سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمله آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران/نشست بغداد به دنبال تضعیف نفوذ ایران؟

کدخبر: ۴۲۲۴۵۷
پنتاگون خبر از حمله به نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه مرزی عراق و سوریه داده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، این حملات به دستور جو بایدن و به تلافی حملات پهپادی علیه نظامیان و تاسیسات آمریکایی در عراق صورت گرفته است.
حمله آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران/نشست بغداد به دنبال تضعیف نفوذ ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز، حمله آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران، نشست وزاری خارجه آمریکا و اسرائیل، نشست بغداد به دنبال تضعیف نفوذ ایران، پیش‌بینی چشم انداز اقتصادی ایران در صورت احیای برجام، حمایت اردوغان از ساخت کانال استانبول، اختلال در شبکه بیمه بیکاری ایالات متحده، احتمال سقوط بیت‌کوین تا 10 هزار دلار و انتقال تانک‌ها به پاکستان توسط طالبان، سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

آمریکا نیروهای مورد حمایت ایران را مورد حمله قرار داد

به گزارش رویترز، پنتاگون خبر از حمله به نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه مرزی عراق و سوریه داده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، این حملات به دستور جو بایدن و به تلافی حملات پهپادی علیه نظامیان و تاسیسات آمریکایی در عراق صورت گرفته است. گفته شده که در این حملات انبارهای تسلیحات و قرارگاه های عملیاتی نیروهای مورد حمایت ایران در دو نقطه در خاک سوریه و یک نقطه در عراق هدف قرار گرفته و در اختیار گروه‌های کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا بوده‌اند.

3

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده اهداف انتخاب شده در مرز عراق و سوریه تاسیساتی بوده‌اند که از سوی نیروهای وابسته به ایران برای حملات پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و تاسیسات آنها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این بیانیه ادعا شده: «همان طور که در این حملات نشان داده شد، رییس جمهور بایدن نشان داده که برای دفاع از نظامیان آمریکایی اقدام خواهد کرد. با توجه به حملات مداوم گروه‌های مورد حمایت ایران علیه منافع ایالات متحده در عراق، رییس جمهوری دستور عملیات نظامی را با هدف مختل کردن و بازدارندگی از چنین حملاتی صادر کرده است».

این بار دوم از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است که ارتش آمریکا به تلافی حملات صورت گرفته علیه نیروهایش، مواضع گروه های مورد حمایت ایران را مورد هدف قرار می دهد. رویترز گزارش داده حملات صورت گرفته به وسیله جنگنده های اف-۱۵ و اف-۱۶ صورت گرفته است. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ دست کم ۴۵ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است که هفت مورد آن به وسیله پهپاد بوده است.

تفاوت در شیوه‌های رسیدن به اهداف یکسان

به گزارش آسوشیتدپرس، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در ملاقات با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در رم گفته موضع اسرائیل در خصوص ایران همچنان بدون تغییر باقی مانده و اسرائیل در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، «ملاحظات جدی» دارد. او اظهار داشت اسرائیل در توافقی که در مذاکرات وین حاصل شده است، «دستاوردهای زیادی» داشته؛ هر چند به این دستاوردها اشاره نکرد. به گفته لاپید، اسرائیل و آمریکا در خصوص شیوه دست یافتن به اهداف، ملاحظات خود را دارند وگرنه هدف‌ها یکسان است. وزیر خارجه آمریکا در برابر این گفته‌های یائیر لاپید سکوت کرد.

5

آنتونی بلینکن هم در این دیدار گفته که دولت جو بایدن نه تنها حامی پیمان‌های صلح ابراهیم است بلکه امید دارد که این پیمان‌ها بیشتر شود. با این حال، وزیر خارجه آمریکا گفت که پیمان‌های صلح ابراهیم جایگزینی برای راهکار نزاع اسرائیلی- فلسطینی نیست. بلینکن از یائیر لاپید خواست که دولت جدید اسرائیل برای کمک‌های انسانی به فلسطینیان نوار غزه و بازسازی آن جهت حل «یک بحران انسانی» اهمیت قائل شود. در این میان، گفته شده لاپید به وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت جدید اسرائیل «اشتباهات گذشته» در قبال آمریکا را تصحیح خواهد کرد. اشاره وی به نزدیکی بسیار زیاد دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو به حزب جمهوری‌خواه و غفلت چند ساله دولتمردان اسرائیلی از حزب دمکرات آمریکا بود. 

نشست بغداد به دنبال تضعیف نفوذ ایران؟

به گزارش بی‌بی‌سی، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر، برهم صالح رئیس جمهوری عراق و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در بغداد پایتخت عراق دیدار کردند. عبدالفتاح سیسی، اولین رئیس جمهور مصر است که طی ۳۰ سال گذشته وارد عراق شده است. سفر سیسی به بغداد که دور سوم مذاکرات مصر، اردن و عراق است با هدف همکاری نزدیکتر امنیتی، اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

4

رویترز هم مدعی شده آمریکا از عراق خواسته برای مقابله با نفوذ ایران، روابط خود را با کشورهای عرب منطقه تقویت کند. نخست‌وزیر عراق هماعلام کرد که دیدارهای او با رهبران مصر و اردن پیامی به مردمان این کشورها و دیگر کشورهای منطقه است که ما همدیگر را حمایت می‌کنیم و متحد یکدیگر هستیم.

عراق در سال‌های اخیر توافق‌های تجاری در زمینه انرژی، سلامت و آموزش با دو کشور مصر و اردن امضا کرده است. این نشست سه جانبه سال گذشته هم در امان پایتخت اردن برگزار شده بود. توافق‌هایی در زمینه خرید نفت از عراق و همچنین ساخت خط لوله از جمله تحولات در روابط این سه کشور در سال‌های اخیر بوده است. عراق برنامه ساخت خط لوله‌ای را دارد که روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را از بصره در جنوب این کشور به بندر عقبه اردن در دریای سرخ برساند.

پیش‌بینی چشم انداز اقتصادی در صورت احیای برجام

بر اساس پیش‌بینی موسسه بین‌المللی تامین مالی (آی‌ای‌اف)، در صورت احیای برجام بدون گسترده‌ کردن محدوده توافق، بهبود اقتصاد ایران نسبتا کم خواهد بود چرا که بسیاری از تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌مانند. این موسسه پیش‌بینی کرده که اگر مذاکرات هسته‌ای نهایتا به توافقی فراتر از برجام منتهی شود تولید ناخالص داخلی در ایران در سال جاری تا ۴/۳ درصد رشد خواهد داشت و در دو سال آینده نیز این رقم به ۵/۹ و ۵/۸ خواهد رسید.

6

این موسسه همچنین پیش‌بینی کرده که اگر صرفا بازگشت به توافق قبلی برجام صورت گیرد، افزایش تولید ناخالص داخلی حداکثر تا ۳/۵ درصد برای امسال و برای سال‌های آینده به ترتیب ۴/۱ و ۳/۸ درصد خواهد بود. موسسه بین‌المللی تامین مالی هم‌چنین در گزارش خود پیش‌بینی کرده که مذاکرات احیای برجام سرانجام به بازگشت به توافق قبلی می‌انجامد و با باقی ماندن بسیاری از تحریم‌های غیرهسته‌ای، سرمایه‌گذاری چشمگیری از سوی شرکت‌های غربی صورت نخواهد گرفت.

حمایت اردوغان از ساخت کانال استانبول

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شروع عملیات ساخت آبراه مصنوعی «کانال استانبول» که ۱۵ میلیارد دلار هزینه آن برآورد شده است را «صفحه جدید در تاریخ توسعه و پیشرفت» این کشور توصیف کرده است. او در مراسم شروع به کار این پروژه، با اشاره به اینکه کارشناسان ۳۵ کشور در مدل‌سازی این کانال مشارکت کرده‌اند، وعده داده این پروژه «در جهان، عنوان برترین پروژه دوستدار محیط زیست» را کسب کند. به گفته رئیس جمهور ترکیه، ساخت این کانال ۴۵ کیلومتری که سطح مقطع آن ۲۷۵ متر است، باعث می‌شود که سالانه بیش از ۷۱۷ میلیون لیتر در سوخت صرفه جویی شود.

7

دولت اردوغان می‌خواهد این کانال بزرگ که در بخش اروپایی و میان دریای سیاه و دریای مرمره احداث می‌شود را جایگزین تنگه بسفر کند که در حال حاضر تنها آبراه شهر استانبول برای جابجایی کالا است. طبق پیمان «مونترو» که در سال ۱۹۳۶ بین ترکیه و قدرت‌های جهانی امضا شد، ترکیه بر حمل‌ونقل کالا از طریق تنگه بسفر نظارت دارد و در صورت جایگزینی آبراه جدید به جای تنگه بسفر، احتمالا ترکیه از این پیمان خارج می‌شود. پیش از این ۱۰۴ نفر از افسران بازنشسته نیروی دریایی ترکیه یک بیانیه انتقادی علیه سیاست دولت اردوغان و احتمال خروج از معاهده بین‌المللی «مونترو» امضا و منتشر کردند که این موضوع منجر به بازداشت ده‌ها نفر از این افسران شد.

اردوغان در مراسم شروع به کار این پروژه، گفت در حال حاضر سالانه ۴۵ هزار کشتی از تنگه بسفر تردد می‌کنند، در حالی که «ظرفیت امن» این تنگه ۲۵ هزار کشتی است. دولت ترکیه در نظر دارد که تا سال ۲۰۵۰، تعداد کشتی‌های عبوری از تنگه جدید استانبول را به ۷۸ هزار کشتی در سال برساند. کانال جدید استانبول که به گفته آقای اردوغان هزینه آن قرار است «بدون پرداخت از خزانه دولت و ملت» تامین شود، در طول ۶ سال به بهره‌ برداری برسد و در نهایت جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر در هر دو طرف کانال مستقر شوند.

اختلال در شبکه بیمه بیکاری ایالات متحده

بلومبرگ گزارش داده دست‌کم 9 میلیون آمریکایی که بر اثر همه گیری ویروس کرونا از کار خود برکنار شده بودند، تاکنون موفق به دریافت هیچ نوع مزایای بیکاری نشده‌اند. این در حالی است که بسته محرک مالی ارائه شده توسط دولت آمریکا بزرگ‌ترین بسته مالی کمک‌های دولتی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد. تحلیلگران از این اخلال در شبکه کمک رسانی به بیکاران و افراد نیازمند به حفره‌ای اطلاعاتی به اندازه جمعیت کل ایالت ویرجینیا یاد می‌کنند.

1

از طرفی همزمان با بازگشایی مشاغل و کسب و کارها در ایالات متحده ، کمک به بیکاران به کانون مباحث سیاسی تبدیل شده است چرا که منتقدان ارائه بسته‌های مالی کمک به بیکاران معتقدند که برنامه‌های تصویب شده در طی این همه‌گیری ممکن است با تضعیف انگیزه بیکاران آمریکایی در جستجوی کار، بهبود وضعیت اقتصادی در آمریکا را تضعیف کند. اکنون بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا که تقریباً همه آنها دارای فرماندارانی جمهوری خواه هستند اعلام کردند که قبل از انقضا بسته مالی در ماه سپتامبر، پرداخت بسته 300 دلاری مکمل مالی فدرال در هفته را متوقف خواهند کرد.

سقوط بیت‌کوین تا 10 هزار دلار؟

سی‌‌ان‌بی‌سی به انتشار مصاحبه‌ای با اسکاد ماینرد، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری موسسه چند میلیارد دلاری گوگن هِیم پرداخته که در آن او مدعی شده احتمالا در موج پیش روی سقوط قیمت بیت کوین ارزش این ارز مجازی به کف ۱۰تا ۱۵ هزار دلار برسد. البته او خطاب صاحبان بیت‌کوین‌ گفته که نباید به خاطر سرمایه‌گذاری در این ارز مجازی نگران باشند، و پیش‌بینی کرد که ممکن است بیت کوین چند سال آینده را در سطوح پایین قیمتی قرار گرفته و بعدا دوباره بازار صعودی خواهد شد.

2

در ماه دسامبر ماینرد، به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که از نظر موسسه متبوعش ارزش بنیادین بیت کوین ۴۰۰ هزار دلار است. وی البته پیش بینی‌های جنجالی را درباره قیمت بیت کوین ارائه کرده و در ماه فوریه گفته بود که بیت کوین به ۶۰۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. موسسه گوگن هِیم در ماه نوامبر از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خواسته بود تا مجوز ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین را دریافت کند. وی در ماه می هم در توئیتر نوشته بود که بازار جهانی ارزهای مجازی نشان داده که با حباب سنگین همراه است. وی در این توئیت به حباب موسوم به «حباب گل لاله» در هلند در قرن ۱۷ میلادی اشاره کرد که پس از مدتی حباب ترکید و نخستین بحران مالی در جهان شکل گرفت.

انتقال تانک‌ها به پاکستان توسط طالبان

به گزارش یورونیوز، در میانه درگیری های شدید میان نیروهای طالبان و دولت مرکزی در افغانستان، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان که به ولایت پکتیا سفر کرده است ادعا می‌کند که طالبان می‌کوشند تانک‌ها و تجهیزات نیروهای دولتی را که به دست آورده‌اند، به پاکستان انتقال دهند.

8

شمیم خان کتوازی، رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی نیز بیان داشت: «وسایلی را که از نیروهای امنیتی هستند، آن‌ها را به آن طرف دیورند انتقال داده‌اند. در این باره، تصویر و شواهد وجود دارد که سربازان پاکستانی با آن‌ها عکس گرفته‌اند». با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان انتقال تجهیزات را از سوی این گروه به پاکستان را رد می‌کند. مقام‌های محلی در پکتیا می‌گویند که در جریان عملیات پس‌گیری ولسوالی میرزکه در این ولایت، جنگجویانی را بازداشت کرده‌اند که پاکستانی هستند و در صفوف طالبان در این ولایت می‌جنگیدند. بسیاری از بخش‌های این ولسوالی در جریان جنگ ویران شده‌ و یا هم آتش زده شده‌ است. مقام‌های محلی پکتیا می‌گویند که طالبان بسیاری از پاسگاه‌های نیروهای امنیتی را آتش‌ زده‌اند و نیز جاده‌ها را ویران کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید