سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

شکایت علیه ایران در شورای امنیت/ وضعیت بحرانی کشتی ها در خلیج فارس

کدخبر: ۴۳۰۹۹۲
کشورهای بریتانیا، رومانی و لیبریا با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادعا کردند حمله روز پنجشنبه به کشتی تجاری مرسر استریت، «به احتمال خیلی زیاد» کار ایران است و با استفاده از یک یا دو پهپاد مجهز به مواد منفجره صورت گرفته است.
شکایت علیه ایران در شورای امنیت/ وضعیت بحرانی کشتی ها در خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز، «شکایت علیه ایران در شورای امنیت»، «وضعیت بحرانی کشتی ها در خلیج فارس»، «توقف تبادل زندانیان با هدف افزایش انگیزه در مذاکرات برجام»، «واکنش دموکرات ها به رسوایی جنسی فرماندار نیویورک»، «عرضه ذخایر اضطراری جنگی برای مقابله با قحطی در کره شمالی»، «تقاضای افزایش سقف بدهی دولت در ایالات متحده»، «بررسی محدودیت های قانون‌گذاری برای رمزارزها در آمریکا»، «شوک به بازار بازی‌های ویدئویی در چین پس از انتشار مقاله‌ای در روزنامه دولتی» و « بازگشت کرونا به ووهان» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

شکایت علیه ایران در شورای امنیت

به گزارش رویترز، کشورهای بریتانیا، رومانی و لیبریا با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادعا کردند حمله روز پنجشنبه به کشتی تجاری مرسر استریت، «به احتمال خیلی زیاد» کار ایران است و با استفاده از یک یا دو پهپاد مجهز به مواد منفجره صورت گرفته است. این سه کشور در نامه مذکور خطاب به اعضای شورای امنیت نوشتند: «این حمله برهم زننده ایمنی و امنیت کشتیرانی بین‌المللی و خطری برای امنیت و سلامت آن و نقض صریح قوانین بین‌المللی است». آنها خواستار محکومیت این حمله از سوی جامعه بین‌المللی شده‌اند. دپیلما‌ت‌ها به رویترز گفته‌اند، بریتانیا انتظار دارد که شورای امنیت سازمان ملل در روزهای آینده و در یک نشست پشت درهای بسته به موضوع حمله به نفتکش «مرسر استریت» بپردازد.  ایران هرگونه دخالت و دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.

8

در همین رابطه، ناتو و اتحادیه اروپا نیز به جمع آمریکا و بریتانیا پیوسته و با به رسمیت شناختن اتهام دخالت ایران در این حمله، از دولت انتقاد کردند و از ایران خواستند تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل هم مدعی شده اسرائیل در حال بسیج کشورها علیه ایران در رابطه با حمله به نفتکش تحت مدیریت اسرائیل است، اما در صورت لزوم می‌تواند به تنهایی پاسخ دهد.

وضعیت بحرانی کشتی ها در خلیج فارس

به گزارش رویترز، شرکت لوید لیست اینتلیجنس تایید کرده که یک کشتی که با پرچم پاناما در خلیج عمان در حال حرکت بود مفقود شده است. این شرکت خصوصی که به صنعت کشتیرانی خدمات می دهد در بیانیه ای گفت که این نفتمش به نام ام وی آسفالت پرینسس به سوی تنگه هرمز در حرکت بوده است.  پیشتر سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا در هشداری از احتمال ربوده شدن یک تانکر حمل قیر در آب های نزدیک به فجیره خبر داده و خواستار احتیاط فوق العاده کشتی ها شده بود. محل این حادثه در دریای عرب در نزدیکی تنگه هرمز عنوان شده است. رویترز هم پیش از این از احتمال ربوده شدن یک کشتی تجاری در سواحل امارات متحده خبر داده بود.

9

برخی گزارش ها مدعیست  که ۹ مرد مسلح وارد کشتی آسفالت پرینسس شده و اقدام به ربایش آن کرده اند. پیش از آن هم آسوشیتدپرس گزارش داده بود چهار نفتکش اعلام کرده اند  که کشتی تحت فرمان نیست که معمولا به این معنی است که برق کشتی قطع شده و نمی تواند سکان دهد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره این ماجرا گفته  گزارش‌های اولیه «عمیقا نگران‌کننده» بوده و افزود آمریکا در هماهنگی با بریتانیا و سایر شرکایش وضعیت را از نزدیک رصد می‌کند.

توقف تبادل زندانیان با هدف افزایش انگیزه در مذاکرات برجام!

به گزارش آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن آماده است تا در دور هفتم مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای در وین، شرکت کند. او در نشست مطبوعاتی روزانه خود اظهار داشت، او به صراحت ادعا کرد که همچنان بر این باوریم که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به طور دائم و قابل راستی آزمایی، به نفع ما است و دیپلماسی بهترین و موثرترین روش جهت حرکت در این مسیر است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که حکومت ایران در داخل سیستم خود باید تصمیم بگیرند که می خواهند چه مسیر را دنبال کنند.

10

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص توقف مبادله زندانیان گفت که دولت جو بایدن همچنان آزادی آمریکایی‌ها را یک اولویت مسلم خود می‌داند. پرایس تصریح کرد، ما دقیقا به همین دلیل که آزادی زندانیان آمریکایی را یک اولویت می دانستیم وارد این مذاکرات شدیم و تا زمانی آنها به سلامت دوباره به خانه و نزد خانواده خود بازنگشته‌اند ، ما دست از تلاش بر نمی‌داریم.

وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر داده است که طرح تبادل ۴ ایرانی در برابر ۴ آمریکایی به علاوه پرداخت ۷ میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها وجود داشته ولی اکنون از دستورکار ایران خارج شده است. بر اساس این گزارش، از نظر ایران گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان دو کشور جدا از مذاکرات برجام بوده ولی دولت آمریکا این مذاکرات را به مذاکرات احیای برجام در وین گره زده و با این استدلال که پرداخت ۷ میلیارد دلار، «انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد»، از توافق نهایی خودداری کرده است.

واکنش دموکرات ها به رسوایی جنسی فرماندار نیویورک

به گزارش  سی ان بی سی نیوز، در پی انتشار یک گزارش تحقیقی ملامت‌بار درباره آزار یازده  زن از سوی اندرو کومو فرماندار دموکرات نیویورک، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، خواستار استعفای او شده است. لتیشا جیمز دادستان کل ایالت نیویورک گفت این بررسی نشان می دهد که فرماندار قوانین ایالتی و فدرال را نقض کرده است. تحقیقات دادستان کل نیویورک سال پیش بعد از آن شروع شد که چندین زن ادعاهایی دایر بر سوءرفتار جنسی علیه فرماندار ایالت مطرح کردند.

1

محققان طی حدودا پنج ماه با تقریبا ۲۰۰ نفر از جمله کارمندان دفتر کومو و برخی از کسانی که از او شکایت کرده بودند صحبت کردند. ده ها هزار سند، پیامک و عکس در این تحقیقات بررسی شد. به گفته خانم جیمز این تحقیقات مستقل نتیجه گیری کرده است که فرماندار اندرو کومو چندین زن را از نظر جنسی آزار داده و با این کار قوانین فدرال و ایالتی را نقض کرده است.

کومو در واکنش لمس و به کار بردن الفاظ نامناسب در برابر زنان را تکذیب و تاکید کرده از مقامش کناره گیری نخواهد کرد. کومو اکنون با احتمال استیضاح روبروست. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چاک شومر و کرستن جیلیبرند سناتورهای دمکرات اهل نیویورک هم بعد از انتشار گزارش تازه بار دیگر خواستار کناره گیری او شده اند.

عرضه ذخایر اضطراری جنگی برای مقابله با قحطی در کره شمالی

به گزارش یورونیوز، کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی این کشور به منظور مقابله با تبعات موج گرما و خشکسالی، ناگزیر به عرضه عمومی ذخایر اضطراری برنج خود شده است. موج گرما و خشکسالی تولید برنج، ذرت و سایر محصولات کشاورزی را در کره شمالی از بین برده و موجب تلفات عمده در میان دام‌ها شده است. همزمان، همه‌گیری طولانی مدت بیماری کووید-۱۹ در این کشور موجب شده تا فقر فراگیرتر شود؛ چنان که ناظران مسایل کره شمالی معتقدند تا پاییز که موعد برداشت محصولات کشاورزی فرا می‌رسد، فقر و گرسنگی در این کشور ابعاد وخیم‌تری پیدا خواهد کرد.

7

در چنین شرایطی، آژانس ملی جاسوسی کره جنوبی اعلام کرد در نشست غیرعلنی کمیته پارلمانی کره شمالی بر لزوم عرضه عمومی ذخایر برنج این کشور که از سوی ارتش برای دوران جنگ تدارک دیده شده، تاکید شده است. این آژانس همچنین از قول کیم بیونگ کی، نماینده پارلمان کره شمالی نقل کرده که ذخایر غلات کشور رو به اتمام است و ذخایر برنج این کشور نیز برای تامین نیاز ۲۶ میلیون نفر حدود ۱ میلیون تُن کمبود دارد.

حکومت کره شمالی در تلاش است تا قیمت غلات را با هدف جلب رضایت عمومی کنترل کند ولی قیمت برنج، مهمترین محصول کشاورزی کره شمالی، از اوایل امسال به یکباره دو برابر شده است. به همین دلیل، احتمال دارد که ذخایر اضطراری این کشور با هدف پایین آوردن قیمت‌ها با نرخ پایین عرضه شود. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اخیرا مبارزه با خشکسالی را «مسئله‌ای ملی» دانسته و از تمامی شهروندان کشورش خواسته تا در کارزاری ملی برای حل این مساله مشارکتی جدی داشته باشند.

بانک مرکزی کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد که تخمین زده می‌شود اقتصاد کره شمالی در سال گذشته ۴.۵ درصد کوچک‌تر شده و بزرگترین انقباض خود را از سال ۱۹۹۷ تا کنون تجربه کرده باشد. داده‌های منتشر شده توسط چین نیز نشان می‌دهد که حجم تجارت این کشور با کره شمالی به عنوان بزرگ‌ترین متحد اقتصادی پیونگ‌یانگ، در سال گذشته میلادی حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

تقاضای افزایش سقف بدهی دولت در ایالات متحده

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا طی نامه ای از نمایندگان ‌ در کنگره خواست به محض آنکه امکان پذیر شد، با افزایش سقف انتشار اوراق قرضه بهادار موافقت کنند تا دولت بتواند به تعهدات مالی خود عمل کند و دچار ورشکستگی در پرداخت ها نشود. یلن یادآور شده که بعد از دو سال وقفه، سقف بدهی های آمریکا پر شده است و دولت برای عمل به تعهدات مالی خود به انتشار اوراق قرضه بهادار خزانه داری بیشتری نیاز دارد. بر این اساس، دولت آمریکا برای عمل به تعهدات مالی و تامین هزینه های خود و اجرای قوانینی که توسط کنگره تصویب شده است باید اوراق قرضه بهادار خزانه داری بیشتری منتشر کند . دولت همچنین باید اوراق قرضه بهاداری را که سررسید شده اند بازخرید کند. بدین ترتیب در صورتی که کنگره با افزایش سقف بدهی های دولت موافقت نکند، دولت مجبور است از صندوق های خود برداشت کند.

4

با این حال برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی این اقدام را راه چاره نمی دانند. آنها می گویند با این کار دولت تنها چند هفته از مشکل عمل به تعهدات مالی اش نجات خواهد یافت ؛ چون 350 میلیارد دلاری که قرار است با افزایش سقف بدهی های دولت امکان پذیر شود، تنها کفاف چند هفته هزینه های دولت را خواهد داد.

بررسی محدودیت های قانون‌گذاری برای رمزارزها در آمریکا

به گزارش بلومبرگ، گری جنسلر، رئیس کمسیون بورس در مصاحبه با این خبرگزاری گفته که باید برای بازار رمزارزها قوانین روشنی وضع شود. او گفته «اگر کسی می‌خواهد فکر کند که با بازار رمزارزها دشمنیم عقیده او است اما ما به عنوان مسئول باید از سرمایه‌های مردم در این بازار محافظت کنیم». جنسلر عقیده دارد سیاست‌هایی مانند انتشار توکن جدید، تامین مالی غیرمتمرکز، استیک کردن، صندوق‌های قابل معامله و وام‌دهی بر بستر رمزارزها باید تحت نظارت کمسیون بورس و اراق بهادار باشد.

6

جنسلر عقیده دارد سیاست‌های وام‌دهی بر بستر رمزارزها به شدت با استقبال مواجهه شده و همین امر باعث می‌شود تا کمسیون بورس بر این عمل نظارت داشته باشد. اگرچه رئیس کمسیون بورس آمریکا عقیده دارد بازار رمزارزها باید شفاف و قانون‌گذاری شود اما هنوز اقدامی در دستور کار کمسیون بورس قرار نگرفته است.

با توجه به متغییرهای پنهان در بازار رمزارزها بعید است که بیت‌کوین بتواند در غالب یک صندوق ETF وارد بورس امریکا شود و این موضوع سیگنال خوبی برای بازار نیست. برخی اعضای کنگره آمریکا مانند سناتور الیزابت وارن عقیده دارند باید سختگیری‌های زیادی در رابطه با بازار رمزارزها اعمال شود زیرا این بازار هنوز قابل کنترل است و به زودی از کنترل خارج می‌شود.

شوک به بازار بازی‌های ویدئویی در چین 

به گزارش بی بی سی، پس از آنکه یک روزنامه دولتی چین بازی‌های آنلاین را مواد مخدر الکترونیک نامید، سهام دو شرکت بزرگ چینی تولید بازی‌های آنلاین، تنسنت و نت‌ایز، در معاملات اولیه سهام در هنگ‌کنگ بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران نگران فزاینده‌ای دارند که دولت چین با این شرکت‌ها برخورد کند. با این حال، پس از آنکه این روزنامه این مقاله را از حساب خود در شبکه اجتماعی وی‌چت حذف کرد، در ادامه روز قیمت سهام این شرکت‌ها افزایش یافت. دولت چین در ماه‌های اخیر، مجموعه اقدام‌هایی را برای افزایش کنترل خود بر شرکت‌های فناوری و شرکت‌های آموزش خصوصی اعلام کرده‌ است.

5

روزنامه دولتی اطلاعات اقتصادی، وابسته به شینهوا خبرگزاری رسمی چین، در مقاله‌ای نوشته بود نوجوانان بسیاری به بازی‌های آنلاین معتاد شده‌اند که تأثیر منفی بر آنها دارد و از این رو، خواستار نظارت و محدودیت بیشتر در این صنعت شد. در این مقاله به بازی بسیار پرطرفدار «افتخار پادشاهان» تولید شرکت تنسنت اشاره و گفته شده دانش‌آموزان تا روزی هشت ساعت وقت صرف این بازی می‌کنند. این مقاله بازی‌های آنلاین را به تریاک روح، تشبیه و نوشت بود به هیچ صنعتی یا ورزشی نمی‌توان اجازه داد به گونه‌ای توسعه یابد که یک نسل را نابود کند. اکنون شرکت تنسنت گفته است برای کاهش دسترسی و زمانی که کودکان صرف بازی افتخار پادشاهان می‌کند اقدام‌هایی را انجام خواهد داد و بعد آنها را برای تمام یازی‌های خود در نظر می‌گیرد.‌ ارزش سهام تنسنت هفته پیش هم سقوط کرده بود، پس از آن که به این شرکت دستور داده شد به قراردادهای انحصاری موسیقی خود در سراسر دنیا پایان دهد.هدف از این دستور کاهش سیطره این شرکت عظیم بر پخش آنلاین موسیقی در چین بود. این شرکت در حال حاضر بیش از هشتاد درصد حقوق انحصاری پخش موسیقی آنلاین در چین را در اختیار دارد.

هفته گذشته سهام شرکت‌های آموزشی آنلاین چین هم پس از آنکه کسب سود از آموزش موضوعات درسی اصلی ممنوع شد، سقوط کرده بود. دستورالعمل‌ جدید همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه را محدود کرد. این یکی بزرگترین تغییرات ساحتاری است که در بخش آموزش خصوصی در چین صورت گرفته است؛ بازاری که ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد. بخشی از این سیاست‌گذاری‌های جدید برای کاهش بار مالی بزرگ کردن فرزندان است. آخرین سرشماری چین نشان داده نرخ تولد در این کشور به پایین‌ترین حد در هفت دهه گذشته رسیده و این باعث نگرانی حکومت چین شده است.

بانک توسعه آسیایی در پی تعطیلی نیروگاه‌های زغال سنگ

به گزارش اقتصادنیوز، بانک توسعه آسیایی(ADB) با همکاری بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی در تدارک اجرای طرحی برای سرعت بخشیدن به تعطیلی نیروگاه‌های زغال سنگ در قاره آسیا است. بر اساس این طرح، نیروگاه‌های زغال سنگ فعال در آسیا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با همکاری نهادهای دولتی و بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی خریداری می‌شوند و زودتر از طول عمر مفید آنها تعطیل می‌شوند. بانک توسعه آسیایی امیدوار است نخستین مرحله آزمایشی برای اجرای این طرح را در یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، فیلیپین یا ویتنام عملیاتی کند.

3

این طرح قصد دارد با اعطای مشوق‌هایی صاحبان نیروگاه‌های ذغال سنگ را برای فروش آنها متقاعد کنند و سپس زمینه فعالیت سودآور دیگری که با محیط زیست نیز سازگار باشد، برای این مکان‌ها تعریف و عملیاتی شود. با این حال، به نظر می‌رسد که جایگزینی این نیروگاه‌ها با انواع غیرآلاینده که بتواند ضمن جلوگیری از افت توان تولید برق کشورها، قیمت تمام شده برق را نیز افزایش محسوسی ندهد، چالش عمده پیشِ‌روی این طرح باشد. تولید برق با استفاده زغال سنگ عامل انتشار یک پنجم گازهای گلخانه‌ای جهان است. بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد و قاره آسیا سهم ۸۰ درصدی در این افزایش دارد. این در حالی است که مطابق توافق بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی، تولید برق بر مبنای زغال سنگ باید از ۳۸ درصد فعلی به ۹ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد.

کرونا به ووهان بازگشت

به گزارش دویچه وله، در پی مشاهده چند نمونه از ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا در شهر ووهان، دولت چین خواستار اجرای تست عمومی کرونا شد. دولت چین در همین ارتباط تصمیم دارد از همه ساکنان این کلان‌شهر یازده میلیون نفری تست ابتلا به ویروس کرونا بگیرد. گفته می‌شود که شیوع مجدد ویروس کرونا در ووهان مربوط به سویه دلتا می‌شود.

این در حالی است که پیش از آن و در طی یک سال گذشته، در ووهان هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشده بود. با این حال روز گذشته (دوشنبه) سه مورد تازه ابتلا به گونهٔ دلتای ویروس کرونا در ووهان  ثبت شد ودر مجموع در روزهای اخیر نتیجه تست کرونای ۷ کارگر که از دیگر نقاط چین به این شهر آمده بوده‌اند مثبت شده و از این میان ۴ نفر هیچگونه علائمی نداشته‌اند.

2

چین که توانسته بود عملا همه‌گیری کرونا را از اواخر بهار سال ۲۰۲۰ میلادی در خاک خود مهار کند، در چند هفته اخیر با بیشترین میزان ابتلا به کرونا از سال گذشته تا کنون روبه‌رو بوده است. در ماه ژوئیه در سراسر چین دست‌کم ۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا ثبت شد که گرچه نسبت به بسیاری از کشورها تعداد ناچیزی به‌شمار می‌رود، اما از آن رو اهمیت دارد که مبتلایان فوق در ۱۲ استان مختلف سکونت داشته‌اند. دولت چین از شهروندان پایتخت خواسته که پکن را جز برای کارهای ضروری ترک نکنند.

دولت چین برای مقابله با همه گیری از سیاست «شیوع صفر» پیروی می‌کند. بر اساس این سیاست، دولت به محض مشاهده حتی چند مورد ابتلا به ویروس کرونا، محدودیت‌هایی را برای مانع شدن از شیوع گسترده ویروس پیش‌بینی می‌کند. از آن جمله می‌توان به الزام تست کرونای جمعی اشاره کرد. سیاستی که اکنون در شهر ووهان از سوی مسئولان تعیین شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید