نتانیاهو بایدن را تلویحاً تهدید کرد؛

تقابل گانتز و بی‌بی درباره تعامل ایران و آمریکا

کدخبر: ۴۱۶۴۰۲
اقتصادنیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است اگر مبارزه با آنچه وی «تهدید وجودی ایران برای پروژه صهیونیستی» خوانده، منجر به «اصطکاک با دوست بزرگمان آمریکا» شود، مورد اول ارجحیت خواهد داشت. به نوشته آسوشیتدپرس که نتانیاهو بر این باور است که برای اسرائیل مقابله با ایران، به ریسک تنش با بایدن می‌ارزد. سخنانی که با انتقاد تند وزیر دفاع بنی گانتز مواجه شده است.
تقابل گانتز و بی‌بی درباره تعامل ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز  باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گزارش داد که نتانیاهو می‌گوید، «برای اسرائیل مقابله با ایران، به ریسک تنش با بایدن می‌ارزد». بر اساس این گزارش، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه در مراسمی برای معارفه دیوید بارنه، مدیر جدید آژانس جاسوسی اسرائیل -موساد- مدعی شد که اسرائیل باید با آنچه وی «احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» خواند، حتی به قیمت «اصطکاک با دولت بایدن» مقابله کند.

به نوشته آکسیوس، در حالی که از یک‌سو آتش بس با حماس حاصل شد و از سوی دیگر رقبای داخلی وی برای ایجاد کابینه ائتلافی جایگزین متحد شده‌اند و ممکن است ظرف روزهای آینده نتانیاهو از نخست‌وزیری برکنار شود، او در روزهای اخیر آتش لفاظی‌های خود علیه ایران را شدت بخشیده است. 

تنش جدی آمریکا و اسرائیل درباره ایران

 

این در حالی است که ایالات متحده در حال مذاکرات غیر مستقیم با ایران در مورد بازگشت متقابل به تبعیت از توافق هسته‌ای 2015 است. نتانیاهو ، که ممکن است در آخرین روزهای نخست وزیری باشد، هم‌زمان شاهد افزایش احتمال احیای توافقی است که مخالف سرسخت آن بوده و مدعی شده است که بازگشت ایالات متحده، از شدت فشارها علیه برنامه هسته‌ای ایران که به ادعای وی در تلاش برای تولید تسلیحات است، می‌کاهد.

نتانیاهو: با یا بدون برجام با ایران مقابله می‌کنیم/ مهار گزینه ما نیست

 نتانیاهو در این مراسم ادعا کرد: «بمب هسته‌ای ایران تهدیدی برای ادامه پروژه صهیونیستی است و ما باید بی‌وقفه با آن مبارزه کنیم». وی ادامه داد: «امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما اگر ما مجبور باشیم بین اصطکاک با دوست بزرگمان آمریکا و از بین بردن این تهدید وجودی یکی را انتخاب کنیم، از بین بردن تهدید در درجه اول قرار خواهد گرفت».

وی در ادامه در اظهاراتی که به نوعی تهدید تلویحی بایدن تلقی می‌شود، مدعی شد که به رئیس جمهور آمریکا جو بایدن گفته است که اسرائیل به تلاش های خود برای مقابله با آنچه وی «دستیابی ایران به بمب» خواند، «با وجود توافق هسته‌ای یا بدون آن» ادامه خواهد داد. نتانیاهو ادعا کرد: «مهار، یک گزینه نیست». 

نتانیاهو

دیوید بارنه در سخنرانی خود، هیچ سخنی در مورد ایران به میان نیاورد و اشاره ای به ترورهای احتمالی دانشمندان هسته ای و حمله به تأسیسات اتمی این کشور که بطور گسترده به موساد نسبت داده شده است، نکرد.

واکنش تند گانتز

تهدید تلویحی نتانیاهو علیه سیاست دولت بایدن، انتقاد تند بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل را به دنبال داشت. وی خطاب به نخست‌وزیر گفت که چنین سخنانی به روابط اسرائیل با دولت بایدن آسیب می رساند و اختلافات باید بی سروصدا و بدون "لفاظی های بیهوده" برطرف شود.

بر اساس گزارش جروزالم پست، گانتز گفت: «دولت بایدن یک دوست واقعی اسرائیل است و اسرائیل شریک بهتری از ایالات متحده نخواهد داشت و اگر اختلافاتی وجود داشته باشد، آنها را باید با گفتگوهای مستقیم و در اتاق‌های بسته، و نه از طریق سخنان تند علنی که می‌تواند به امنیت اسرائیل آسیب برساند، حل و فصل کرد».

بنی گانتز

مقامات اسرائیلی گفتند که گانتز قصد دارد اواخر این هفته به واشنگتن سفر کند و انتظار می رود در این سفر گفتگوهای بیشتری در این باره انجام شود. وی قرار است با وزیر دفاع آمریکا لوید جی آستین و مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان درباره ایران و ثبات در منطقه دیدار کند.

انتظار می‌رود این گفتگوها همچنین به کمک‌های اضطراری ارتش ایالات متحده برای تأمین مجدد سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل و تأمین مهمات جدید نیروی هوایی اسرائیل باشد. چندین سناتور دموکرات و اعضای مترقی کنگره نگرانی‌هایی را در مورد فروش تسلیحات اضافی به اسرائیل ابراز کرده‌اند.

جناح چپ حزب دموکرات علیه بایدن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید