سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جرقه بحران در قره باغ/ منطقه الگوی تولید رمزارزها/ایران رکوردار بازدید سرزده آژانس

کدخبر: ۴۱۲۴۱۱
ارمنستان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان را متهم کرده که با گذشتن از مرزهای جنوبی به خاک این کشور وارد شده‌اند و به دنبال تحریک برای درگیری نظامی گسترده است.
جرقه بحران در قره باغ/ منطقه الگوی تولید رمزارزها/ایران رکوردار بازدید سرزده آژانس

به گزارش اقتصادنیوز، رکوردزنی بازدیدهای سرزده آژانس، کمبود بنزین و گازوئیل در آمریکا در پی حمله سایبری، جرقه های بحران جدید در قره باغ، قطع صادرات برق ترکیه به لبنان در پی بدهی سنگین، الگوی اسکاندیناوی در تولید رمز و جایزه میلیون دلاری برای واکسن زدن سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

رکوردزنی بازدیدهای سرزده آژانس

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۰ هر ماه تقریبا سه بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید سرزده کرد که این یک رکورد به شمار می‌رود. آژانس این مطلب را در گزارشی به دیپلمات‌ها اعلام کرد که به گفته بلومبرگ نسخه ای از آن نیز به دست این خبرگزاری رسید. یک پنجم از ۱۶۱ مورد بازرسی‌های سرزده جهان در سال ۲۰۲۰ مربوط به ایران بود خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید زمان یک توافق نظارتی میان ایران و آژانس در تاریخ ۲۲ ماه مه (اول خرداد) منقضی می‌شود.

3

بازدیدهای سرزده از تاسیسات هسته ای ایران، از کانون‌های اصلی توافق سال ۲۰۱۵ برجام بوده است. این بازرسی‌ها اطلاعاتی از اقدامات ایران در مراکز هسته‌ای و معادن اورانیوم و کارگاه‌های ساخت سانتریفیوژ فراهم می‌کند.به نوشته بلومبرگ می‌گوید آژانس حدود ۱۳ درصد از بودجه ۲۰۸ میلیون دلاری پادمان ها را در ایران هزینه کرد. این گزارش می گوید آژانس تعداد بازرسان فعال خود در ایران را سال گذشته ۶ درصد افزایش داد و تعداد آنها را به ۲۸۵ ناظر رساند.

کمبود بنزین و گازوئیل در آمریکا در پی حمله سایبری

به گزارش رویترز، به‌رغم راه‌اندازی مجدد شبکه اصلی خط لوله انتقال سوخت در آمریکا پس از حمله سایبری اخیر، گزارش‌ها حاکی از کمبود چشمگیر بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین‌های شرق ایالات متحده است. شرکت «کلونیال پایپ‌لاین» پیشاپیش هشدار داده بود که بازگشت کامل منابع این شبکه به حالت عادی و احیای زنجیره سوخت‌رسانی، چند روز طول خواهد کشید. آمارهای یک پایگاه رهگیری خدمات سوخت در روز جمعه ۲۴ اردیبهشت نشان می‌دهد که ۸۶ درصد جایگاه‌های سوخت در واشینگتن، بیش از نیمی از جایگاه‌های سوخت در ویرجینیا و ۴۲ درصد از جایگاه‌های مریلند عملا هیچ سوختی برای عرضه ندارند.

5

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک این شرکت نفتی آمریکایی به هکرها پنج میلیون دلار باج داده است. همین گروه هکری شرکت توشیبا را هم هدف قرار داده است. همچنین گزارش شده که نظام درمانی جمهوری ایرلند هم قربانی یک باج‌افزار شده است.

جرقه های جدید بحران قره باغ

به گزارش یورونیوز، وزارت امور خارجه آذربایجان ادعای نخست وزیر ارمنستان درباره «تجاوز» به خاک ارمنستان را تحریک‌آمیز خواند و آن را رد کرد. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفته است: «نیروهای مرزی آذربایجان در استان کلبجر-لاچین مواضعی را در اختیار دارند که متعلق به این کشور است».  نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان را متهم کرده که با گذشتن از مرزهای جنوبی به خاک این کشور وارد شده‌اند.  او جمهوری آذربایجان را متهم کرد که شش ماه پس از آتش بس در قره باغ که با وساطت روسیه به دست آمد، به دنبال تحریک برای درگیری نظامی گسترده است. در این میان، دولت ارمنستان رسما از روسیه خواهان کمک نظامی شده است.

1

در همین رابطه، آمریکا و فرانسه از جمهوری آذربایجان خواسته‌اند تا بلافاصله نیروهای خود را از مناطق مرزی ارمنستان خارج کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته این کشور اوضاع در منطقه را از نزدیک دنبال می‌کند و انتظار دارد جمهوری آذربایجان بلافاصله نیروهای خود را خارج کند. او تحرکات نظامی در مناطق مورد مناقشه را غیرمسئولانه و تحریک آمیز اعلام کرده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم خواهان ترک مناطق مرزی ارمنستان از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان شده است.

قطع صادرات برق ترکیه به لبنان در پی بدهی سنگین

به گزارش دویچه وله، شرکت کارپاورشیپ ترکیه، از زیرمجموعه شرکت کارادنیز، اعلام کرد که از این پس ارسال برق از کشتی‌های خود به لبنان را متوقف می‌کند. در بیانیه این شرکت آمده است که کارپاورشیب با وجود معوقه  ۱۸ ماهه بدهی لبنان به میزان ۱۰۰ میلیون دلار، به دلیل شرایط بسیار سخت این کشور انعطاف به خرج داده اما «هیچ شرکتی نمی‌تواند در محیطی با چنین ریسک بالایی فعالیت کند« . پیش‌بینی می‌شود که با این تصمیم کارپاورشیپ، تأمین برق لبنان روزانه چهار ساعت دچار وقفه شود.

2

شرکت ترکی ۳۷۰ مگاوات برق به لبنان می‌دهد که حدود یک‌چهارم برق مصرفی این کشور به‌شمار می‌رود.این اتفاق درست هنگامی رخ داده است که بانک مرکزی و دولت لبنان تصمیم به حذف یارانه‌های سوخت گرفته‌اند. بسیاری از شهروندان لبنانی به علت کمبود برق و خاموشی‌های بیش از حد اقدام به خرید ژنراتورهای شخصی کرده‌اند. آنها اکنون با حذف یارانه سوخت، افزایش مدت خاموشی و آغاز فصل گرما، با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

الگوی اسکاندیناوی در تولید رمز

به گزارش یورونیوز، روند هشدار نسبت به پیامدهای منفی زیست محیطی استفاده از ارزهای دیجیتال و به‌ویژه بیت‌کوین، با رد پذیرش این ارزها از سوی تسلا، وارد مرحله‌ای جدید شد. با این حال حامیان استخراج پول‌های مجازی از کشورهای اسکاندیناوی به‌عنوان یک مثال موفق در این باره یاد می‌کنند.

کشورهای شمال اروپا از جمله ایسلند، نروژ، فنلاند و سوئد سابقه‌ای طولانی و موفق در تولید انرژی‌های پاک دارند.  چند سال پیش مطالعات برنامه‌ای برای انتقال مازاد برق تولید شده در ایسلند به بریتانیا آغاز شد. استفاده از توربین‌های پرشمار بادی و جریان‌های دریایی از یک سو و جمعیت کم این کشورها برای مصرف انرژی هنگفت تولید شده، از حدود دو دهه قبل پای شرکت‌های رایانه‌ای و به‌ویژه غول‌های داده پردازی و بلاک‌چین و متعاقبا ماینرهای ارزهای مجازی را به این منطقه باز کرد.

4

با وجود میزان برق مصرفی بالا برای کارکرد معادن استخراج ارز‌های مجازی و به‌ویژه بیت‌کوین، و همچنین با وجود حضور گسترده فنآوری‌های پیشرفته داده‌ها، به نظر می‌رسد اسکاندیناوی، در صورت حفط وضع موجود تا دست‌کم یک دهه آینده بدون آسیب رساندن به محیط زیست بتواند قطب بلاک‌چین‌ها باشد. به گفته اولاف یوهان بوتنن، تحلیلگر ارشد انرژی از نروژ، پیام ما به ایلان ماسک این است که اگر وضعیت همینطور ادامه یابد، دست‌کم در پنج یا ده سال آینده می‌توانیم بدون آلوده کردن محیط زیست، لااقل در اسکاندیناوی، بیت‌کوین استخراج کنیم».

جایزه میلیون دلاری برای واکسن زدن

به گزارش آسوشیتدپرس، فرماندار اوهایو برای تشویق افراد مردد به زدن واکسن، لاتاری با جوایز یک میلیون دلاری گذاشته است.  مایک دواین، فرماندار جمهوریخواه ایالت اوهایو اعلام کرد که طی پنج هفته آینده، از میان اسامی افرادی که حداقل یک دز واکسن دریافت کرده باشند پنج نفر به قید قرعه‌ انتخاب خواهند شد و به هر کدام از آنها یک میلیون دلار تعلق خواهد گرفت.

7

این مبلغ قرار است از بسته حمایتی دولت برای کمک‌رسانی به بحران کرونا پرداخت شود. مشخص نیست این طرح با مقررات فدرال در مورد استفاده از این بسته‌های حمایتی مطابقت داشته باشد. دواین در توییتر نوشت شاید برخی، او را برای چنین اقدامی «دیوانه» بخوانند و آن را هدر دادن پول بدانند. ولی به گفته این فرماندار جمهوریخواه، هدر دادن واقعی، زندگی‌هایی است که به رغم در دست بودن واکسن برای همگان، بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌رود. منتقدان این طرح می‌گویند بهتر است این پول صرف ارائه واکسن به افرادی می‌شد که به دلایل گوناگون و موانع متعدد، از جمله عدم توانایی در استفاده از سیستم اینترنتی برای ثبت‌نام و یا رفت و آمد به محل واکسیناسیون، واکسن نخواهند زد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید