به آب‌وآتش زدن علیه دیپلماسی ایران و آمریکا

مین‌گذاری اسرائیل در مسیر احیای برجام

کدخبر: ۴۰۴۰۱۰
اقتصادنیوز؛ نیویورک‌تایمز ضمن بررسی حمله منتسب به اسرائیل که منجر به آسیب به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ شد، همزمانی این اقدام با مذاکرات احیای برجام در وین را نشانه‌ای از تقلای تل‌آویو برای عدم تحقق این هدف دانست.
مین‌گذاری اسرائیل در مسیر احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز؛ بامداد چهارشنبه شبکه خبری العربیه در گزارشی مدعی حمله عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ حوالی سواحل یمن در شامگاه سه‌شنبه شد.

به دنبال این خبر، دیگر رسانه‌های بین‌المللی نیز گزارش دادند که کشتی ساویز به دلیل انفجار مین‌های چسبان به بدنه کشتی دچار آسیب شده است. آسوشیتدپرس مدعی شد که کشتی ساویز در چند سال گذشته به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که برای اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند در دریای سرخ مستقر بوده است.‎

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش با رد هرگونه نقش نظامیان آمریکایی در این حادثه تاکید کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در حمله به این کشتی نقشی نداشته‌اند. اما نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل، پس از اقدام، آمریکا را مطلع کرده که به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ حمله کرده است. نیویورک‌تایمز مدعی شد که مقامات اسرائیلی در توضیح به مقامات آمریکایی گفته‌اند این حمله در واکنش به اقدام [ادعایی] ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی صورت گرفته است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر با عنوان «تشدید تنش دریایی اسرائیل و ایران با آسیب کشتی نظامی ایران توسط مین» به قلم فرناز فصیحی، اریک اشمیت و رانن برگمن نوشت: این انفجار در همان روزی صورت گرفت که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، که اسرائیل مخالف آن است، حصول پیشرفت گزارش شد. و این توالی زمانی می‌تواند سیگنا‌ل‌های روشنی ارسال کند.

در روز سه شنبه کشتی نظامی ایرانی ساویز، مستقر در دریای سرخ در اثر حمله مین که آشکارا منتسب به اسرائیل است مورد آسیب واقع شد. این امر در ادامه تشدید نبرد دریایی در سایه، که مشخصه تقابلات دو دشمن در سال‌های اخیر بوده است، قابل بررسی است.

خسارت وارده به شناور، که رسانه های خبری ایران آن را ساویز معرفی کردند، در حالی گزارش شد که در اولین روز مذاکرات احیای برجام با مشارکت آمریکا، ایران و قدرت‌های جهانی پیشرفت حاصل شد. اسرائیل که ایران را قوی ترین دشمن خود می‌داند، به شدت با احیای این توافق که سه سال پیش توسط دولت ترامپ کنار گذاشته شد، مخالف است.

چندین رسانه خبری ایرانی تصاویری از شعله های آتش و دود را از یک کشتی آسیب دیده در دریای سرخ منتشر کردند، اما میزان کامل خسارت یا تلفات آن مشخص نیست.

ساویز که از نظر فنی به عنوان یک کشتی باری طبقه‌بندی شده، به عنوان اولین کشتی اعزامی با کاربرد نظامی محسوب می‌شود که در کشمکش‌های اسرائیل و ایران مورد حمله قرار گرفته است.

در گزارش رسانه‌های اجتماعی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است که این شناور برای مقابله با دزدان دریایی مدتی در دریای سرخ مستقر شده بود. خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران گزارش داد که ساویز در اثر مین متصل به کشتی آسیب دیده است.

تا سه‌شنبه شب هیچ تأیید رسمی در مورد حمله وجود نداشت، اما چندین کانال تلگرامی که منتسب به سپاه پاسداران هستند، اسرائیل را مسئول انفجار می دانند.

مقامات اسرائیلی از سه‌شنبه شب در این باره اظهار نظری نکرده‌اند و به عنوان یک سیاست کلی، آنها به ندرت مسئولیت اقدامات انجام شده علیه ایران را تأیید یا انکار می‌کنند. اما یک مقام آمریکایی گفت که اسرائیلی‌ها به ایالات متحده اطلاع داده اند که نیروهایش حدود ساعت 7:30 صبح به وقت محلی به کشتی حمله کرده‌اند.

این مقام که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت که اسرائیلی‌ها مدعی‌اند این حمله را در تلافی آنچه حملات [ادعایی] قبلی ایران به کشتی‌های اسرائیلی خواندند، انجام داده‌اند. وی همچنین گفت که ساویز در بخش زیر سطح آب آسیب دیده است. مکان دقیق کشتی در دریای سرخ بلافاصله مشخص نبود.

جبهه جدید در نبرد منطقه‌ای در سایه

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، این درگیری‌ها به مدت دو سال است که جریان داشته اما قبلاً نوع اهداف متفاوت بودند. از سال 2019 اسرائیل علیه کشتی‌های تجاری [که به ادعای آن‌ها] حامل نفت و تسلیحات ایران بوده‌اند از طریق مدیترانه شرق و آب‌های دریای سرخ اقدامات تهاجمی انجام داده است؛ یک جبهه جدید دریایی، در یک جنگ منطقه‌ای در سایه که قبلاً از طریق زمین و هوا انجام می‌شد.

این مقام آمریکایی گفت که ممکن است حمله با تاخیر انجام شده باشد تا به کشتی دوایت آیزنهاور، یک ناو هواپیمابر آمریکایی که در منطقه بود فرصت دهد که از ساویز فاصله بگیرد. این مقام گفت که ناو آیزنهاور در هنگام حادثه در ساویز حدود 200 مایل دورتر بود.

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده گزارشی را در اکتبر سال 2020 منتشر کرد که ادعا می‌کرد ساویز یک کشتی نظامی مخفی تحت هدایت سپاه پاسداران است. در این گزارش آمده بود که افراد دارای یونیفورم در عرشه حضور دارند و یک نوع قایق که مورد استفاده سپاه پاسداران است، با بدنه‌ای شبیه به نهنگ بوستون، روی عرشه کشتی قرار دارد.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز اسرائیل مدعی است ایران به نوبه خود دست به حملات مخفیانه زده است. یک مقام اسرائیلی ادعا کرد: آخرین مورد در 25 مارس گزارش شد، هنگامی که یک کشتی کانتینری متعلق به اسرائیل، لوری، توسط یک موشک ایرانی در دریای عرب مورد اصابت قرار گرفت. حمله‌ای که هیچ تلفات جانی و خسارت قابل توجهی گزارش نشده است.

این روزنامه در پایان گزارش نوشته است: کارزار اسرائیلی بخشی از تلاش‌‌های اسرائیل برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه و جلوگیری از تحرکات ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید