شوک به اردوغان؛ بایدن «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت

کدخبر: ۴۰۷۹۰۴
اقتصادنیوز؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه ومنقشه‌برانگیز، نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت.
شوک به اردوغان؛ بایدن «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت

به گزارش اقتصادنیوز؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش در بیانیه‌ای  نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت و به اولین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شد که در توصیف کشتار ارامنه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ از واژه نسل‌کشی استفاده می‌کند.

این اقدام بایدن احتمالاً تنش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا -دو کشور متحد در ناتو- را افزایش خواهد داد. چراکه مقامات ترکیه پیش از این بارها به واشنگتن در این باره هشدار داده بود.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود نوشته است: «هر سال در این روز، ما زندگی همه کسانی را که در رویداد نسل‌کشی ارمنی توسط عثمانی جان خود را از دست دادند، گرامی می‌داریم و خود را ملزم به جلوگیری از چنین جنایاتی در هر زمان دیگری می‌دانیم. رویداد 24 آوریل 1915، با دستگیری روشنفکران و رهبران جامعه ارامنه در قسطنطنیه توسط مقامات عثمانی آغاز شد و در کارزار هولناک، یک و نیم میلیون ارمنی تبعید، قتل عام و یا آواره شدند. ما قربانیان Meds Yeghern را گرامی می‌داریم تا مبادا تاریخ چنین رویدادهای خوفناکی را از یاد نبرد.»

هفته گذشته بیش از 100 عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد 24 آوریل 1915 را «نسل کشی» توصیف کند.

گفتنی است برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب نسل‌کشی ارامنه شده ادعایی که ترکیه قویا رد کرده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

اگرچه بیانیه بایدن،‌ هیچ قانون یا اقدام تنبیهی نظیر تحریم علیه ترکیه به همراه ندارد، اما چنین اقدام جسورانه و مناقشه برانگیزی می‌تواند روابط دو کشور را سردتر از اکنون کند. به ویژه اینکه در دوره ترامپ اتحاد میان ۲ عضو مهم ناتو چندان همدلانه نبود و طرفین علاوه بر جنگ لفظی، اقداماتی هم علیه یکدیگر صورت دادند.

برخی استراتژیست‌های آمریکایی نگران این هستند که فاصله گرفتن آنکارا از واشنگتن، به قیمت نزدیکی بیش از پیش روسیه و چین به این عضو کلیدی ناتو بیانجامد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید