سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

وضعیت نامشخص مذاکرات وین /جهش در تجارت بین ترکیه-ایران

کدخبر: ۴۰۹۳۱۸
به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای به طور جدی در حال مذاکره هستند، اما این مذاکرات فعلا در وضعیت نامشخصی است.
وضعیت نامشخص مذاکرات وین /جهش در تجارت بین ترکیه-ایران

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت نامشخص مذاکرات وین، جنگ بر سر آب میان قرقیزستان و تاجیکستان، جهش در تجارت میان ترکیه و ایران، افزایش صادرات نفت ایران در ماه آوریل، ادامه رکود اقتصادی اروپا، رونق غول های اقتصادی طی همه‌گیری کرونا، درخواست قانون منع کفرگویی در اروپا، تعویق مجدد انتخابات در فلسطین و المپیک توکیو پشت درهای بسته سرخط رسانه های بین المللی را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

وضعیت نامشخص مذاکرات وین

به گزارش رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است، همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از جمله ایران درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای به طور «جدی» در حال مذاکره هستند، اما این مذاکرات فعلا در وضعیت «نامشخصی» است.

7

سالیوان گفته است: من قصد ندارم در مقطع فعلی درباره ماهیت مذاکرات صحبت کنم چون مذاکرات در وضعیت مشخصی قرار ندارد. ما شاهد تمایل همه طرف‌ها، از جمله ایرانی‌ها، برای مذاکرات جدی در مورد محدودیت‌های رفع تحریم‌ها و مسیر بازگشت به برجام هستیم. مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات در آینده در وین به نقطه اوج خود برای دستیابی به یک توافق خواهد رسید یا خیر.

حقیقت آزمایی سخنان بایدن و جمهوری خواهان

خبرگزاری آسوشیتدپرس به انتشار گزارشی از حقیقت‌آزمایی سخنرانی جو بایدن در جلسه مشترک کنگره و همچنین پاسخ جمهوری‌خواهان پرداخته و گفته است که هر دو طرف در سخنرانی خود سوابق را تحریف کردند. بدین ترتیب بایدن در مورد «مهاجران» و جمهوری‌خواهان در مورد «اقتصاد و کرونا» سوابق را تحریف کردند.  براساس این گزارش بخشی از سخنان بایدن در مورد این که ۱۱ میلیون مهاجر بدون مدرک اقامتی در آمریکا هستند که اکثریت آن‌ها با روادید از تاریخ گذشته در کشور مانده‌اند، ادعایی بدون مدرک است.

6

هم چنین سخنان سناتور تیم اسکات که به نمایندگی از جمهوری خواهام و در واکنش به سخنان بایدن ایراد شده بود، مورد حقیقت‌آزمایی آسوشیتدپرس قرار گرفته است. اسکات گفته بود: «تا پیش از کووید، ما همه‌شمول‌ترین اقتصاد طول زندگی من را شاهد بودیم. پایین‌ترین رقم بیکاری برای آمریکایی‌های در ۷۰ سال گذشته ثبت شد. افزایش درآمدها برای طبقه پایین در مقایسه با [افزایش درآمدهای] طبقات بالا سریع‌تر در حال رشد بود و دلیلش این بود که جمهوری‌خواهان فرصت‌ها را برای تمامی شهروندان آمریکایی گسترش دادند.» آسوشیتدپرس می‌گوید آمار ارائه شده به شکل گزینشی و گمراه‌کننده است.  به نوشته آسوشیتدپرس،‌ اظهارات سناتور اسکات درباره همه‌گیری کرونا و نقش «عملیات فوق سریع و دولت ترامپ» در برخورداری کنونی از واکسن‌های ایمن و موثر، اغراق‌آمیز بوده است. 

جنگ بر سر آب میان قرقیزستان و تاجیکستان

به گزارش بی بی سی، در پی وقوع یکی از شدیدترین درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان که بیش از چهل کشته بر جا گذاشته، مقامات دو کشور درباره متوقف کردن جنگ و اعلام آتش‌بس به توافق رسیده اند. مشخص نبودن خطوط مرزی میان تاجیکستان و قیرقیزستان بارها در مرز میان دو کشور مناقشاتی برانگیخته است.

5

تاجیکستان با قرقیزستان ۹۷۲ کیلومتر مرز مشترَک دارد. از زمان فروپاشی شوروی تا حالا دو کشور همسایه تنها بر سر تعیین و علامت‌‌گذاری نزدیک ۵۲۰ کیلومتر خط مرزی به توافق رسیدند. بقیه خط مرز دو کشور مشخص نشده و به این دلیل ساکنان مناطق مرزی بر سر استفاده از منابع آب، راه، چراگاه و زمین با هم اختلاف نظر دارند. این اختلاف‌ها گاهی منجر به زخمی و حتی کُشته شدن شهروندان دو کشور همسایه می‌شود.

درگیری جاری شدیدترین و مرگبارترین درگیری در تاریخ ۳۰ ساله دو جمهوری از زمان استقلال این دو کشور در سال ۱۹۹۱ تاکنون بوده است. این درگیری بر سر تصرف منابع آب در روستای کاک تاش در غرب قرقیزستان و در نزدیکی مرز با تاجیکستان روی داد. هر دو کشور مدعی مالکیت بر منابع آب این روستا هستند و این اختلاف به زمانی برمی گردد که هر دو کشور بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند.

جهش در تجارت میان ترکیه و ایران

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ترکیه، واردات این کشور از ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده و صادراتش به ایران نیز افزایش چشمگیری داشته است. بر این اساس، این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از ۵۸۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته است؛ در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال کمتر از ۲۸۳ میلیون دلار بود.

8

البته در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ که هنوز آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا نگذاشته بود، صادرات ایران به ترکیه نزدیک ۲ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب، به رغم رشد چشمگیر صادرات ایران به ترکیه، هنوز از سطح دوران پیش از تحریم‌ها بسیار کمتر است. آمارهای جدید گمرک ایران نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به ترکیه در ماه فروردین رشدی ۱۴۹ درصدی نسبت به فروردین پارسال داشته است. همچنین صادرات ترکیه به ایران در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۶۰۳ میلیون دلار رسیده است. پارسال برای اولین بار تراز تجاری دو کشور به نفع ترکیه شد؛ یعنی صادرات ترکیه به ایران بیش از وارداتش از جمهوری اسلامی بود. در سه ماهه ابتدایی سال نیز این وضعیت کماکان ادامه دارد.

افزایش صادرات نفت ایران در ماه آوریل

رویترز مدعی شده با وجود توافق داوطلبانه برخی از اعضای اوپک برای کاهش تولید خود، به دلیل افزایش تولید ایران در ماه آوریل صادرات نفت اوپک به نسبت ماه‌های قبل بیشتر بوده است. بر اساس این گزارش، مجموع صادرات ۱۳ کشور عضو اوپک در ماه آوریل ۲۵.۱۷ میلیون بشکه در روز بوده و به نسبت ماه مارس ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

9

تاکنون اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان در مورد افزایش صادرات ایران حساسیتی نشان نداده‌اند و طبق توافقات قبلی صادرات این سازمان قرار است از ماه مه امسال افزایش یابد. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق‌های اوپک دریک سال اخیر برای کاهش تولید مستثنی بودند و تغییر در میزان صادرات آنها ناقض این توافق‌ها قلمداد نمی‌شود.

براساس اطلاعات مربوط به ردگیری حمل و نقل دریایی حجم صادرات ایران از سه ماه آخر سال میلادی گذشته رو به افزایش گذاشته است. این اطلاعات نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل امسال به نسبت ماه مارس حدود ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین درصد افزایش تولید در میان اعضای اوپک است.

ادامه رکود اقتصادی اروپا

به گزارش یورونیوز، تازه ترین آمارها نشان می دهند که اقتصاد اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۰.۶ درصد کوچک شده است.  از روند کند واکسیناسیون و محدودیت های وضع شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به عنوان دلایل اصلی رکود اقتصادی کنونی در اروپا یاد می شود. با این حال رکود اقتصادی در ۱۹ کشور حوزه مالی یورو از آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند، کمتر بود. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند که اقتصاد کشورهای حوزه یورو در سه ماهه اول سال جاری میلادی با رکود یک درصدی روبرو شود.

2

این در حالی است که عملکرد اقتصاد کشورهای حوزه مالی یورو در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با ایالات متحده آمریکا و چین ضعیف تر بوده است. آمارهای منتشر شده از رشد اقتصادی ۱.۶ درصدی اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه اول سال جاری حکایت داشت. افزایش قدرت خرید و تقاضای مصرف کنندگان دلیل اصلی رونق اقتصادی در آمریکا طی سه ماهه اول سال جاری میلادی بود.

رونق غول های اقتصادی طی همه‌گیری کرونا

به گزارش بلومبرگ، شرکت اپل با افزایش فروش آیفون ۱۲ که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند و افزایش خرید آی‌پد و مک با ادامه دورکاری‌ها و آموزش‌های مجازی کاربران، درآمد سه ماهه‌اش فراتر از انتظارات وال استریت را برآورده کرده است. این غول فناوری، فروش مالی سه ماهه اول سال جاری میلادی را ۸۹.۶  میلیارد دلار اعلام کرده که ۵۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است. در حالی‌که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، تحلیلگران به‌طور متوسط میزان ۷۷.۳ میلیارد دلار را برآورد کردند. این رقم معادل سود هر سهم ۱.۴۰ دلار بود که به راحتی از پیش‌بینی وال استریت پیشی گرفت.

1

هم چنین نتایج سه ماهه اول نشان می‌دهد که فروش سالانه شرکت آمازون هم برغم همه گیری کرونا ۴۴ درصد افزایش داشته و به ۱۰۸.۵ میلیارد دلار رسیده است. ارزش سهام آمازون هم پس از اعلام درآمد سه ماهه اول این شرکت که بسیار فراتر از انتظارات وال استریت بود، بیش از ۳ درصد صعود کرد. انتظار این شرکت برای کسب ۱۱۰ تا ۱۱۶ میلیارد دلار فروش از پیش بینی ۱۰۸.۶ میلیارد دلاری وال استریت نیز فراتر می‌رود.

درخواست قانون منع کفرگویی در اروپا

به گزارش دویچه وله، در پی اعتراضات گسترده‌ و پیاپی در کشورهای اسلامی به دلیل نشر کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام، اکنون عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بر آن است تا با بهره گرفتن از حربه تحریم کشورهای اتحادیه اروپا، تصویب قانون منع کفرگویی را به آن‌ها تحمیل کند. عمران خان از کشورهای اسلامی خواسته است تا به طور متحد از این کارزار پشتیبانی کنند. نخست‌وزیر پاکستان بر آن بوده تا کشورهای اروپایی را وادار به مجازات کسانی کنند که علیه اسلام اقدام به «کفرگویی» می‌کنند.

3

او خواستار وحدت همه کشورهای اسلامی در عرصه مبارزه با "توهین به پیامبر اسلام" شده است. این سیاستمدار ۶۸ ساله از کشورهای اسلامی درخواست کرده است تا در صورت عدم همراهی کشورهای اروپایی، اقدام به تحریم بازرگانی آن کشورها بکنند. عمران خان در اظهارات خود گفته است که قائل شدن ممنوعیت کفرگویی و توهین به پیامبر اسلام باید همسان با انکار هولوکاست تلقی شده و ارتکاب به آن باید به همان گونه مشمول مجازات شود.

او گفته است: «ما باید به طور هماهنگ و متحد، اروپا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل را وادار سازیم که از جریحه‌دار کردن احساسات یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر مسلمان جهان دست بردارند و به همان شیوه‌ای عمل کنند که در رویکردشان نسبت به یهودیان از خود نشان می‌دهند». نخست‌وزیر پاکستان ظرف روزهای گذشته زیر فشار نیروهای اسلام‌گرا قرار داشته است. آن‌ها از عمران خان خواسته بودند تا سفیر فرانسه در پاکستان را به علت انتشار کاریکاتورهای موهن پیامبر اسلام در نشریه فکاهی شارلی ابدو  از این کشور اخراج کند.

تعویق مجدد انتخابات در فلسطین

به گزارش بی بی سی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی انتخابات پارلمانی را به دلیل اختلاف در مورد حق رای فلسطینیان مناطق اشغالی به تعویق انداخته است.  پیش از این قرار بود پس از ۱۵ سال برای نخستین بار انتخابات فلسطینیان برگزار شود.. اتحادیه اروپا و گروه حماس از این تصمیم رهبر فلسطین انتقاد کردند. مطابق با برنامه های مقرر بود انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین در روز شنبه ۲۲ مه‌ (اول خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه برگزار شود.

4

عباس گفته که این انتخابات تنها در صورتی برگزار می‌شود که اسرائیل به فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی بیت المقدس شرقی اجازه شرکت در این انتخابات را بدهد. در صورتی که انتخابات به تعویق بیفتد، ضربه‌ای به فلسطینیان امیدوار خواهد بود که پس از سال‌ها شکاف عمیق در صدد نمایش وحدت ملی بودند. خشونت‌های درون جناحی در پی انتخابات گذشته باعث ایجاد دو دولت در بین فلسطینیان شد، یکی به رهبری آقای عباس از جنبش فتح در کرانه غربی مناطق اشغالی و دولت دیگر توسط جنبش اسلامگرای حماس در نوار غزه.

المپیک توکیو پشت درهای بسته؟

به گزارش بی بی سی، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو گفته که احتمالا این بازی‌ها پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار شود. سیکو هاشیموتو گفت که این بازی‌ها تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهند بود که برگزارکنندگان بتوانند از سلامت وزرشکاران و مردم ژاپن کاملا محافظت کنند.

10

خانم هاشیموتو گفته:این احتمال وجود دارد اوضاع به صورتی شود که نتوان به تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را داد. سفر تماشاگران سایر کشورها به ژاپن برای تماشای این مسابقات ممنوع شده است. تصمیم گیری درباره حضور تماشاگران داخلی هم به دلیل موج جدید کرونا دراین کشور تا ماه ژوئن به تعویق افتاده است.

بسیاری از مردم در ژاپن از تاخیر در برگزاری بازی‌ها و یا لغو آن حمایت می‌کنند.افزایش شمار مبتلایان به کووید در هفته‌های اخیر باعث شد که در توکیو و سایر نقاط کشور وضعیت اضطراری برقرار شود. همه گیری کرونا سیستم پزشکی ژاپن را تحت فشار قرار داده و سازمان دهندگان بازی‌های المپیک به دلیل درخواست برای کارکنان داوطلب بخش پزشکی در طول برگزاری این بازی‌ها، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید