سنتکام: از دست حملات پهپادهای ایرانی امنیت نداریم

کدخبر: ۴۱۷۹۹۸
فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا (سنتکام) اعلام کرد حملات پهپادی شبه نظامیان حامی ایران به مواضع نیروها و پایگاه های آمریکایی در عراق، امنیت را از این نیروها گرفته است.
سنتکام: از دست حملات پهپادهای ایرانی امنیت نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، ژنرال " کنت مک کنزی" فرمانده "سنتکام" روز دوشنبه در مصاحبه ای تلفنی با خبرنگاران، حملات پهپادی شبه نظامیان وابسته به ایران را تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی در عراق توصیف کرد.

او گفت در هفته های گذشته دستکم 4 حمله پهپادی به پایگاه های آمریکا در عراق انجام شده است که آخرین نمونه آن روز یکشنبه این هفته با حمله پهپادی به پایگاه "عین الاسد" صورت گرفته است.

رزمایش پهپادی ایران در کویر سمنان/ دی ماه 1399/ عکس: وانا

فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه: از دست حملات پهپادهای ایرانی امنیت نداریم

یک حمله پهپادی دیگر نیز در تاریخ 8 مه (یک ماه پیش) و در ماه آوریل نیز با یک حمله پهپادی دقیق آشیانه مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در فرودگاه شهر اربیل عراق منهدم شد. در تاریخ 11 مه گذشته نیز یک حمله پهپادی دیگر به مواضع آمریکایی ها در عراق صورت گرفته است.

مک کنزی گفت: "ما شاهد فشار فزاینده گروه های شبه نظامی وابسته به ایران هستیم که می خواهند ما را از عراق بیرون کنند و آخرین تلاش های آنها استفاده از حملات پهپادی مداوم علیه مواضع آمریکایی در عراق است."

 مک کنزی که ماه گذشته نیز در اظهاراتی در کنگره آمریکا اعلام کرده بود  تهدید پهپادهای ایرانی برتری هوایی نیروهای آمریکا در منطقه را از این کشور گرفته ، افزود:" برخی از پهپادها بسیار کوچک هستند. بعضی از آنها هم کمی بزرگتر هستند، اما همه می توانند بسیار کشنده باشند."

او در ادامه درباره دلیل افزایش حملات پهپادی علیه مواضع آمریکایی در عراق مدعی شد:" آنها (ایران) به این روش (حملات پهپادی) متوسل شده اند زیرا نتوانسته اند با فشار سیاسی به دولت عراق، ما را وادار به ترک منطقه کنند. اکنون آنها به یک رویکرد جنبشی روی آورده اند. و این برای من بسیار نگران کننده است. اما مثل همیشه  ما اقدامات مختلفی برای دفاع از خود در آنجا داریم."

او همچنین مدعی شد:"  واضح است که حملات پهپادی به طور فزاینده ای توسط ایران در سراسر منطقه به عنوان یک استراتژی و تاکتیک مورد استفاده قرار می گیرد. آنها پهپادها یا فناوری ساخت آن را به نیروهای نیابتی خود مانند حوثی ها در یمن، شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق، حزب الله لبنان و حماس در غزه قرار داده اند."

 در طی جنگ اخیر در غزه سیستم پدافند گنبد آهنین اسراییل برای اولین بار یک پهپاد حماس را بر فراز اسراییل رهگیری و سرنگون کرد.

فرمانده سنتکام در ادامه  "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران" را "بزرگترین تهدید علیه ثبات و آرامش در منطقه" دانست و گفت از جمله اولویت‌های سنتکام "ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدهای ایران" است.

او افزود آرایش نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به گونه‌ای است که تاثیر بازدارنده ای روی ایران دارد و برخلاف گذشته، ایران نمی‌تواند دست داشتن در اقدامات مخرب را انکار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید