سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

روزنه‌ محدود دیپلماتیک برای نجات برجام /جنگ جهانی سوم در راه است؟

کدخبر: ۴۲۳۱۳۹
سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل هشدار داده که مشخص است زمان [برای احیای برجام] به نفع ما نیست و آن‌چه که امروز امکان‌پذیر است شاید در آینده نزدیک غیرممکن شود.
روزنه‌ محدود دیپلماتیک برای نجات برجام /جنگ جهانی سوم در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، نشست برجامی شورای امنیت، جشن صدسالگی حزب کمونیست چین، سخنان ضدغربی پوتین، خطر در کمین بقای افغانستان، رهایی کامل اروپا از تبعات اقتصادی کرونا تا هجده ماه آینده، افزایش بی سابقه بهای مسکن در آمریکا و استارلینک در آستانه پخش اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

زمان به نفع برجام نیست؛ روزنه محدود دیپلماتیک

به گزارش رویترز، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت گفته چند دور مذاکره در وین بر سر توافق هسته‌ای با ایران «کمک کرده است تا گزینه‌های دو کشور برای این‌که مشترکا به تعهدات خود در برجام بازگردند، مشخص شود». جفری دِلارنتیس در این نشست مدعی شده که دیپلماسی، در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان، بهترین مسیر برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران است. در نشست شورای امنیت که برای بحث درباره برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از آن برگزار شد، مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل نیز سخنرانی کرد و گفت: کشورهایی که تعهدات خود را زیرپا گذاشته‌اند باید تصمیمات سخت بگیرند. او خواستار آن شد که در مورد لغو همه تحریم‌ها و این‌که آمریکا دیگر از برجام خارج نخواهد شد به صورت قابل استناد تضمین داده شود.

۹

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل، نیز در نشست مذکور از ایالات متحده خواست تا به ایران تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نخواهد شد. اولوف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز هشدار داده: «مشخص است که زمان به نفع ما نیست و آنچه که امروز امکان‌پذیر است شاید در آینده نزدیک غیرممکن شود». او گفت: روزنه دیپلماتیک محدودی پیش روی ماست که نباید آن را از دست بدهیم.»

پیروزی چین در رسیدن به هدف قرن

به گزارش رویترز، مراسم جشن صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین در میدان تیان آن‌من پکن در شرایطی برگزار شد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور گفته چین به هدف قرن خود برای ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه نائل شده است. او تصریح کرده موضوع اصلی فعالیت حزب کمونیست در ۱۰۰ سال گذشته رستاخیز چین بوده و چین وارد روند تاریخی بازگشت ناپذیر شده است. شی جین پینگ همچنین اظهار داشته که مردم چین نه تنها در برانداختن دنیای قدیم تبحر دارند، بلکه دنیای جدیدی را نیز ایجاد کرده‌اند. او ادامه داد که فقط سوسیالیسم می‌تواند چین را نجات دهد.

۴

بر اساس گزارش رویترز، چین با پشت سر گذاشتن مشکلات ناشی از شیوع کرونا و بازگشت اقتصادی ،موضع‌گیری قاطعانه‌تری در صحنه جهانی اتخاذ می‌کند، اما در همین حال، با انتقادات جامعه بین المللی بر سر هنگ کنگ و ایالت سین کیانگ روبرو بوده است. شی جین پینگ در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که مردم چین اجازه نخواهند داد که هیچ نیروی خارجی «با قلدری» باعث آزار اذیتشان شود و هر کشوری که چنین قصدی داشته باشد، «با دیوار فولادین که از خون و گوشت ۱.۴ میلیارد نفر چینی» روبرو خواهد شد. شی جین پینگ همچنین گفته است که هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف بین مردم و حزب کمونیست چین شکست خواهد خورد.

جنگ جهانی سوم با غرق شدن ناو بریتانیایی به راه نمی‌افتاد

به گزارش آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مدعی شده کشورش می‌توانست ناوشکن بریتانیایی را بدون اینکه منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود غرق کند، چرا که به عقیده او کسانی که این اقدامات تحریک آمیز را انجام می دهند می دانند پیروز چنین جنگی نخواهند بود. روسیه هفته گذشته اعلام کرد که یک ناوشکن بریتانیایی را که به شبه جزیره کریمه نزدیک شده بود با «شلیک هشدارآمیز» مجبور به ترک «آب های سرزمینی» خود کرده است. پوتین در سخنانی آمریکا را به نقش آفرینی در این «اقدام تحریک آمیز» از سوی بریتانیا متهم کرد.

۱

پوتین همچنین آمریکا و بریتانیا را به طرح ریزی برای ایجاد تنش با مسکو در نزدیکی شبه جزیره کریمه متهم کرد. او گفت که یک فروند هواپیمای تجسسی ایالات متحده در روز حادثه از یونان برخاسته بود تا واکنش مسکو را زیر نظر داشته باشد. رئیس جمهوری روسیه افزود که واشنگتن و لندن با برنامه ریزی برای عبور ناوشکن بریتانیایی از نزدیکی شبه جزیره کریمه قصد داشتند نشان دهند که برای انتخاب ساکنان این شبه جزیره «احترامی قائل نیستند».

هم‌چنین پوتین، بار دیگر همتای اوکراینی خود را متهم کرد که کشورش را به غرب واگذار کرده و چنین روندی دیدار احتمالی روسای جمهور دو کشور را دشوار می‌کند. او گفته: «ملاقات با ولودیمیر زلنسکی وقتی او کنترل کشورش را به غربی ها واگذار کرده است، چه فایده ای دارد.»

خطر در کمین بقای افغانستان

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در افغانستان هشدار داده که بقای این کشور در خطر است. او که در ششمین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی می کرد بر لزوم «بسیج یکپارچه» رهبران سیاسی برای دفاع از نظام سیاسی افغانستان تاکید کرد. عبدالله عبدالله اولویت را با «صلح» دانست و گفت که در همین راستا هیات مذاکره کننده این کشور هم اکنون در دوحه، پایتخت قطر به سر می برد.

۲

رئیس شورای عالی مصالحه ملی در افغانستان اظهار داشت: «گروه تماس همین حالا هم تماس دارند. مساله میانجی گری قطر و سازمان ملل هم مطرح است که اگر بتوانند سبب تسریع گفت و گوها بشوند اما هیات ما هیچ نوع ابراز کوتاهی برای اینکه صلح می خواهند انجام نداده اند.» سخنان عبدالله عبدالله در حالی مطرح شد که آخرین گروه از نظامیان آمریکا قرار است حدود دو ماه و نیم دیگر خاک افغانستان را ترک کنند. در همین راستا ایتالیا و آلمان روز چهارشنبه اعلام کردند که ماموریت نظامی شان در افغانستان پایان یافته است.

رهایی کامل اروپا از تبعات اقتصادی کرونا تا هجده ماه آینده

به گزارش یورونیوز، اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا طی ۱۸ ماه آینده به طور کامل از اثرات اقتصادی ناشی از بحران کرونا نجات خواهند یافت.  فن در لاین گفت: «در پیش‌بینی اقتصادی در بهار گذشته، چنین برآورد کردیم که اقتصاد ما امسال ۴.۲ و در سال ۲۰۲۲ میلادی به میزان ۴.۴ درصد رشد می‌کند و هر با گذشت هر سال بهتر هم می‌شود. این بدان معنی است که در تا ۱۸ ماه دیگر، همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه از بحران اقتصادی ناشی از کرونا نجات یافته و به مسیر خود باز خواهند گشت.»

۸

سال گذشته، اقتصاد اتحادیه اروپا ۶.۱ درصد افت داشت، سقوط چشمگیری که در تاریخ اتحادیه بی‌پیشینه بوده است. رئیس کمیسیون اروپا گفت: «تا همین چند ماه پیش هیچ کس انتظار بهبود اوضاع به این شکل را نداشت. اما این تصادفی نبوده و در واقع نتیجه تصمیمات و سیاستی است که ما از همان روزهای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ در پیش گرفتیم، تصمیماتی که اکنون نتیجه داده‌اند.»

او تأیید کرد که بهبود سریع بحران اقتصادی کرونا هرگز بدون درس‌هایی که از بحران مالی ۲۰۰۸ گرفته شده، امکان‌پذیر نبوده است. در آن زمان، اتحادیه اروپا مسیر ریاضت اقتصادی و کاهش بودجه را انتخاب کرد، تصمیم بدفرجامی که باعث طولانی شدن بحران و تشدید نابرابری‌ها تا به امروز شده است. این بار، اتحادیه اروپا مسیری متفاوتی را برگزیده و با فشار دادن دگمه حمایت مالی سخاوتمندانه، می‌خواهد از بروز زخم‌های طولانی مدت جلوگیری کند. فن در لاین با بیان موضوع خاطرنشان کرد که این تصمیم همراه با خرید مشترک واکسن، کلیدهای اصلی بهبود اقتصادی هستند.

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به یورو اتحادیه اروپا گفت: «اکنون واکسیناسیون به کشورهای ما و اقتصاد ما امکان بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ها را می‌دهد.» فن در لاین با اشاره به کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی مجدد فعالیت‌های اقتصادی گفت: «عامل دوم، اقدامات محرک اقتصادی بی‌پیشینه‌ای است که ما در سطح اروپا و در سطح ملی کشورها تنظیم کرده‌ایم.» کمک جدید معروف به «نسل بعدی اتحادیه اروپا»، از طریق اوراق قرضه صادر شده توسط دستگاه‌های اجرایی اروپا تأمین مالی می‌شود. بدهی کشورهای عضو به تدریج از طریق بودجه اتحادیه اروپا پرداخت می‌شود.

افزایش بی‌سابقه بهای مسکن در آمریکا

به گزارش وال‌استریت ژورنال، شاخص بازار مسکن در آمریکا، افزایش بی سابقه بهای مسکن در بیش از 30 سال گذشته در این کشور را نشان می دهد. شاخصی که موسسه اعتبارسنجی آمریکایی استاندارد اند پورز در زمینه بازار مسکن لحاظ کرده، از افزایش 14.6 درصدی بهای مسکن در آمریکا در آوریل گذشته حکایت دارد.

۶

براساس این گزارش، سرعت گرفتن افزایش بهای مسکن در آمریکا به علت رقابت بین خریداران بر سر خانه های محدودی که در بازار برای فروش عرضه شده اند و همچنین پایین بودن میزان نرخ بهره وام مسکن بود که متقاضایان زیادی را به دنبال داشته است. بهای مسکن در آمریکا در ماه مه گذشته رکورد بی سابقه ای نسبت به سال 1999 از خود برجای گذاشت. این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که فروش خانه‌ ها در این کشور کاهش یافته است.

استارلینک در آستانه پخش اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا

به گزارش دویچه‌وله، شبکه ماهواره‌ای استارلینک، متعلق به ایلان ماسک، در آستانه‌ی پخش اینترنت پرسرعت در همه جای دنیا به‌جز مناطق قطبی است. ایلان ماسک وعده داد که استارلینک تا حدود یک ماه دیگر در اختیار نقاط مختلف جهان قرار بگیرد.  ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۱ در بارسلون گفته انتظار می‌رود که پوشش جهانی و پایدار برای سرویس اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای این شرکت حدود یک ماه دیگر میسر شود.

۷

او در ادامه اعلام زمان‌بندی عرضه اینترنت جهانی استارلینک گفت که هم‌اکنون ۶۹۰۰۰ کاربر از استارلینک به عنوان آزمایشی استفاده می‌کنند. ماسک امیدوار است که شمار کاربران سال آینده به تقریبا نیم میلیون نفر برسد. او معتقد است که پتانسیل زیادی در این حوزه وجود دارد و شرکت اسپیس‌ اکس انتظار دارد که با گسترش مداوم شبکه‌ی ماهواره‌ای  در ماه اوت سال جاری بخش اعظم جهان را با اینترنت ماهواره‌ای تأمین کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید