کناره‌گیری یکی از اعضای حزب مقتدی صدر از کابینه عراق

کدخبر: ۴۲۲۶۰۲
​اقتصادنیوز:امجد القابی نماینده پارلمان از ائتلاف سائرون تحت رهبری مقتدا صدر از تقدیم استعفای ماجد مهدی حنتوش به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خبر داد.
کناره‌گیری یکی از اعضای حزب مقتدی صدر از کابینه عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حملات مکرر تروریستی به دکل های برق عراق و نیروگاه ها، خاموشی های گسترده در فصل گرمای طاقت فرسا، ناتوانی در تامین امنیت خطوط انتقال برق و درخواست مقتدا صدر برای برکتاری ماجد مهدی حنتوش وزیر برق عراق احتمالا مهمترین علل استعفای او است.

مشخص نیست الکاظمی با استعفای او موافقت کند اما شرایط و مطالبات برخی جریان های سیاسی راه خود را می رود.

در کمتر از ۲ ماه نزدیک ۲۵ دکل انتقال برق در عراق از جمله خط راهبردی برق ایران به عراق مورد حمله تروریست ها قرار گرفت.

مقام های  عراقی گزینه استفاده از پهپادها را برای محافظت از خطوط و رصد تحرکات تروریست ها مطرح کردند اما نه پهپادها به پرواز درآمدند و نه اقدام عاجلی صورت گرفت تا فصل گرمای تموز عراق رسید.

کار به جایی رسید که حتی تروریست ها که همیشه بمب را در دکل های برق کار می گذاشتند این بار یکشنبه شب با راکت به نیروگاه صلاح الدین در سامراء حمله کردند و خسارت شدیدی به آن وارد شد.

چند ساعت پیش تر اما مقتدا صدر در توماری چند صفحه ای راهکارهایی به دولت عراق داد از جمله اینکه فساد در سیستم برق کشور ریشه کن شود. یکی از این راهکارهای صدر نیز برکناری وزیر برق با طرح موضوع بی کفایتی بود؛ اظهاری که ظاهرا به مذاق بسیاری از کاربران توییتر هم خوش آمد و هشتگ برکناری وزیر تبدیل به ترند اول عراقی ها در یکشنبه شب شد؛ شدیدترین انتقادها از وزبر برق در میانه شدیدترین حملات شبانه به نیروگاه و دکل ها؛ حملاتی که تدابیری کافی برای دفع آنها اندیشیده نشده بود.  

دقایقی پس از درخواست صدر برای برکناری وزیر برق حملات موشکی، نیروگاه حرارتی تولید برق صلاح الدین در سامرا را از کار انداخت و چند ساعت بعد هم انفجار چند دکل «خط انتقال برق دیالی به شرق بغداد» در عملیاتی تروریستی باعث قطع برق در مسیر آن شد.

تروریست ها تاکنون بیش از ۲۵ دکل برق از جمله خط راهبردی انتقال برق ایران به عراق را در شمال شرقی دیاله تخریب کرده‌اند.

نیروگاهی که به تازگی هدف حملات موشک های کاتیوشا قرار گرفت ۱۵ روز پیش توسط الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به استان صلاح الدین افتتاح شده بود. در این سفر «ماجد مهدی الاماره» وزیر برق عراق، «عمار الجبر» استاندار صلاح الدین و سپهبد «عبدالامیر رشید یارالله» رییس ستاد ارتش عراق همراه نخست وزیر عراق حضور داشتند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید