رسیدن به توافق در گرو تصمیمات سه کشور اروپایی و آمریکا

کدخبر: ۴۲۳۲۲۱
بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های ایرانی به کرات اعلام کردند که حصول توافق نیازمند تصمیمات سیاسی طرف‌های مقابل به ویژه سه کشور اروپایی و آمریکاست.
رسیدن به توافق در گرو تصمیمات سه کشور اروپایی و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ ششمین دور مذاکرات وین به منظور احیای برجام به مدت ۹ روز (از ۲۲ خرداد ماه) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه و دو روز بعد از برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شهر وین اتریش پایان یافت و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات در این باره بیان این‌که ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است، درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

به گزارش فارس، هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده و در همین خصوص نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در این مذاکرات، امروز در توئیتی نوشت که طرف‌های مذاکره کننده به زمان بیشتری نیاز دارند.

از زمان پایان دور ششم مذاکرات تا به امروز شاهد اظهاراتی از ناحیه مقام‌های ایرانی درباره مذاکرات وین و آینده این مذاکرات بوده‌ایم. حسن روحانی رئیس جمهور، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه، کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مجید تخت‌ روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و علی ربیعی سخنگوی دولت از جمله مسئولانی بودند که در این مدت در این خصوص اظهارنظر کردند.

وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی برسیم

عراقچی بعد از دور ششم مذاکرات خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده، از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که (اختلافات) در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید دور آتی مذاکرات دور پایانی باشد و توافق حاصل شود؟ اظهار داشت: واقعا نمی‌توان گفت که دور آینده آیا دور پایانی خواهد بود یا نه ولی من امیدوارم که چنین باشد. اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم، دور سختی خواهد بود.

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی که احتمالا حاصل خواهد شد در این دولت خواهد بود یا دولت جدید ایران، خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کردیم، حتما هم برای جناب آقای دکتر روحانی و هم جناب آقای دکتر رئیسی آن چه مهم است، این است که این منافع تامین شود. زمانش خیلی علی القاعده نباید اهمیتی داشته باشد، حتما هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است. به خاطر این‌که آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خودش را نشان دهد. ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است.

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین در گفت‌وگویی با ان.اچ.کی هم ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در دوران ریاست‌ جمهوری روحانی گفت هنوز بخش دشوار گفت‌وگوها باقی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید