عربستان سعودی: مانع مذاکرات وین نمی شویم

کدخبر: ۴۰۵۸۵۱
"جامعه جهانی باید با ایران بر سر چارچوب های قوی تر و طولانی تر دست یابد".
عربستان سعودی: مانع مذاکرات وین نمی شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصر ایران؛  یک مقام مسوول دولت سعودی گفت که هر توافق هسته ای با ایران باید مذاکرات گسترده ای را به دنبال داشته باشد.

هم اکنون در شهر وین اتریش، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا در قالب نشست برجامی میان ایران و 4 کشور عضو برجام (المان، چین، روسیه، فرانسه وبریتانیا) در جریان است. موضوع نشست، چگونگی بازگشت امریکا به برجام و برداشتن تحریم های ضدایرانی و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود است.

 یک مقام مسوول سعودی روز چهارشنبه گفت که ریاض معتقد است هر گونه احیا برجام باید تنها نقطه حرکت برای برگزاری دیدارهای بیشتر با مشارکت کشورهای منطقه با هدف افزایش بندهای توافق باشد.

"رائد قرملی" مدیر اداره برنامه ریزی سیاست ها در وزارت خارجه سعودی به رویترز مدعی شد: "هر توافقی که نگرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از نمایندگان منطقه ای اش نپردازد؛ موفقیت آمیز نخواهد بود".

وی افزود: "عربستان سعودی به دنبال توقف یا مانع سازی در برابر مذاکرات فعلی (مذاکرات وین) نیست ... بلکه به دنبال تضمین موفقیت این مذارکرات در ثبت نتایج مورد انتظار است".

او گفت: "می خواهیم حداقل تاکید کنیم که هر منابع مالی که توافق برجام برای ایران داشته باشد برای بی ثباتی منطقه استفاده نشود. می توان با توافق هسته ای (برجام) آغاز کنیم و به توافق دیگری برسیم که همه این مسائل را به صورت مثبت بررسی کند. هم اکنون اجماع جهانی درباره نیاز به مذاکرات گسترده ای و فراگیرتر وجود دارد".

این مقام سعودی ادامه داد: "می توان این روند را از طریق اقدامات اعتمادساز شروع کرد. از طریق کاهش تنش و مسابقه تسلیحاتی در منطقه شروع کند".

همزمان عربستان سعودی اعلام کرد از گام های ایران برای افزایش غنی سازی نگران است.

به گزارش رویترز، دولت سعودی ضمن ابراز نگرانی از قصد ایران برای شروع غنی سازی 60 درصدی مدعی شد: "این اقدام را نمی توان بخشی از برنامه هسته ای صلح آمیز دانست".

ایران به تازگی و به دنبال حمله به تاسیسات غنی سازی نطنز، تصمیم گرفت غنی سازی را به 60 درصد ارتقا دهد.

وزارت خارجه سعودی در اطلاعیه خود نوشت: "از ایران می خواهیم از افزایش سطح تنش خودداری کند؛ امنیت منطقه را در معرض بحران های بیشتری قرار ندهد و در مذاکرات فعلی با قدرت های جهانی، با جدیت بیشتری مشارکت کند".

در این بیانیه اضافه شده است: "جامعه جهانی باید با ایران بر سر چارچوب های قوی تر و طولانی تر دست یابد".

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید