۱۰ میلیون دلیل برای واکسیناسیون جهان

یافته‌های هولناک اکونومیست از آمار واقعی کرونا

کدخبر: ۴۱۲۱۵۷
اقتصادنیوز: نشریه اکونومیست در شماره این هفته، نتایج مهم تحقیقات و مدل‌سازی‌های آماری خود را منتشر کرده و پرده از واقعیت‌های تکان‌دهنده‌ای برداشته که از چشم آمارهای رسمی پنهان مانده است.
یافته‌های هولناک اکونومیست از آمار واقعی کرونا

به گزارش اقتصادنیوز ، نشریه هفتگی اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود -۱۵ می ۲۰۲۱- با عنوان «۱۰ میلیون دلیل برای واکسیناسیون جهان» ضمن افشای برآورد خود از میزان مرگ و میر واقعی ناشی از کرونا (۱۰ میلیون نفر) که بیش از ۳ برابر آمار رسمی است، نوشته است: مدل ما حقیقت دوره پاندمی را فاش می‌کند.

اکونومیست

این هفته ما تخمین خود را از تعداد واقعی مرگ و میرهای ناشی از شیوع ویروس covid-19 را منتشر می کنیم. این داستان واقعی پاندمی را روایت می کند. اما همچنین شامل یک هشدار فوری است؛ تا زمانی که ذخایر واکسن به کشورهای فقیرتر نرسد، صحنه های غم انگیزی که اکنون در هند رخ می دهد خطر تکرار آن در جاهای دیگر وجود دارد، خطر مرگ میلیون ها نفر دیگر.

با استفاده از داده های شناخته شده در مورد ۱۲۱ متغیر، از مرگ‌ومیرهای ثبت شده تا داده‌های جمعیت‌شناسی، الگویی از همبستگی فاکتورها ایجاد کرده‌ایم که به ما امکان می دهد خلاءهای آماری را پر کنیم. مدل ما نشان می دهد که covid-19 تاکنون 7.1 تا 12.7 میلیون نفر جان خود را از دست داده است. برآورد اصلی ما این است که حدود 10 میلیون نفر کشته شده‌اند که در صورت عدم ابتلا اکنون زندگی می‌کردند. این تعداد "مرگ و میر مازاد" بیش از سه برابر آمار رسمی است که با این وجود همچنان اساس بسیاری از تحقیقات آماری درباره این بیماری است، از جمله در زمینه نرخ مرگ‌آوری و مقایسه‌های بین کشوری.

مهمترین بینشی که از کار ما گرفته شده این است که covid-19 نسبت به افراد فقیر سرسخت‌تر از آن است که کسی بداند. ارقام رسمی حاکی از آن است که کرونا بصورت موجی رخ می‌دهد، و این موج در ایالات متحده و اروپا به سختی شکسته است. اگرچه آمریکای جنوبی ویران شده است، اما به نظر می رسد که در بقیه کشورهای در حال توسعه پاندمی به آرامی خاموش می‌شود.

اکونومیست

مدل سازی ما داستان دیگری را نیز روایت می کند؛هنگامی که همه اجساد را می شمارید، می بینید که پاندمی بدون عذاب وجدان از جهان متمول و ثروتمند به مکان‌های فقیرتر و منزوی‌تر گسترش یافته است. و با طی این فرآیند، نرخ مرگ و میر روزانه جهانی به شدت افزایش یافته است.

میزان مرگ و میر در برخی از کشورهای ثروتمند بسیار زیاد بوده است، اما اکثریت قریب به اتفاق 6.7 میلیون مرگ‌ومیری که هیچ کس حساب نکرده، مربوط به موارد فقیر و یا دارای درآمد متوسط بوده است. در رومانی و ایران مرگ و میر بیش از 2 برابر بیشتر از آمار رسمی مرگ ناشی از ابتلا به covid-19 بوده است. در مصر میزان واقعی مرگ کرونایی تا 13 برابر بزرگتر از آمار رسمی است. حال آنکه در آمریکا این اختلاف تنها 7.1 درصد است.

اکونومیست

هند ، جایی که هر روز حدود 20 هزار نفر در حال مرگ هستند، از این قاعده مستثنی نیست. ارقام ما حاکی از آن است که از نظر میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت، شیوع بیماری کرونا در پرو 2.5 برابر شدیدتر از هند بوده است. این بیماری راه خود را از طریق نپال و پاکستان طی می‌کند. گونه‌های جدید بیماری سریعتر گسترش می یابند و به دلیل رشد نمایی (تصاعدی)، سیستم های مراقبت های بهداشتی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند و حتی اگر ویروس کشنده نباشد، این حجم جمعیت، جای موارد مرگبار را پر می‌کنند.

در نهایت راه متوقف کردن این ویروس، واکسیناسیون است. به عنوان نمونه‌ای از همکاری پیشگامانه علمی، پروسه کشف و تولید واکسن‌های covid-19 هم‌رده با برنامه فضایی آپولو رتبه‌بندی می‌شوند. تنها در طول یک سال از کشف ویروس، افراد می‌توانند در مقابل یک بیماری شدید و مرگ ناشی از آن محافظت شوند. تاکنون صدها میلیون نفر از آنها بهره‌مند شده‌اند.با این حال ، در کوتاه مدت واکسن ها به اختلاف بین فقیر و غنی دامن می‌زنند. به زودی ، تنها افرادی که در کشورهای ثروتمند به علت covid-19 می میرند، یا بسیار ضعیف یا فوق‌العاده بدشانس خواهند بود ، و یا افرادی که شانس واکسیناسیون را از دست داده‌اند. در مقابل ، در کشورهای فقیرتر ، اکثر مردم چاره ای نخواهند داشت. آنها چندین ماه یا سال بدون محافظت خواهند ماند.

دنیا نمی تواند استراحت کند در حالی که مردم بخاطر یک واکسیناسیون با هزینه ای کمتر از 4 دلار برای یک دوره دو دوزه از بین بروند. فکر کردن در مورد استفاده بهتری از منابع نسبت به واکسیناسیون دشوار است. برآورد مرکزی اقتصاددانان از ارزش مستقیم یک دوره آموزشی 2900 دلار است - اگر فاکتورهایی مانند دوره کووید طولانی و تأثیر آموزش ضعیف را نیز در بر داشته باشید ، کل این رقم بسیار بیشتر است. اما سود یک میلیارد دوز اضافی تأمین شده تا ژوئیه صدها میلیارد دلار خواهد بود. ویروس در گردش خون کمتر به معنای جهش کمتر است و بنابراین احتمال ابتلا به نوع جدیدی که باعث واکسینه شدن مجدد می شود کمتر است و همه هزینه‌های ااین پروسه‌ها نیز کمتر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید