سیاستمدار معروف به دردسر افتاد

احتمال برکناری نانسی پلوسی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

کدخبر: ۴۲۸۲۶۶
اعضای گروه محافظه کار مجلس نمایندگان آمریکا با تحت فشار قرار دادن کوین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواه این مجلس از وی خواسته اند تا هفته آینده طرح برکناری نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان را به رای بگذارد.
احتمال برکناری نانسی پلوسی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به ایرنا، تارنمای هیل نوشت: این درخواست به دنبال اقدام پلوسی برای جلوگیری از عضویت دو نفر از نمایندگان جمهوریخواه در کمیته ویژه تحقیقات حمله به کنگره در ۶ ژانویه (۱۷ دی) مطرح شده است.

هیل پیش بینی کرده است این طرح با مخالفت سریع دموکرات هایی که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند و نیز برخی از جمهوریخواهان میانه رو مواجه شود.

درخواست فراکسیون آزادی مجلس نمایندگان آمریکا که روز جمعه در قالب نامه ای یک صفحه ای برای مک کارتی ارسال شد، همچنین آزمونی برای رهبر اقلیت جمهوریخواهان خواهد بود که در صورت پیروزی دوباره جمهوریخواهان و کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به رای فراکسیون آزادی برای احراز ۲۱۸ رای نیاز دارد تا بتواند ریاست مجلس نمایندگان را برعهده بگیرد.

گروهی  از محافظه کاران همسو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۵ مانع تلاش های مک کارتی برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس نمایندگان شدند. در این سال  جان بینر در تصمیمی ناگهانی استعفای خود به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را اعلام کرد. در آن زمان نیز رهبر فراکسیون آزادی تهدید کرده بود تلاش خواهد کرد برای برکناری بینر از قدرت رای گیری انجام شود.

هیل نوشت: سخنگوی مک کارتی از پاسخ فوری به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

در نامه فراکسیون آزادی همچنین به دلایل دیگری برای برکناری پلوسی اشاره می شود که از جمله آنها  اجازه او به نمایندگان برای رای گیری از راه دور به دلیل همه گیری کرونا و استفاده از ابزارهای فلزی بازرسی نصب شده در ورودی مجلس نمایندگان آمریکا بعد از حمله ۶ ژانویه است.

مهم ترین علت درخواست این فراکسیون برای برکناری پلوسی تصمیم او برای جلوگیری از عضویت دو نماینده جمهوریخواه منتخب مک کارتی برای شرکت در کمیته تحقیقات حمله به کنگره است. جیم بنکس و جیم جوردن هر دو از جمهوریخواهان بسیار وفادار به ترامپ هستند.

مک کارتی در پاسخ به این درخواست گفته است جمهوریخواهان باید شرکت در این کمیته را تحریم کنند. اولین جلسه کمیته تحقیقات از روز سه شنبه آغاز بکار خواهد کرد.

این کمیته که  اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آن عضویت دارند، می‌تواند تحقیقات خود را با احضار شهود پیگیری کند.

بروز ناآرامی به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا باعث شد مجلس نمایندگان این کشور برای تشکیل کمیته ای منتخب برای تحقیق در مورد این حمله رای گیری کند که با ۲۲۲ رای موافق و ۱۹۰ رای مخالف مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید