خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال پیش‌بینی کرد؛

بازگشت به برجام در ششمین سالگرد توافق؟

کدخبر: ۴۲۰۲۰۹
اقتصادنیوز؛ لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال با ضمن اشاره به اینکه ششمین دورمذاکرات برجام تا ۲روز آینده به پایان می‌رسد، پیش‌بینی کرد که ۱۵ ژولای، مصادف با ششمین سالگرد توافق برجام، تاریخ هدف توافق احیای برجام باشد.
بازگشت به برجام در ششمین سالگرد توافق؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت که ششمین دور گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در ۲ روز آینده به پایان می‌رسد.

وی در ادامه نوشته است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.

نورمن به نقل از منابعی افزود در حالی‌که رایزنی‌ها دشوار بوده، روند به آهستگی به پیش می‌رود و شکاف‌ها در حال پر شدن هستند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که روز 15 جولای (مصادف با ۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد توافق هسته ای) نقطه هدف برای خاتمه رایزنی‌ها و حصول توافق بازگشت به برجام باشد.

گفتنی است، راند ششم مذاکرات احیای برجام در وین با پیشرفت‌هایی همراه بوده اما به گفته دیپلمات‌ها و منابع رسانه‌ای، هنوز برخی مسائل اساسی حل‌نشده پابرجا هستند و هیئت‌های دیپلماتیک ایران، آمریکا، چین، روسیه، اتحادیه و تروئیکای اروپایی بار دیگر برای مشورت و تصمیم‌سازی عازم پایتخت‌ها خواهند شد.

 عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در وین به تلویزیون الجزیره گفت: «ما در زمینه های مختلف پیشرفت خوب و ملموسی داشته ایم و معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی و کلیدی وجود دارد که باید مورد مذاکره قرار گیرند».

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: ما می‌خواهیم اطمینان کسب کنیم که آنچه با خروج ترامپ از توافق رخ داد، دیگر توسط هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا، رخ نخواهد داد».

لارا روزن روزنامه‌نگار آمریکایی در وبلاگ دیپلماتیک خود به نقل از یک مقام غربی نوشته است که «این مسئله قطعاً یکی از موانع جدی موجود است. ما سعی می کنیم خلاق باشیم، اما درباره اینکه تا چه حد می‌توانیم پیشروی کنیم، محدودیتی وجود دارد».

خانم روزن به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: «در میان چندین مانع هنوز حل نشده، ایران به دنبال گرفتن تضمین عدم نقض مجدد این پیمان توسط ایالات متحده است که به نظر می‌رسد آمریکا قادر به ارائه آن نیست».

این روزنامه‌نگار با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشته است عراقچی تأکید دارد که انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیری در مذاکرات وین نخواهد داشت و گفت: «من هیچ جای نگرانی نسبت به احتمال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات نمی بینم. مذاکرات هسته ای در چارچوب مسائل کلان سیاسی کشور است».

میخائیل اولیانوف ، سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار عکسی از دیدار هیئت روسی با هیئت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، در توئیتر با اشاره به پیشرفت در گفتگوهای وین و موضوعات دشوار باقیمانده نوشت:«طی چند روز گذشته در مورد یکی از بحث برانگیزترین موضوعات یعنی برنامه اجرای اقدامات متقابل (چه کسی، چه زمانی، چه کاری را باید انجام دهد) به شفافیت بیشتری دست یافتیم. با این حال، برخی از موضوعات دشوار و وقت گیر هنوز حل نشده باقی مانده اند». وزارت خارجه فرانسه نیز پیش‌تر گفته بود هنوز اختلاف نظرهای مهمی وجود دارد.

مذاکرات برجامی وین

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید