در دیدار قالیباف و رئیس اقلیم کردستان عنوان شد:

ساماندهی مبادلات تجاری در مرزهای مشترک ایران و عراق

کدخبر: ۴۳۱۵۲۹
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه‌ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی مشترک ایران و عراق به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می‌کند.
ساماندهی مبادلات تجاری در مرزهای مشترک ایران و عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت ؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز(جمعه، ۱۵ مردادماه) با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق که به منظور حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف به مناسبات برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اشاره کرد و گفت: توسعه و گسترش همکاری ها و ارتباطات دوستانه فیمابین به ویژه در زمینه اقتصادی به نفع مردم دو کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق به ویژه با اقلیم کردستان و وجود مرز مشترک و طولانی، ضرورت دارد با فراهم آوردن زیرساخت های لازم، راههای مواصلاتی، ساخت و توسعه بازارچه های مرزی و ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان، زمینه افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری فی مابین ضمن ایجاد رونق اقتصادی، به معیشت مرزنشینان منطقه کمک کرد.

قالیباف بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از طریق نوار مرزی بین دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می کند.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: با توجه به خواست و اراده طرفین برای گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و اقتصادی، ضرورت دارد تا با پیگیری و کمک به اجرای توافقات انجام شده با اقلیم کردستان و دولت عراق، زمینه لازم برای ایجاد تحرک اقتصادی را فراهم کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق: ارائه تسهیلات به بازرگانان مرزنشین، قاچاق کالا را از بین می‌برد

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز گفت: ما همواره قدردان کمک های جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف چه در دوران صدام و چه حملات داعش و پس از آن به اقلیم کردستان و ملت و دولت عراق هستیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که در اوج شرایط سخت برادران و خواهران ایرانی در کنار ما بودند.

وی افزود: ما اهمیت فراوانی برای گسترش تعاملات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران قائلیم و همواره از روند توسعه و ارتقاء سطح مناسبات میان دولت جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنیم.

بارزانی کمک به افزایش عایدات و درآمد ساکنان مرزی ایران و عراق و اقلیم را با اهمیت خواند و افزود: ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان محلی و مرزنشین ضمن ایجاد فرصتهای شغلی مناسب در منطقه، معضلاتی نظیر قاچاق کالا ، بیکاری و ناامنی را از بین می برد.

رییس اقلیم کردستان عراق در پایان این دیدار، گفت و گو و مذاکره مستمر میان مسئولان دو طرف را دریافتن راه حل مشکلات و رفع موانع موجود در مسیر گسترش تبادلات اقتصادی، مفید و مؤثر دانست.

به گزارش خانه ملت، در این دیدار سیدمهدی فرشادان و محسن فتحی نمایندگان سنندج و شیوا قاسمی پور نماینده مریوان نیز حضور داشتند که طی سخنانی مسائلی را در خصوص منطقه ارائه کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید