سیل تابستانی، اروپای غربی را درنوردید

غرش سهمگین تغییر اقلیم‌ در قاره‌سبز

کدخبر: ۴۲۶۹۴۲
اقتصادنیوز: سیل بی‌سابقه آلمان، بلژیک و هلند را ویران کرده، صدها نفر همچنان مفقودند و با افزایش تعداد کشته‌ها به بیش از ۱۷۰ نفر، امدادگران و کارکنان اورژانس برای نجات مردم در معرض خطر و یافتن مفقودان در تکاپو هستند.
غرش سهمگین تغییر اقلیم‌ در قاره‌سبز

به گزارش اقتصادنیوز صدای غرش تبعات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی، پیکره اروپای غربی را به لرزه درآورد و تصویری عریان از آنچه می‌تواند با ادامه این روند رخ دهد را بار دیگر پیش روی جهانیان گذاشته است. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، بخش‌هایی از آلمان، بلژیک و هلند غرق شده و در آلمان مکان‌هایی به علت طغیان آب و خسارت وارد آمده به جاده ها و پل ها مانع عملیات نجات شده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

با شروع سوالات درباره فرسودگی در سیستم هشداردهنده پیچیده این کشور، نیروهای امدادی جمعه شب برای رسیدن به روستاهای دور افتاده آلمان که شدیدترین طغیان طی دهه های گذشته در اروپا را تجربه کرده اند، تلاش می‌کردند.

صحنه های ویرانی ناشی از سیل از سراسر اروپای غربی در حالی رخ داد که 1300 نفر همچنان مفقود هستند. جاده ها به هم پیچیده و شسته شده‌اند. ماشین های سیل‌زده روی هم انباشته شده اند. آب در خانه ها تا کاشی های سقف طغیان کرده است.

به نوشته این روزنامه تا روز شنبه حداقل 20 نفر نیز در بلژیک کشته شده اند، اما هیچ کجا بیش از آلمان ، جایی که تعداد کشته ها به 106 نفر رسیده، تحت تأثیر قرار نگرفت و انتظار می رود با برداشتن آوارها توسط نیروهای امدادی ، تعداد کشته‌ها افزایش چشمگیر داشته باشد.

بی‌سابقه در ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال گذشته!

یک آژانس هواشناسی در اروپا با صدور هشدار «سیل شدید»، طوفان هایی را نشان داد که ریسک طغیان رودخانه ها را به سطوحی  می‌رساند که به گفته یک هواشناس آلمانی در 500 یا حتی 1000 سال گذشته دیده نشده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

مقامات آلمانی روز جمعه گفتند سیستم هشدار خود ، که شامل شبکه ای از حسگرها است که سطح رودخانه ها را در زمان واقعی اندازه گیری می کند، همانطور که قرار بوده، کار کرده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

آنها گفتند، مسئله حجم و سرعت ریزش بارانی بود که قبلاً هرگز ندیده نشده، باران با شدت و میزانی اوج گرفت که حتی نهرهای کوچک و رودخانه هایی که غالباً تهدید محسوب نمی شدند را در خود غرق می کرد.

آرمین لاشت فرماندار نوردراین-وستفالن ، که امیدوار است پس از انتخابات آلمان در 26 سپتامبر ، جانشین نخست وزیر آنگلا مرکل به عنوان رهبر کشور شود ، گفت که این فاجعه خسارت اقتصادی زیادی به پر جمعیت ترین ایالت کشور وارد کرده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

پس از آلمان ، بلژیک بیشترین آسیب را از سیلاب دید که باعث از بین رفتن خانه ها شد. آنلی ورلدنن ، وزیر کشور بلژیک به شبکه VRT گفت که این کشور مرگ 20 نفر را تأیید کرده و 20 نفر دیگر همچنان مفقود هستند.

ورلدنن گفت: سطح آب رودخانه میوز که از بلژیک به هلند می رود همچنان بحرانی است و چندین رودخانه در معرض خطر ریزش قرار دارند.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

یکشنبه: کاهش سیل در اروپا، افزایش تلفات و سوالات

بر اساس گزارش  نیویورک تایمز، حداقل 170 نفر در آلمان و بلژیک کشته شده اند و هنوز صدها نفر در اثر قطع ارتباطات از آن ها خبری نیست. بسیاری از آنها می پرسند که چرا تلاش برای کنترل سیل آنقدر ساده گرفته شد و دچار سردرگمی شدند؟

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

سیلاب یکی از بدترین فاجعه های تاریخ آلمان بود که روز شنبه میزان آن کاهش یافت ، اما ویرانی های گسترده و از دست دادن جان افراد ادامه دارد ، که البته هنوز به طور کامل ابعاد فاجعه مشخص نیست. تنها دو ماه قبل از انتخابات کشور ، سیل آلمان را وادار مسائل مربوط به امنیت و حفاظت و ر-زیرساخت ها می‌کند.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

تأثیر جدی سیل بر انتخابات آلمان

در این میان سوالاتی پیش آمده است: چگونه سیستم های کنترل سیل کشور به این سرعت در اثر بارندگی شدید مختل شده است؟ و با فاجعه ای که چند روز پس از رونمایی از پیشنهاد بلند پروازانه اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار کربن صورت گرفت ، کسانی که امیدوارند جانشین آنگلا مرکل شوند، چه پاسخی می دهند؟

تحلیلگران می گویند، احتمالاً اتفاق اخیر و سیل در رای گیری 26 سپتامبر برای جایگزینی خانم مرکل ، که 16 سال کشور را هدایت می کند ، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. این اتفاق ممکن است جایگاه سبزها و رهبرش آنالنا بائربوک را ارتقاء دهد و زمینه‌ساز حزب آنگلا مرکل و کاندیدای جانشینی وی آرمین لاشت شود.

آرمین لاشت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان / حزب دموکرات مسیحی انتخابات آلمان

به گفته مرکز بحران ملی این کشور ، شمار کشته شدگان در آلمان روز شنبه به حداقل 143 نفر رسیده است ، در حالی که تعداد آن سوی مرز در بلژیک 27 نفر بوده است. این آمار در منطقه اهروایلر آلمان در ایالت راینلاند-فالتس به شدت افزایش یافت، جایی که پلیس گفت بیش از 90 نفر جان خود را از دست داده اند. مقامات نگران بودند که این تعداد افزایش پیدا کند.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و کشوری که به ثبات خود افتخار می کند ، هرج و مرج ایجاد شده توسط طبیعت ممکن است ماهها ، اگر نه سالها ، طنین انداز شود.

داغ تغییر اقلیم بر پیشانی اروپای غربی

وبگاه شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی نوشت: مالو درایر، فرماندار ایالت راینلاند-فالتس، گفت: این فاجعه نیاز به سرعت بخشیدن به تلاش ها برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین را نشان می دهد.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

 

وی بلوک اتحادیه راست میانه (از جمله مرکل و لاشت) را به ممانعت از تلاش‌ها برای دستیابی به کاهش بیشتر گازهای گلخانه‌ای در آلمان -بزرگترین اقتصاد اروپا و ساطع کننده بزرگ گازهای گرم کننده زمین- متهم کرد. ویگفت: تغییرات آب و هوایی دیگر انتزاعی نیست. ما آن را از نزدیک و با درد و رنج زیاد تجربه می کنیم.

اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان، درخواست‌های مشابهی برای تلاش بیشتر جهت مبارزه با گرم شدن کره زمین را تکرار کرد. وی گفت: «تنها در صورتی که قاطعانه مبارزه با تغییر اقلیم را آغاز کنیم، می‌توانیم شرایط شدید آب و هوایی را که هم‌اکنون تجربه می‌کنیم محدود کنیم».

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

کارشناسان می گویند چنین بلایایی ممکن است در آینده شیوع بیشتری پیدا کنند. سخنگوی سازمان هواشناسی جهانی، کلار نولیس گفت: «بعضی از مناطق اروپای غربی در طی دو روز به اندازه دو ماه بارندگی داشته است. آنچه وضعیت را بدتر کرد این بود که خاک ها قبلاً توسط بارندگی های قبلی اشباع شده بودند».

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

وی همچنین گفت برای مقصر دانستن افزایش دمای کره زمین، به عنوان تنها عامل بزرگ خیلی زود است. نالیس افزود: «تغییرات آب و هوایی در حال حاضر باعث افزایش دفعات حوادث شدید می شود. و بسیاری از وقایع منفرد نشان داده شده است که با ادامه روند گرم شدن کره زمین شرایط بدتر از این هم می شود».

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

سخنگوی وزارت دفاع آلمان آرن کولاتس گفت ارتش آلمان بیش از 850 سرباز را برای کمک به سیل اعزام کرده است، اما تعداد آنها "به طور چشمگیری در حال افزایش است زیرا نیاز به کمک در حال افزایش است". وی گفت که این وزارتخانه «هشدار فاجعه نظامی» را اعلام کرده است.

نخست وزیر مراقب هلند ، مارک روته، گفت که دولت رسما مناطق آسیب دیده از سیل را مناطق فاجعه زده اعلام می‌کند، به این معنی که مشاغل و ساکنان واجد شرایط غرامت هستند. ویلم الکساندر پادشاه هلند پنجشنبه شب از منطقه‌ای بازدید کرد و صحنه ها را "دلخراش" خواند.

در همین حال، بارش مداوم باران در سوئیس باعث شده است که رودخانه ها و دریاچه های زیادی از بستر رودخانه خارج شوند. صدا و سیمای عمومی سوئیس SRF گزارش داد که اواخر روز پنجشنبه سیلاب اتومبیل ها را با خود برد، زیرزمین‌ها را آب گرفته و پل های برخی روستاهای شمالی را خراب کرده است.

آب و هوای بد، اعتبار دنیای ثروتمند را خدشه دار می کند

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

آخر هفته گذشته برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپا بهم ریختند، زیرا رودخانه های خروشان در آلمان و بلژیک از دیواره های آن‌ها عبور کردند ، شهرها را زیر آب بردند، ماشین های پارک شده را به درختان کوبیدند و از شدت تخریب ، اروپاییان درچار وحت شدند.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

تنها چند روز پیش در شمال غربی ایالات متحده ، منطقه ای که به هوای خنک و مه آلود بودن مشهور بود ، صدها نفر در اثر گرما جان خود را از دست دادند. در کانادا ، آتش سوزی یک روستا را سوازند. مسکو از رکورد دمای خود را زد. و این آخر هفته ، کوه های راکی ​​شمالی برای یک موج گرمای دیگر آماده شدند ، زیرا آتش سوزی در 12 ایالت غرب آمریکا گسترش پیدا کرده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

بلایای شدید آب و هوایی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی دو واقعیت اساسی علم و تاریخ را آشکار کرد: جهان به طور کلی نه آماده کاهش سرعت تغییرات آب و هوا است و نه می تواند با آن زندگی کند. رویدادهای این هفته اکنون ثروتمندترین ملتهای جهان را نابود کرده است ، ملت‌هایی که با بیش از یک قرن سوزاندن ذغال سنگ ، نفت و گاز ، ثروتمندی آنها و گرمایش زمین فراهم شده است.

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

فریدریکه اوتو ، یک فیزیکدان از دانشگاه آکسفورد که رابطه بین شرایط شدید آب و هوا و تغییرات اقلیمی را مطالعه می کند ، گفت: « من این را به عنوان یک آلمانی می گویم: این تصور که شما احتمالاً در اثر آب و هوا می توانید جان خود را از دست دهید، دور از ذهن است.حتی درک اینکه با آب و هوا سازگار باشیم نیز در اولویت نیست. تنها کاری که باید انجام داد نجات دادن جان مردم است.»

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

سوال بزرگتر این است که آیا فاجعه های در حال توسعه در کشورهای پیشرفته تاثیری در آنچه با نفوذترین کشورها و شرکت های جهان برای کاهش انتشار گازهای گرم کننده خود انجام می دهند ، خواهد داشت؟

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

این سوال چند ماه قبل از مذاکرات آب و هوایی به رهبری سازمان ملل در گلاسگو که در ماه نوامبر برگزار می شود ایجاد شده، در این مذاکرات گفته می شود آیا ملت های جهان به اندازه کافی برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییر آب و هوا قادر به توافق در مورد روش های مهار انتشار هستند یا خیر؟

 غرش سهمگین تغییراقلیم در قاره سبز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید