تکلیف خروج آمریکا از افغانستان به کجا رسید؟

کدخبر: ۴۱۶۵۵۴
فرماندهی مرکزی آمریکا برآورد می‌کند که بین ۳۰ تا ۴۴ درصد از این روند خروج از افغانستان تکمیل شده است.
تکلیف خروج آمریکا از افغانستان به کجا رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، ارتش آمریکا با گذشت تنها یک ماه از آغاز روند خروج نیروها از افغانستان، تقریبا به نیمه راه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، فرماندهی مرکزی آمریکا برآورد می‌کند که بین ۳۰ تا ۴۴ درصد از این روند خروج از افغانستان تکمیل شده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: از زمان آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در تاریخ اول مه سال جاری میلادی، وزارت دفاع حدود ۳۰۰ پرواز با هواپیمای سی-۱۷ که محموله‌هایی را از افغانستان بارگیری کرده بودند، انجام داده و بالغ بر ۱۳ هزار قطعه تجهیزات به کشور بازگردانده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در آوریل سال جاری میلادی به تمامی نیروهای آمریکایی دستور داد تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی مصادف با بیستمین سالروز حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ میلادی از افغانستان خارج شوند. با این حال برخی گزارشات حاکی از آن هستند که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان احتمالا تا ژوئیه تکمیل می‌شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفته بود که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طبق برنامه در حال اجراست اما جزئیات بیشتری را ارائه نکرد.

ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام) که به صورت هفتگی گزارشات به روز شده درباره خروج از افغانستان را ارائه می کند، به این موضوع که تاکنون چه تعداد نیروی آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند، هیچ اشاره دقیقی نکرده است.

واشنگتن همچنین رسما اعلام کرده که شش تاسیسات نظامی خود در افغانستان را به وزارت دفاع این کشور جنگ‌زده واگذار می کند.

خبرگزاری فرانسه اوایل روز سه‌شنبه گزارش داد که نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی "بگرام" خود را ظرف ۲۰ روز به نیروهای افغان واگذار خواهند کرد. این در حالی است که کربی این گزارش را تایید نکرد.

کربی گفت، پایگاه بگرام به عنوان بخشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به نیروهای افغان واگذار خواهد شد اما وی به دلیل امنیت عملیاتی زمان ان را تایید نکرد.

در همین حال یکی از مقام‌های وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا به حمایت از افغانستان به ویژه حفظ امنیت فرودگاه کابل حتی پس از خروج نیروها از این کشور جنگ زده مجددا تاکید کرده است.

 به نوشته روزنامه ینی شفق، یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان دیدار راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل با محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان وی بر اهمیت ادامه کمک‌های آموزشی و مالی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور تاکید کرده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: کاردار سفارت آمریکا در کابل با اشاره به توافق امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن درباره تداوم همکاری در زمینه توسعه بخش امنیتی به ویژه اوضاع امنیتی فرودگاه بین‌المللی کابل صحبت کرد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین درباره دعوت وزیر امور خارجه افغانستان برای حضور در نشست قریب‌الوقوع وزرای خارجه ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در ایتالیا برگزار شود، تاکید کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید