تصمیم جدید آمریکا در رابطه با برجام

کدخبر: ۴۰۲۸۹۸
وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حضور خواهد یافت.
تصمیم جدید آمریکا در رابطه با برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا دربیانیه خود اعلام کرد: «ما برای شرکت در گفت‌وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای مشخص کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم».

این در حالی است که معاون وزیر خارجه روسیه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، با تأکید بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای، از همه طرفین خواست تا حداکثر تلاش خود برای بازگشت هرچه سریع‌تر به چارچوب اولیه برجام را انجام دهند.

سرگئی ریابکوف روز جمعه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که بصورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد و وی به نمایندگی از روسیه در آن شرکت داشت، بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای تأکید و اعلام کرد که طرف روسی مصرانه از همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای بازگشت هر چه سریع‌تر به چارچوب اولیه تعیین شده در این توافقنامه انجام دهند.

لازم به ذکر است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای عضو، قرار است که در تاریخ 6 آوریل (17 فروردین ماه) برگزار شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و ضمن احیای تحریم های سابق، تحریم‌های سنگین جدیدی را علیه تهران وضع کرد. جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید