نماز عید فطر در مسجد ایاصوفیه پس از نزدیک به نود سال

کدخبر: ۴۱۱۹۸۱
برای نخستین بار پس از ۸۷ سال، مسجد ایاصوفیه در استانبول صحنه برگزاری نماز عید سعید فطر بود.
نماز عید فطر در مسجد ایاصوفیه پس از نزدیک به نود سال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری شفقنا، مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه امروز (پنج شنبه) برای نخستین بار پس از ۸۷ سال صحنه برگزاری نماز عید سعید فطر بود. بر اساس این گزارش، دهها هزار نفر از نمازگزاران با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این مسجد نماز عید فطر را اقامه کردند.

«علی ارباش» رئیس امور دینی ترکیه به عنوان خطیب نماز عید در این مسجد سخنرانی کرد. ارباش در سخنانش با اشاه به اوضاع کلی جهان اسلام و فلسطین، بر لزوم همراهی با مردم فلسطین در برابر تجاوزگری های رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی تاکید کرد: همه اعیاد ما اندوهگین باقی خواهد ماند تا اینکه مردم فلسطین و مسجدالاقصی آزاد شود.

resized_721

رئیس امور دینی ترکیه با دعوت به همبستگی مسلمانان، به جایگاه والای مسجد الاقصی در دین اسلام اشاره و بر لزوم همبستگی برای حمایت از آن و آزادسازی آن تاکید کرد.

مسجد ایاصوفیه پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاتورک، به موزه تبدیل شده بود و تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰ به همین شکل باقی ماند. در این تاریخ، با موافقت همراه با تنش رجب طیب اردوغان مجدداً به مسجد تبدیل شده و برای برگزاری مراسم عبادی آماده گردید. پس از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد، جمعه ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰ پس از ۸۶ سال دوباره در این محل نماز جمعه و امروز اولین نماز عید فطر برگزار شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید