دو سناتور آمریکایی پیشنهاد کردند

ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در خلیج فارس!

کدخبر: ۴۱۶۸۷۰
اقتصادنیوز: دو سناتور آمریکایی در مقاله‌ای با ادعای دستیابی امن به انرژی اتمی، پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در خلیج فارس را به جای قرارداد اتمی ایران یا برجام مطرح کرده‌اند.
ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در خلیج فارس!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا به نقل از "اسپوتنیک"، باب مندز نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی و لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا معتقدند این پیشنهاد مساله انرژی اتمی را چند جانبه کرده و از رقابت تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد.  

آن‌ها ادعا کردند: اگر ایران به دنبال انرژی هسته‌ای صلح آمیز است، باید از ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای استقبال کند زیرا این پیشنهاد می‌تواند یک منبع شفاف، معتبر و مقرون به صرفه از سوخت هسته‌ای را در اختیار هر کشوری که به دنبال یک برنامه اتمی صلح آمیز است، قرار دهد.  
سناتورهای آمریکایی تاکید کردند که اگر آمریکا می‌خواهد همکاری بیشتری از سوی ایران ببیند، باید مشوق‌های بیشتری از جمله لغو تحریم‌ها را در اختیار ایران قرار دهد.  
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.  
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.  
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.  
ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.  
علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد تامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید