سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

چراغ سبز آمریکا برای حمله اسرائیل به ایران / بریتانیا درصدد حمله سایبری به ایران؟

کدخبر: ۴۳۰۷۳۶
وزیر خارجه ایالات متحده طی سخنانی بار دیگر ایران را متهم به حمله به کشتی تجاری مرسر استریت در دریای عمان کرد و ضمن محکوم کردن آن مدعی شده در هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها، پاسخی جمعی به ایران داده می‌شود.
چراغ سبز آمریکا برای حمله اسرائیل به ایران / بریتانیا درصدد حمله سایبری به ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز، «پاسخ جمعی و چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به ایران»، «بریتانیا درصدد حمله سایبری به ایران»، «راه رفتن آلمان روی طناب با اعزام کشتی جنگی به دریای چین جنوب »، «دادگاه بی‌نتیجه محله شیخ جراح»، «واکنش به کشتار غیرنظامیان در افغانستان»، «همکاری رویترز و آسوشیتدپرس با توئیتر برای مقابله با انتشار اخبار جعلی»، «دستیابی به هدف واکسیناسیونی هفتاددرصدی در آمریکا» و «افزایش فشار کارفرمایان برای واکسیناسیون پرسنل» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

پاسخ جمعی به ایران؛ چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده طی سخنانی بار دیگر ایران را متهم به حمله به کشتی تجاری مرسر استریت در دریای عمان کرد و ضمن محکوم کردن آن مدعی شده در هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها، پاسخی جمعی به ایران داده می‌شود. بلینکن ادعا کرده: «ما یک بررسی جامع انجام دادیم و اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است. این حمله از الگوی حملات مشابه ایران، از جمله مواردی که در گذشته در آنها از پهپادهای مجهز به مواد منفجره استفاده شده است، پیروی می‌کند». وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی که تعبیرش از این اقدام چیست و آیا می‌تواند نشانه‌ای از سیاست دولت جدید ایران باشد ادعا کرد: «در مورد ایران، ما شاهد یک رشته اقدامات از جمله علیه کشتیرانی، بوده‌ایم. من مطمئن نیستم این اقدام خاص، چیزی جدید یا حاوی پیامی از دولت جدید باشد».

3

هم‌چنین، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری در در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا آمریکا از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران بابت حمله به کشتی‌اش حمایت می‌کند ، گفت: «اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل می‌تواند خود تصمیم بگیرد». ساکی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اقدام ایران بر موضع آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای هم  گفت: «دیدگاه ما این است که اگر برنامه هسته‌ای ایران بدون قید وبند باشد، مواجه شدن با هرچالش و تهدیدی خطرناک‌تر می‌شود». او ادامه داد با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و برگشت به برجام «ما در موقعیت بهتری برای رسیدگی به مشکلاتمان  قرار می‌گیریم». ساکی با این حال تصریح کرد: «این بدان معنی نیست که همه مسائلی که تاکنون در شمار نگرانی‌های ما از سوی ایران بوده‌اند، حل خواهند شد. اما بر این باوریم که گام برداشتن در مسیر دیپلماتیک، دریچه‌ای را به روی ما از فعالیت هسته ای ایران باز می‌کند، که این در راستای منافع ملی ما است».

هم‌چنین همزمان با ادامه واکنش‌ها به حمله علیه کشتی مرسر استریت، آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل و فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، درباره تحولات منطقه و همکاری بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم با «ایال هولاتا» که چند روز دیگر مشاور امنیت ملی جدید اسرائیل می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرده است. چالش‌های استراتژیک در منطقه از جمله تهدیدها از سوی ایران در این دیدار مطرح و قرار شد در این موارد مشورت‌های‌‌ دو‌جانبه در آینده دنبال شود.

بریتانیا درصدد حمله سایبری به ایران؟

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در واکنش به کشته شدن یک شهروند این کشور در حمله به نفتکش مرسر استریت در جنوب دریای عمان، ادعا کرده «ایران باید با پیامدهای اقداماتش روبرو شود». جانسون گفته در این حمله «یک شهروند بریتانیا کشته شد. بی هیچ تردیدی، بسیار ضروری است که ایران و هر کشور دیگری به آزادی کشتیرانی در جهان احترام بگذارد و بریتانیا بر روی این اصل پافشاری خواهد کرد». او ادعا کرد «این یک حمله فجیع و غیرقابل قبول به یک کشتی تجاری است و ایران باید با عواقب آنچه انجام داده مواجه شود».

4

در همین رابطه، روزنامه دیلی میل به نقل از منابع آگاه ادعا کرده بریتانیا قصد دارد در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در حمله به کشتی مرمر استریت که به کشته شدن دو تبعه بریتانیایی و رومانیایی شد، علیه ایران حمله سایبری انجام دهد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل هم با متهم کردن ایران به مسئولیت در حمله اخیر مدعی شده ایران در یک سال گذشته دست‌کم به پنج فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است. او در سخنان خود در کنست گفت که اقدام اخیر سطح تنش‌ها را افزایش داده و ادعا کرده باید با یک «پاسخ قاطع بین‌المللی» روبه‌رو شود.

راه رفتن آلمان بر طناب

به گزارش رویترز، آلمان برای نخستین بار طی حدود دو دهه یک کشتی جنگی را روانه دریای جنوبی چین کرد تا به ناوگان دیگر کشورهای غربی که حضور خود را در این منطقه گسترش می‌دهند، بپیوندد. پکن مدعی باریکه دریای جنوبی چین شده و پایگاه‌های نظامی متعددی در جزایر مصنوعی این آب‌ها که شامل میادین گاز است، برپا کرده، امری که زنگ خطر را برای کشورهای اطراف به صدا درآورده است.

5

ایالات متحده با انجام نمایش قدرت در برابر ادعاهای مالکیت چین بر آن ناحیه، به طور مرتب خود ناوهای خود را در مجاورت برخی از این جزایر حرکت درمی‌آورد و آن را بر اساس قوانین بین‌المللی آزادی کشتی‌رانی می‌داند.چین نیز در مخالفت با عملیات ناوگان ایالات متحده تاکید می‌کند که حضور کشتی‌های آمریکایی به ترویج صلح یا برقراری ثبات کمکی نمی‌کند. در این میان واشینگتن مسئله چین را در مرکز سیاست‌های امنیت ملی خود قرار داده و تلاش می‌کند شرکای خود را علیه آن‌چه سیاست‌های قلدرمابانه خارجی و اقتصادی پکن می‌نامد، متحد کند.

مقامات آلمان می‌گویند که ناو آلمانی صرفا در مسیرهای معمول تجاری حرکت می‌کند و قرار نیست از تنگه تایوان نیز عبور کند، منطقه‌ای که ناوهای آمریکایی علی‌رغم هشدارهای چین به طور معمول از آن عبور می‌کنند. با این حال برلین تاکید کرده که اعزام این ناو به معنای آن است که آلمان ادعاهای مالکیت چین بر آن منطقه را نمی‌پذیرد. خبرگزاری رویترز اقدام آلمان را به راه رفتن روی طناب تشبیه کرده چرا که از یک سو امنیت بین‌المللی را در خطر می‌بیند و از سوی دیگر اقتصاد خود را در نظر دارد چرا که چین به مهم‌ترین شریک تجاری آن تبدیل شده است.

دادگاه بی‌نتیجه محله شیخ جراح

به گزارش بی‌بی‌سی، جلسه دادگاه عالی در سرزمین‌های اشغالی که درباره سرنوشت ساکنان محله شیخ جراح در بیت المقدس شرقی که با خطر اخراج از خانه‌هایشان روبرو هستند، برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان و اعلام نتیجه به زمان نامعلومی موکول شد. دادگاه به اعتراض چهار خانواده از ۷۰ خانواده‌ای رسیدگی می‌کرد که به حکم دادگاه بدوی باید خانه‌هایشان در محله شیخ جراح را تخلیه کنند. براساس حکم دادگاه بدوی در نوامبر ۲۰۲۰، این چهار خانواده فلسطینی مجبور بودند تا ماه مه خانه‌های خود را در منطقه شیخ‌ جراح برای اسکان شهرک‌نشینان یهودی تخلیه کنند. این دادگاه زمین این خانه‌ها را نظر تاریخی متعلق به یهودیان اعلام کرده بود. این مسئله در ماه مه باعث درگیری‌های گسترده میان اسرائیل و فلسطینیان شده بود.

01

از زمان حکم دادکاه بدوی در سال گذشته، ساکنان این محله بارها اعتراض‌ کرده‌اند و از نهاد‌های حقوق بشری و تشکیلات خود‌گردان فلسطین خواسته‌اند از آنها حمایت کنند میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل خواسته ساکنان محله شیخ جراح را از خانه‌هایشان بیرون نکند. خانم باچله اعلام کرد که از خانه راندن فلسطینی‌ها و اسکان یهودیان به جای آنها طبق قوانین بین‌المللی ممکن است جنایت جنگی محسوب شود. اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷، شرق بیت‌المقدس را اشغال و در عمل ضمیمه سرزمین‌های اشغالی کرده، با این حال بیش‌تر کشورهای دنیا این را به رسمیت نمی‌شناسند.

واکنش به کشتار غیرنظامیان در افغانستان

به گزارش یورونیوز، سفارت‌خانه‌های آمریکا و بریتانیا در کابل در یک اعلامیه کم‌سابقه طالبان را متهم کردند که ده‌ها غیرنظامی را در ولسوالی «سپین بولدک» در جنوب افغانستان و بدنبال به دست گرفتن کنترل این شهرستان به قتل رسانده‌اند.

سپین‌بولدک، شهرستان مرزی در جنوب ولایت قندهار افغانستان و در شمال کویته پاکستان واقع‌ شده‌ است. این دو سفارت در حساب‌های توییتری خود با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درخصوص اقدامات طالبان نوشتند که این کشتار احتمالا جنایت جنگی محسوب می‌شود و باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. همچنین مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی خواستار پاسخگویی رهبران طالبان در این خصوص شدند.

6

 

این انتقادات از طالبان در حالی مطرح می‌شود که پیش از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان هشدار‌های بسیاری در این خصوص از سوی نهادهای مختلف حقوق بشری طرح شده بود.

حدود دو هفته قبل دولت افغانستان گفت طالبان پس از تصرف شهرک اسپین بولدک ولایت قندهار در جنوب کشور، حدود ۴۰۰ غیرنظامی را از خانه‌های‌شان بیرون کرده و بیش از ۱۰۰ تن از آنها را کشته‌اند. اخیراً کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ جاری ابراز نگرانی کرده و خواستار آتش بس شده بود.

همکاری رویترز و آسوشیتدپرس با توئیتر برای مقابله با انتشار اخبار جعلی

به گزارش بی‌بی‌سی، توییتر اعلام کرده برای مقابله با انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست از طریق این شبکه-رسانه اجتماعی، با دو خبرگزاری مهم جهان، رویترز و آسوشیتدپرس، همکاری خواهد کرد.

این دو آژانس که منبع بسیاری از اخبار رسانه‌های بزرگ جهان هستند قرار است به توییتر کمک کنند با مشخص کردن زمینه و پیشینه محتوایی که در قالب توییت‌ منتشر می‌شود از انتشار اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی پیشگیری و با آن مقابله کند.

 توییتر امیدوار است از این طریق بتواند در برابر انتشار اطلاعات گمراه‌کننده اقدام کند چرا که اخیرا دوباره تقاضاها از این شبکه اجتماعی برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی از طریق این پلتفرم بالا گرفته است.

2

در حال حاضر، راهکار توییتر برای مقابله با اخبار جعلی این است که به هنگام مواجهه با مکالمات و مباحثی که روی این شبکه به سرعت در حال انتشار و گسترش هستند و ممکن است مناقشه‌برانگیز و قابل توجه باشند، تیمی از کارمندان توییتر تلاش می‌کنند محتوای برگرفته از منابع معتبر را همراه چنین توییت‌هایی کنند و امیدوار باشند همراه شدن این اطلاعات معتبر از انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست جلوگیری کند.

اکنون توییتر می‌گوید امیدوار است این همکاری جدید به چنین راهکاری سرعت و ابعاد بیشتری بدهد. بنابر گفته سخنگوی توییتر، این نخستین بار است که این شبکه اجتماعی با سازمان‌های خبری برای بررسی درستی اطلاعات منتشر شده روی این پلتفرم همکاری می‌کند. هر دو آژانس خبری با فیسبوک هم در زمینه بررسی صحت و سقم محتوای منتشر شده در آن همکاری دارند.

دستیابی به هدف واکسیناسیونی هفتاد درصدی در آمریکا

به گزارش سی‌ان‌ان، دولت ایالات متحده اعلام کرد با یک ماه تأخیر توانسته است به هدف واکسینه‌کردن ۷۰ درصد از بزرگسالان این کشور، با تزریق حداقل یک دوز واکسن دست یابد. تا کنون ۶۰/۶ درصد از بزرگسالان و ۴۹/۷ درصد از کل آمریکایی‌ها به‌طور کامل (با تزریق دو دوز) واکسینه شده‌اند. پژوهش «مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل آنها» تا روز ۲۴ ژوئیه در آمریکا نشان می‌دهد که واکسیناسیون سراسری، ابتلا به بیماری کووید را تا ۸ برابر و بستری‌شدن و مرگ افراد را تا ۲۵ برابر کمتر کرده است.

7

 با این حال آنتونی فائوچی  رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیردار آمریکا توصیه کرده حتی آن‌هایی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند نیز باید واکسن بزنند تا خود را علیه سویه دلتا مصون کنند.

افزایش فشار کارفرمایان برای واکسیناسیون پرسنل

آسوشیتدپرس گزارش داده کارفرمایان آمریکایی کم کم صبر و تحمل خود را نسبت به کارکنانی که در مقابل ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، از دست می‌‌دهند و در حالی که ماه‌ها برای تشویق نیروهای کار خود به واکسینه شدن، از پاداش و مشوق‌های دیگر استفاده می‌کردند، اکنون حالا شمار فزاینده‌ای از آن‌ها به قوانین و دستورالعمل‌هایی متوسل شده‌اند که امتناع از زدن واکسن را برای کارمندان سخت می‌کند: از دستور مستقیم واکسینه شدن گرفته تا تست اجباری و منظم کرونا برای افرادی که واکسن نزده‌اند.

10

بر اساس این گزارش، در بین کارفرمایانی که سخت‌گیری‌های بیشتری نشان داده‌اند می توان به ادارات دولت فدرال، ادارات دولتی ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک، غول‌های فناوری گوگل و فیسبوک، شرکت والت دیزنی، و لیگ ملی فوتبال آمریکا اشاره کرد. برخی از بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، و دیگر اماکن تفریحی نیز الزام به زدن واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند.

در مقابل، شرکت‌های بزرگی که به کارگران کم درآمد متکی هستند - مثل تولیدکنندگان مواد غذایی، انبارها، سوپرمارکت‌ها، و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای - از ترس از دست دادن کارکنان خود و بدتر شدن وضعیت نیروی کاری، از صدور چنین فرمان‌ها و دستورالعمل‌هایی در محیط کار پرهیز می‌کنند. برای مثال شرکت صنایع غذایی بزرگ آمریکایی «تایسون فودز»، و شرکت‌های «آمازون» و «والمارت»، که از بزرگترین کارفرمایان خصوصی در آمریکا هستند، از الزامی کردن واکسن کرونا برای کارمندان ساعتی خود خودداری کرده‌اند.

افزایش بهای فایزر و مدرنا

به گزارش فایننشیال تایمز، فایزر و مدرنا، دو سازنده بزرگ واکسن کرونا، در تازه‌ترین قرار داد خود برای فروش این دو واکسن به اتحادیه اروپا، قیمت واکسن خود را به ترتیب ۲۵ درصد و ۱۰ درصد افزایش داده‌اند. این قرارداد برای تحویل ۲ میلیارد و صد میلیون دز واکسن کرونا تا سال ۲۰۲۳ منعقد شده است. بر اساس این گزارش، فایزر قیمت واکسن خود را به 19.5 یورو به ازای هر دز افزایش داده است. در قرارداد پیشین، فایزر هر دز واکسن را 15.5 یورو به اتحادیه اروپا فروخته بود.  مدرنا هم قیمت واکسن خود را از ۱۹ یوروی پیشین، به حدود 21.5 یورو به ازای هر دز افزایش داده است.

8

فایزر هفته گذشته درآمد مورد انتظار خود از فروش سالانه واکسن را با ۳۰ درصد افزایش از تخمین پیشین، 33.5 میلیارد دلار اعلام کرد.  کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد هدف تعیین شده برای واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت بزرگسال این قاره در برابر ویروس کرونا، مطابق زمان‌بندی اعلام شده تا پایان تابستان محقق خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید