توضیح سفیر ایران درپکن درخصوص سند همکاری 25 ساله با چین

کدخبر: ۴۰۶۰۳۵
اقتصادنیوز : سفیر کشورمان در چین در گفت‌وگویی اعلام کرد که ایران از دیگر اعضای برجام و جامعه‌ بین‌المللی انتظار دارد که به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.
توضیح سفیر ایران درپکن درخصوص سند همکاری 25 ساله با چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد کشاورززاده، سفیر کشورمان در چین در گفت‌وگویی با گلوبال تایمز در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: کشورهای غربی همچنان اهرم توسعه سلطه استعماری خود از طریق "رسانه" را دراختیار دارند. آن‌ها اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای را از طریق رسانه‌های اجتماعی و جمعی خود منتشر می‌کنند تا مانع از همکاری دوستانه ایران و چین شوند. ایران و چین برای قرن‌ها روابط دوستانه‌ای با همدیگر داشته‌اند و هرگز وارد جنگ با یکدیگر نشده‌اند. دو کشور در طول تاریخ از تجارت مسالمت‌آمیز و تبادلات فرهنگی از طریق جاده ابریشم بهره برده‌اند و طرح کمربند و جاده آن را بار دیگر احیا خواهد کرد.

وی ادامه داد: چین تاکنون سابقه استعمارگری نداشته است و تا به حال سعی نکرده تا کشور دیگری را اشغال کند. کشورهای غربی چین را - که قدرتی در حال ظهور است - تهدیدی علیه سلطه راهبردی خود می‌دانند. از نظر آن‌ها رابطه دوستانه و راهبردی بلندمدت میان چین و دیگر کشورهای مستقل همانند ایران تهدیدی علیه منافع اصلی‌شان در منطقه محسوب می‌شود. آن‌ها سعی می‌کنند جلوه بدی از چین ارائه دهند تا مردم دیگر کشورها را بترسانند. زمانی که همکاری اقتصادی با خود کامیابی، سلامتی و بهبود زندگی مردم همراه داشته باشد، پروپاگاندای سمی و غیرواقعی غرب تاثیر خود را از دست می‌دهد.

سفیر کشورمان درخصوص توسعه همکاری‌های نظامی ایران و چین اظهار کرد: ایران و چین با تهدیدهای مشترکی همچون تروریسم، افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی، جرایم سازمان‌ یافته و چاقاق مواد مخدر رو به رو هستند که همگی نیازمند همکاری‌های مداوم در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی حیاتی می‌باشند تا بتوان بر چالش‌های فوق‌الذکر غلبه کرد و صلح و ثبات در منطقه، آزادی ناوبری و تجارت در آب‌های بین‌المللی و دیگر مسائل را توسعه داد. رسیدن به این هدف نیازمند ارتباط و همکاری‌های بیشتر میان بخش‌های نظامی و امنیتی دو کشور است تا تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی‌ها برای مانورهای مشترک انجام گیرند. به همین ‌منظور ارتباط نزدیکی میان بخش‌های نظامی، امنیتی و دفاعی وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله میان ایران و چین در راستای اجرای بیانیه مشترک حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در طول بازدید رسمی شی از تهران در سال ۲۰۱۶ آماده شد. این توافق همانطور عنوانش نشان می‌دهد دارای دو شاخصه است. اول اینکه این توافق شامل تمامی جوانب همکاری میان دو کشور می‌شود و دومین نکته مدت زمان همکاری است که نقشه راهی برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن آسیایی کهن می‌باشد که برای هزاران سال با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. هدف این طرح تعمیق و تقویت این روابط دوجانبه بوده و علیه هیچ کشور ثالثی نمی‌باشد.

سفیر ایران در چین درخصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا در اجرای توافق ایران و چین گفت: ایران تنها کشوری در جهان نیست که از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد. چین و بسیاری دیگر از کشورها با مشکل مشابهی مواجه هستند. همانطور که سخنگوی وزارت خارجه چین بارها اعلام کرده است "آمریکا بدون تفکر تحریم‌ها را همانند چوبی بزرگ در دست گرفته و به طور دلبخواهی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه‌ای را علیه دیگر کشورهای مستقل اعمال می‌کند". لازم است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در اسرع وقت برطرف شوند. جهان شاهد است که تحریم‌های آمریکا در طول مبارزه با کووید ۱۹ باعث از دست رفتن جان ایرانیان بیشتری شده است. من معتقدم که کشورهای مستقل در حفظ تمامیت و دنبال کردن سرنوشت خود در همکاری به منظور بهبود زندگی مردم مصمم هستند. حتی مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. ایران و چین هردو این تحریم‌ها را مداخله در امور داخلی و نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند؛ بنابراین در برابر این تحریم نامشروع سر تعظیم فرود نمی‌آورند.

این نماینده کشورمان درخصوص انتقاد کشورهای غربی از سیاست‌های چین درخصوص شین‌جیانگ بیان کرد: اول از همه آمریکا باید به خاطر بسپرد که شین‌جیانگ یا هنگ کنگ بخشی از چین هستند. هیچ کشوری دخالت در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد. آمریکا باید مداخله در امور دیگر کشورها را کنار بگذارد. دوما من بر این باورم که غرب و آمریکا با توجه به سوابق خود در موضعی نیستند که دیگر کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کنند. همانطور که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در تاریخ ششم آوریل اعلام کرده است "تاریخ آمریکا پاکسازی وحشتناک سیستماتیک قومی و کشتار آمریکایی‌های بومی را ثبت کرده است".

وی در ادامه گفت: همچنین لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۱، جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی که آمریکا به اسم مبارزه با تروریسم در چیزی حدود ۸۰ کشور به انجام رسانده است جان بیشتر از ۸۰۰۰۰۰ از جمله ۳۳۰۰۰۰ غیرنظامی را گرفته است و باعث آوارگی ده‌ها میلیون افغانی، عراقی و سوری شده است. پس اگر آمریکا به حقوق مسلمانان اهمیت می‌دهد، آن‌ها یک عذرخواهی بزرگ به کشورهای مسلمان بدهکارند و باید کشتن مسلمانان از طریق بمباران کردن خاک آن‌ها را متوقف کنند.

کشاورززاده ادامه داد: هفته گذشته من از منطقه خودمختار شین‌جیانگ اویغور به همراه هیات‌های بیش از ۲۰ کشور بازدید کردم. شین‌جیانگ از نظر من جای بسیار زیبایی بود. من شاهد این بودم‌که چگونه تلاش‌های دولت مرکزی چین زندگی مردم محلی را تغییر داده و سلامت و پیشرفت را برای منطقه به همراه آورده است. هدف کشورهای غربی در دامن زدن به مشکلات شین‌جیانگ خیرخواهانه نبوده بلکه کاملا سیاسی است و هدفش افزایش فشار بر روی دولت چین می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران قویا با این استانداردهای دوگانه از سوی غرب مخالف است‌.

سفیر کشورمان درخصوص نقش حزب کمونیست چین در هدایت این کشور اظهار کرد: در طی صد سال گذشته، چین  به قدرت جهانی بزرگی در تمامی بعدهای نظامی، سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. برنامه‌ریزی‌های دقیق و اقدامات ملموسی که توسط دولت مرکزی اتخاذ شده‌اند به همراه دیگر حمایت‌ها از سوی عموم مهم‌ترین فاکتورها در رسیدن به موفقیت‌ها محسوب می‌شوند. طریقه حکمرانی چین - که توانسته به رشد اقتصادی، فقرزدایی و پیشرفت پایدار در سریع‌ترین زمان و کم‌هزینه‌ترین روش ممکن برسد - به الگویی جهانی بدل گشته است. الگوی حکمرانی خوب چین کلیشه دموکراسی غربی که در آن دموکراسی لیبرال تنها سیستم موفق حکمرانی نشان داده می‌شد و به اجبار به باقی کشورها تحمیل می‌شد را به چالش کشیده است. جمهوری اسلامی ایران نیز الگوی خود از حکمرانی را دارد و علی رغم انواع مختلفی از توطئه‌ها، اقدامات تروریستی، جنگ، تحریم‌ها و فشار حداکثری توانسته به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای مستقل ایفای نقش کند و در طول چهل سال گذشته پیشرفت و کامیابی را برای مردم ایران به ارمغان آورده است.

این مقام ارشد ایرانی درخصوص اهمیت روابط ایران و چین گفت: سیستم تصمیم‌گیری ایران بر اساس منافع ملی خود استوار شده است و تحت تاثیر فشارها از سوی غرب قرار نمی‌گیرد. چین حال یک بازیکن جهانی بزرگ است و مقامات ما بر سر توسعه شراکت جامع راهبردی با چین اجماع دارند. ایران موقعیت جغرافیایی بی‌نظیری در غرب آسیا دارد که چین را به اروپا متصل می‌کند. چین نقش سازنده‌ای در مسئله هسته‌ای ایران داشته است. دو کشور تبادل نظر نزدیکی در این خصوص دارند. چین از ایالات متحده برای نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انتقاد کرده است. ما از اعضای برجام و جامعه بین‌المللی انتظار داریم تا به وظایف و تعهدات خود ذیل قطعنامه عمل کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید