عمویی: آمریکا تا پایان کامل تحریم‌ها در مذاکرات ۱+۵ حضور نخواهد داشت

کدخبر: ۴۰۳۱۰۴
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تا زمان پایان کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و آمریکا در مذاکرات ۵ به علاوه یک حضور نخواهد داشت.
عمویی: آمریکا تا پایان کامل تحریم‌ها در مذاکرات ۱+۵ حضور نخواهد داشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ابوالفضل عمویی» روز یکشنبه و در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره نشست مشترک برجام به خبرنگاران گفت: در این جلسه «عباس عراقچی»(معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه) گزارشی از روند گفت و گوها در نشست مجازی مشترک برجام ایراد کردند وتاکید شد که در جلسه روز سه‌شنبه دروین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقمی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده صورت نخواهدگرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی درحال حاضر ایالات متحده را عضوی از برجام نمی شناسد. زیرا این کشور از برجام خارج شده و به تعهدات خود پایبند نبوده است.

وی افزود: در همین چارچوب تاکید شده تا زمان پایان کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و آمریکا در مذاکرات ۵ به علاوه یک حضور نخواهد داشت.

عمویی با بیان اینکه مجلس اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را پیگیری خواهد کرد، گفت: مجلس بر پیگیری سیاست‌های نظام درموضوع تحولات برجام تاکید دارد و در همین چارچوب لغو همه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی خواسته اساسی است.

وی با اشاره به اینکه در این نشست نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، گفت: نماینده وزارت خارجه نیز به نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان گوش دادند و قرار شد که مجلس به مجموع روند گفت و گوهای نشست‌های مشترک برجام نظارت خود را ایفاکند و بر اساس گفت‌های معاونت وزارت خارجه دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در نشست های آتی مورد توجه خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درباره توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سند ۲۵ ساله عنوان کرد: امضای این توافق در روز هفتم فروردین ماه انجام شد و نمایندگان مجلس در جلسه غیر علنی در جریان جزئیات این سند قرار گرفتند و در گروه دوستی ایران و چین نیز باحضور مقامات وزارت خارجه این موضوع بررسی شد. همچنین قرار است در نشست ظهر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی میزبان معاون اقتصادی وزارت خارجه باشیم.

عمویی با بیان اینکه رویکرد روابط اقتصادی باکشور مختلف از جمله چین مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است،  گفت: البته  مجلس بر برنامه جامع همکاری و موضوع روند اجرای آن و قراردادهایی که درباره این سند ۲۵ ساله صورت خواهد  گرفت، نظارت جدی دارد و این مسیر،  مسیر پیوسته و مداوم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در حال انجام اقداماتی است تا این نشست را تحت تاثیر سیاست های خود قراردهد، اظهار داشت: امروز موضوع کمیسیون روند گفت وگوهایی بود که بین جمهوری جمهوری اسلامی و ۴ به علاوه یک وجود دارد و هیچ عضو جدیدی برای آن شناخته شده نیست. اما اخبار و اطلاعاتی به دست ما رسیده که طرف‌هایی درخواست حضور در این مذاکرات را دارند و از دید ما مبنای حقوقی وسیاسی برای این موضوع وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بعضی درتلاش هستند که روند گفت و گوها را تخریب کنند و جمهوری اسلامی در مواضع خود و لغو همه تحریم‌ها اصرار دارد و بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید، پیگیری و نظارت دارد تا به دقت و با جزئیات اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اقدام راهبردی و بر اساس ماده ۴ این قانون، بعد از ۵ ماه از تصویب این قانون باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه اندازی شود که این یکی از گام‌های آتی جمهوری اسلامی خواهد بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید