم اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر که در برجام بوده متوقف می‌شود».

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به گزارش رویترز درباره دو سایت هسته‌ای مشکوک در ایران، از درز گزارش‌های آژانس جهانی انرژی هسته‌ای به رسانه‌ها انتقاد کرد. او گفت: «درز اطلاعات طبقه‌بندی شده آژانس به رسانه‌ها، فرایند ناخوشایندی است که بارها باعث اعتراض ایران به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شده‌است. آژانس باید با حفظ بی‌طرفی، رویکردی حرفه‌ای را در پیش گرفته و مانع انتشار مطالب و گزارهایش شود».

رویارویی «نسل هویت‌خواه» و «آنتی‌فا» در پاریس 

به گزارش یورونیوز، با اعلام آغاز پروسه انحلال جنبش راست افراطی «نسل هویت‌خواه» در فرانسه، نزدیک به ۲ هزار نفر از هواداران این گروه مهاجرستیز در مرکز پاریس تظاهرات کردند. همزمان با آن، صدها تن از فعالان جنبش آنتی‌فا (ضدفاشیست) در نزدیکی محل تظاهرات راست‌گرایان افراطی تجمع کردند.

7

فراخوان به تظاهرات به نفع «نسل هویت‌خواه» پس از آن اعلام شد که وزارت کشور فرانسه خبر از آغاز پروسه انحلال این گروه داد. «نسل هویت‌خواه» در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد و اعضای این گروه در سال‌های گذشته بارها علیه ورود پناهجویان از شرق به فرانسه عملیات «مرزبانی» اجرا کردند. اعضای این جنبش دست راستی نوظهور، برخلاف دیگر جریان‌های عمده راست افراطی فرانسه جوانان هستند. پلیس ضد شورش فرانسه برای جلوگیری از بروز خشونت میان دو گروه، محل تظاهرات حامیان «نسل هویت‌خواه» را محاصره کرده بود. با این حال شماری از فعالان آنتی‌فا، توانستند با عبور از حلقه محاصره با تظاهرکنندگان راست‌گرا درگیر شوند. پلیس مجموعا ۲۰ نفر را از هر دو کمپ بازداشت کرد.

ژان مری لوپن، بنیانگذار حزب «جبهه ملی فرانسه» هوادارانش را به شرکت در این تظاهرات فراخوانده بود. اجتماع ملی، حزب جایگزین جبهه ملی، به رهبری مارین لوپن، با وجود اینکه دعوت به حضور در تظاهرات نکرده بود اما بر خلاف دیگر جریان‌های عمده سیاسی این کشور، انحلال «نسل هویت‌خواه» را گامی بزرگ در جهت نابودی حقوق اساسی شهروندان دانسته است.

حمله راکتی در عراق

به گزارش العربیه، منابع امنیتی عراق تائید کردند که پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین مقر نیروهای آمریکایی، هدف 3 موشک‌ کاتیوشا قرار گرفته است. به گفته این منابع، موشک‌های کاتیوشا به بخش بیرونی پایگاه بلد اصابت کرده و تلفاتی در پی نداشت.

4

بر اساس گزارش برخی منابع خبری، هم‌زمان دو راکت کاتیوشا نیز به سوی منطقه سبز بغداد شلیک شد که امنیتی‌ترین منطقه در این کشور است. پیش از این رویترز گزارش کرده بود که یکی از راکت‌ها در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز فرود آمده که آن هم هیچ تلفاتی نداشته ‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید