نارضایتی واشنگتن از خرابکاری تل‌آویو در نطنز

شکاف میان آمریکا و اسرائیل درباره ایران

کدخبر: ۴۰۷۳۶۸
اقتصادنیوز؛ با حصول پیشرفت‌های جدی در مسیر تلاش های دیپلماتیک برای احیای برجام، شکاف میان واشنگتن و تل‌آویو بطور روزافزون عمیق‌تر می شود.
شکاف میان آمریکا و اسرائیل درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز؛ به نظر می‌رسد، اختلاف نظر میان اسرائیل و آمریکا درباره ایران، بیشتر از یک نمایش عمومی جنگ زرگری برای تقسیم وظایف میان دو متحد دیرینه است و تلاش‌های جدی تیم پرزیدنت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای، خون حزب راستگرای لیکود (حزب نتانیاهو) را به جوش آورده است.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس در تل‌آویو، در گزارشی با تأکید بر اینکه تنش‌های ایالات متحده و اسرائیل با پیشرفت گفتگوهای ایران بالا می‌گیرد، نوشته است: با ورود گفتگوهای هسته ای در وین به مرحله حساس، شکاف‌ها و سوءظن‌ها در مورد ایران بین دولت اسرائیل و دولت بایدن در حال تعمیق است.

هر دو طرف می خواهند از نوعی جنگ لفظی علنی که در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای 2015 بوجود آمده است جلوگیری کنند. اما در خلوت، ناامیدی روبه رشد طرفین نسبت به یکدیگر با عدم اعتماد، ناهماهنگی و عدم شفافیت همراه شده است.

در میان دور اول و دوم مذاکرات هسته‌ای -که ایالات متحده امیدوار است منجر به ترمیم برجام شود و اسرائیل امیدوار است شکست بخورد- یک اقدام خرابکارانه آشکارا منتسب به اسرائیل، منجر به انفجار در تأسیسات هسته ای نطنز در ایران شد.

دو روز بعد، مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل برای دور دوم مذاکرات استراتژیک در مورد ایران دیدار کردند.

طبق گفته دو مقام اسرائیلی که در این مذاکرات شرکت داشتند، مشاور امنیت ملی اسرائیل، میر بن شبات، این نگرانی را مطرح کرد که ایالات متحده در طول روند دیپلماتیک با ایران ، مواضع دولت اسرائیل را در نظر نمی گیرد.

گلایه آمریکا از اسرائیل درباره حادثه نطنز

مقامات اسرائیلی گفتند که طرف آمریکایی نگرانی‌های خود را از اینکه اسرائیل بدون اطلاع کامل واشنگتن درگیر عملیات نظامی و اطلاعاتی علیه ایران بوده، ابراز داشته است.

طرف اسرائیلی مدعی شده است که دفاع از خود در برابر ایران را وظیفه برحق اسرائیل می‌داند. مقامات اسرائیلی به خبرنگار اکسیوس گفته‌اند که آنها عملیات اخیر را از قبل به ایالات متحده اطلاع داده‌اند. یکی از مقامات اسرائیلی گفته است: "این [حادثه] برای آمریکایی ها تعجب‌آور نبود."

از یک سو اسرائیلی ها ادعا می‌کنند که دولت بایدن در مورد پیشنهادهایی که در وین ارائه می‌دهد کاملاً  شفاف نیست. به عنوان مثال،  به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی آمریکا در مورد تحریم‌های غیر هسته‌ای که ایالات متحده قصد لغو آن‌ها را دارد، شفاف‌سازی نکرده است.

از سوی دیگر اما، یک مقام ارشد دولت بایدن با ادعای اینکه مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل به طور مداوم در رایزنی‌های نزدیک مشارکت کرده‌اند، این ادعاها را رد کرد. این مقام آمریکایی گفت: "ایالات متحده و اسرائیل این گفتگوی نزدیک و صریح را ادامه خواهند داد."

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر درباره مذاکرات خود با دولت بایدن خودداری کرد.

مقامات ارشد امنیت ملی اسرائیل هفته آینده برای گفتگو در مورد ایران عازم واشنگتن می‌شوند. این مقامات شامل مِیر بن شبات مشاور امنیت ملی، آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش، تامیر هایمن رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، و نیز یوسی کوهن رئیس موساد هستند. (مرتبط: لشکرکشی اسرائیل به واشنگتن علیه احیای برجام)

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه جلسه‌ای با این مقامات و همچنین وزیر دفاع بنی گانتز و وزیر امور خارجه گابی اشکنازی تشکیل می‌دهد تا درباره سیاست‌های لازم در رایزنی با واشنگتن گفتگو کند.

 آنچه روشن است، وجود اختلاف جدی میان دو متحد درباره موضوع ایران و توافق هسته‌ای است، اما همانطور که یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو به خبرنگار اکسیوس گفته، میزان اختلاف و عمق این شکاف تنها پس از دیدارهای حضوری هفته آینده مشخص خواهد شد.

این دستیار ارشد نخست‌وزیر اسرائیل گفت: "ما فکر نمی‌کنیم که این توافق هنوز نهایی شده باشد، و تا زمانی که فرصتی برای ارائه نظرات خود داشته باشیم، سعی خواهیم کرد آن را امتحان کنیم، به امید اینکه رایزنی های ما تفاوتی ایجاد کند."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید