سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

انقلاب مالیاتی قرن/ لبنان در یک‌قدمی خاموشی

کدخبر: ۴۲۵۴۱۶
وزیر خارجه عمان، با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل گفت که عمان، سومین کشور منطقه خلیج فارس نخواهد بود که چنین می‌کند.
انقلاب مالیاتی قرن/ لبنان در یک‌قدمی خاموشی

به گزارش اقتصادنیوز ، توافق آمریکا و کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران، رد پیمان ابراهیم توسط عمان، حمله به مواضع آمریکا در سوریه، انقلاب مالیاتی قرن، رویگردانی ایالت‌های ترامپیست از واکسن، پاداش ده هزار دلاری برای شاکیان سقط جنین، ترور خلبانان افغان و تلاش برای نابودی قدرت دفاعی استراتژیک افغانستان، شکایت عراق از ایران بابت حقابه و لبنان در یک قدمی خاموشی، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

 توافق آمریکا و کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزرای دارایی کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا درباره نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در بانک‌های سئول به مذاکره پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش، کره جنوبی از آمریکا درخواست اجازه برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران برای اختصاص به مبادلات تجاری اقلام انسان‌دوستانه از طریق کانال ساز و کار مالی سوئیس کرده است. این گزارش افزوده که طرف آمریکایی در این رابطه قول همکاری را داده است.

5

عمان پیمان ابراهیم را رد کرد

به گزارش رویترز، سیدبدر بن‌حمد آل‌بوسعیدی، وزیر خارجه عمان، با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل گفته عمان سومین کشور منطقه خلیج فارس نخواهد بود که چنین می‌کند. این در حالی است که سلطان قابوس، حاکم پیشین عمان، دو سال پیش و پس از امضای توافق‌های عادی‌سازی مناسبات امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، پذیرای بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن رییس وقت موساد شد. سال گذشته هم بعد از برقراری مناسبات کامل میان اسرائیل با امارات و بحرین، مقامات اسرائیلی بارها ادعا کرده بودند که عمان یکی از چند کشور دیگری است که به زودی با اسرائیل رابطه کامل سیاسی برقرار خواهد کرد.

2

حال در این شرایط روزنامه گلوبز گزارش داده که دولت جو بایدن تامین صندوق کلان مالی برای پیمان‌های صلح ابراهیم را تعلیق کرده است؛ هر چند دولت بایدن بارها اعلام کرده که تمایل دارد توافق‌های صلح بیشتری میان اسرائیل با کشورهای عرب بدست آید. پیش از این دولت ترامپ گفته بود که سه میلیارد دلار به این صندوق اختصاص خواهد یافت اما دولت بایدن این امر را به حالت تعلیق درآورد. از سوی دیگر هم، اندک زمانی پس از افشای دیدار محرمانه نخست وزیر اسرائیل و پادشاه اردن، جرازلم پست مدعی شده‌ که اردن به سوی نزدیکی مناسبات و حتی اتحاد با ایران گام برمی‌دارد.

حمله به مواضع آمریکا در سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه از یک حمله جدید به مواضع آمریکا در سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، در ساعات بامدادی امروز خمپاره‌ای به سوی میدان گازی کونوکو واقع در استان دیرالزور سوریه پرتاب شده که در نزدیکی پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا فرود آمده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی شده شدت انفجار به حدی بوده که در مناطق پیرامونی آن نیز شنیده شده است. تا لحظه تنظیم این خبر هیچ گزارشی درباره تلفات و خسارات ناشی از آن منتشر نشده است.

3

یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این گزارش را تایید و گفته که نیروهای ایالات متحده هدف حمله قرار گرفتند. خبرگزاری فرانسه مدعی شده این حملات واکنشی به حملات اخیر هوایی آمریکا به نیروهای طرفدار ایران در سوریه و عراق است.

انقلاب مالیاتی قرن

به گزارش یورونیوز، وزرای دارایی گروه ۲۰ روز گذشته (شنبه۱۹ تیر) حمایت خود را از یک توافق تاریخی جهانی برای اخذ مالیات عادلانه‌تر از شرکت‌های چند ملیتی اعلام کردند. چارچوبی برای اصلاح مالیات بین‌المللی که ۱۳۰ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در همین ماه با مالیات دست‌کم ۱۵ درصدی از این شرکت‌ها به توافق رسیده بود. با این حال تایید ۱۹ اقتصاد برتر جهان به همراه اتحادیه اروپا کمک می‌کند تا پس سال‌ها مذاکره این موضوع به واقعیت تبدیل شود.

1

در بیانیه پایانی نشست وزرای گروه ۲۰ آمده است: «پس از سال‌ها بحث و بررسی و پیشرفتی که در سال گذشته حاصل شد، ما به توافق تاریخی در مورد معماری مالیاتی بین‌المللی با ثبات‌تر و عادلانه‌تر دست یافتیم». آن‌ها به دو مولفه اصلی در این موضوع تاکید کردند که شامل تعیین نرخ حداقلی برای مالیات شرکت‌های چند ملیتی خواهد بود و مولفه دوم نیز به تعریف روش و ساختاری که بتواند مالیات جمع‌آوری شده را میان کشورها عادلانه قسمت کند، خواهد پرداخت.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه از این توافق را بزرگ‌ترین انقلاب مالیاتی در یک قرن گذشته نامیده و  اولاف شولز، وزیر دارایی آلمان هم از آن با عنوان که «یک لحظه تاریخی» یاد کرده است. در سال‌های اخیر شرکت‌های چندملیتی بزرگ با استقرار در گریزگاه‌های مالیاتی کمترین مالیات را به حساب وزارت‌های دارایی کشورهای محل ثبت واریز کرده‌اند. طرح اصلاح مالیاتی برای مقابله با این موضوعات مورد مذاکره قرار گرفته است. پیش بینی می‌شود توافق نهایی در این زمینه در نشست رهبران گروه ۲۰ در شهر رم در اکتبر امسال حاصل شود.

پیش‌بینی می‌شود این نرخ، کمتر از ۱۰ هزار شرکت بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد اما سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین زده است که با نرخ مالیات ۱۵ درصدی، سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد اضافی ایجاد شود. این اقدام یکی از دو به اصطلاح ستون اصلاح مالیات جهانی است که سال‌ها در حال مذاکره بوده اما در زمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با انگیزه جدی‌تری پیگیری شد.

رویگردانی ایالت‌های ترامپیست از واکسن

به گزارش بلومبرگ، در مناطقی که اکثریت اهالی آن در انتخابات 2020 به ترامپ رای داده بودند، هنوز بسیاری از بزرگسالان واکسن کرونای خود را دریافت نکرده‌اند و مسئولین بهداشتی آمریکا با توجه به رشد ابتلا به نوع دلتا یا هندی ویروس کرونا، از بابت عادی شدن اوضاع در این ایالت‌ها بسیار نگرانند.

4

جالب اینکه این آمار درباره ایالت‌هایی که اکثریت اهالی آن به بایدن رای داده بودند، دقیقاً برعکس است. به نحوی که طبق آمارها هر منطقه‌ای در آمریکا که اهالی آن با اکثریت بیشتری به بایدن در انتخابات 2020 رای داده بودند، در آمار واکسینه شدن نیز بالاتر از سایر مناطق قرار گرفته است.

پاداش ده هزار دلاری برای شاکیان سقط جنین

به گزارش دویچه‌وله، ایالت تگزاس قانونی به جریان انداخته که شکایت از کلینیک‌هایی را که سقط جنین انجام می‌دهند، مشمول ده هزار دلار پاداش می‌کند. سقط جنین از هفته ششم حاملگی به بعد در این ایالت قدغن است و تدابیر جدید، مشوقی است برای شهروندان تا علیه دست اندرکاران سقط جنین پرونده تشکیل دهند. در هفته ششم حاملگی صدای قلب جنین را می‌توان در معاینات پزشکی شنید و لایحه قانونی مربوطه بر همین اساس «صدای قلب» نام دارد. این لایحه به منظور بازدارندگی هر چه بیشتر، شکایت حقوقی از  کلینیک‌ها و مراکز مربوطه را  مشمول پاداش کرده است.

6

تفاوت تگزاس با سایر موارد در این است که مجریان قانون این بار برای پیاده کردن آن به مردم متوسل شده‌اند. شهروندان آمریکایی اعم از این که ساکن تگزاس یا ایالت‌های دیگر باشند، می‌توانند از دست اندرکاران سقط جنین شکایت کنند و به ازای هر پرونده موفق، ده هزار دلار جایزه بگیرند. ایالت تگزاس حتی هزینه‌های مربوط به تشکیل پرونده و دادگاه را نیز بر عهده می‌گیرد. به عبارت دیگر، ایالت تگزاس مردم را تشویق می‌کند تا امور جاری در کلینیک‌ها و مراکز پزشکی را زیرنظر بگیرند. در آمریکا هر ایالتی قانون جداگانه‌ای در باره سقط جنین دارد و مخالفان و موافقان سقط جنین، جنبش‌‌های گسترده‌ و چالش برانگیزی را هدایت می‌کنند. قانون ضربان قلب در ایالت‌هایی جریان دارد که جمهوری‌خواهان در راس آنها هستند.

ترور خلبانان افغان؛ تلاش برای نابودی قدرت دفاعی استراتژیک افغانستان

به گزارش یورونیوز، دو مقام ارشد افغانستان می‌گویند که در ماه‌های اخیر دست‌کم هفت خلبان افغان هنگامی که خارج از پایگاه محل فعالیت خود بودند، ترور شده‌اند. از نظر مقامات آمریکایی آشنا به منطقه، کشتار هدفمند خلبانان افغان، تلاش عمدی طالبان برای از بین بردن یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های نظامی افغانستان است که توسط آمریکا و ناتو آموزش دیده‌اند.

7

مقامات فعلی و پیشین ایالات متحده و افغانستان هر دو تایید کرده‌اند که خلبانان ارتش افغانستان خطری جدی برای نیروهای طالبان هستند. این خلبانان می‌توانند به نیروهای طالبان که برای انجام حملات بزرگ در یک محل جمع شده‌اند، حمله کنند و برای نیروهای زمینی ارتش افغانستان نیز پوشش هوایی خوبی در جریان مبارزات فراهم کنند. آنها در کنار ایفای نقش به عنوان ستون استراتژیک دولت افغانستان برای جلوگیری از تصرف شهرها توسط طالبان، در ماموریت‌های تخلیه مجروحان، انتقال محموله‌ها و تجهیزات برای ارتش نیز فعالند. آموزش خلبانان سال‌ها طول می کشد و جایگزینی آنها دشوار است و به همین دلیل ترور آنها ضربۀ بزرگی به قدرت دفاعی افغانستان است. با این ترورها، طالبان که هیچ قدرتی در آسمان ندارند، می‌توانند با خاطر آسوده به حملات زمینی گستردۀ خود در افغانستان ادامه دهند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در پاسخ به خبرگزاری رویترز تأیید کرده است که طالبان برخی از خلبانان نظامی را کشته‌اند. به گفته او طالبان برنامه «هدف گرفتن و حذف» خلبانان نیروی هوایی افغانستان را آغاز کرده زیرا «همه آنها مردم خود را بمباران می‌کنند».

شکایت عراق از ایران بابت حقابه

به گزارش العربیه، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آب عراق، هشدار داد که به‌دلیل قطع حقابه رودخانه‌های مشترک در مرزهای شرقی عراق، عدم التزام ایران به عهدنامه‌های بین‌المللی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های الزام‌آور در شرایط کم آبی از تهران به سازمان‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

8

این وزیر عراقی تاکید کرد که ایران بدون در نظر گرفتن حقوق آبی عراق هم‌چنان با قطع آب رودخانه‌های سیروان، کارون، کرخه و الوند به طور فزاینده‌ای حقابه عراق از این رودخانه‌ها را کاهش می‌دهد و به شهروندان و‌ کشاورزان عراقی که زندگیشان وابسته به آب این رودخانه‌ها است زیان‌های زیادی وارد می‌کند. او ادعا کرده تهران به بهانه برگزاری انتخابات در ایران چندین بار نشست مشترک درباره موضوع رودخانه‌های مرزی را به تعویق انداخته است.

لبنان در یک‌قدمی خاموشی

به گزارش میدل‌ایست‌ نیوز، لبنان اکنون با گام‌های بلندتری به سمت تاریکی و قطع کامل برق در حرکت است؛ سازمان برق لبنان از توقف فعالیت نیروگاه الزهرانی و دیر عمار به دلیل در اختیار نداشتن سوخت گازوئیل خبر داد. این در حالی‌است که این دو نیروگاه بیشترین میزان انرژی برق لبنان را تولید می‌کنند. توقف فعالیت این دو نیروگاه منجر به افزایش قطعی برق در اغلب مناطق به بیش از 19 ساعت انجامیده است، همزمان به دلیل کمبود شدید سوخت، دارندگان مولدهای شخصی تولید برق هم با دشواری‌های بسیاری در تامین سوخت مواجه هستند و عملا اغلب مردم لبنان در آستانه تاریکی کامل قرار دارند.

9

در همین رابطه، سازمان برق لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در انتظار تکمیل اقدامات بانکی در بانک‌های خارجی برای تخلیه بار گازوئیل دو نفتکش هستیم و در نتیجه پایان یافتن سوخت در نیروگاه الزهرانی در جنوب و دیر عمار در شمال، تولید برق این دو نیروگاه متوقف شده‌ است. در حال حاضر بحران برق مستقیما بر تامین آب نیز تاثیر گذاشته است به طوری که اداره آب جنوب لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد پس از قطع برق از ادارات توزیع آب و عدم تامین برق حتی از خطوط خدمات عمومی و به دلیل اندک بودن مازوت و مشکلات در پمپاژ آب ناچار به سهمیه‌بندی آب خواهیم بود.

در این بین، در میانه اعتصاب داروخانه‌ها و تداوم صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت، قیمت لیره لبنان روز گذشته دوباره رکورد شد و هر دلار امریکا در بازار سیاه بیش از 19 هزار لیره معامله شد. بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید