طالبان:

زنان به جای امن بروند/ قصد نداریم با زور وارد کابل شویم/ قصد انتقام گرفتن نداریم/ اموال شما حفظ می شود

کدخبر: ۴۳۳۵۲۴
رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان امروز یکشنبه از هر سو وارد کابل شدند.
 زنان به جای امن بروند/ قصد نداریم با زور وارد کابل شویم/ قصد انتقام گرفتن نداریم/ اموال شما حفظ می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، زوارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود وارد اخرین شهر تخت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند.

بنابر گزارش رویترز، این وزارتخانه اعلام کرد که طالبان از چند محور وارد شهر شده است.

همچنین منابع از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر خبر دادند.

همزمان طالبان اعلام کرده اجازه خروج امن به افرادی که خواهان خروج هستند از کابل را داده و از زنان خواسته به جاهای امن بروند.

یک مقام این گروه به رویترز گفت که طالبان تمایلی به کشته شدن غیرنظامیان بیگناه افغان یا زخمی شدن‌ آن‌ها ندارد اما فعلا آتش بس اعلام نمی‌کند.

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون29 استان از 34استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

منابع محلی افغانستان تایید کردند که مرکز استان «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده‌ است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی بامیان گفت که طالبان در حال حاضر، تاسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

 قصد نداریم با زور وارد کابل شویم

همچنین فارس نوشت؛

 همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان به کابل، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله با این شهر را ندارد.

در این بیانیه آمده است: الحمدلله که با یاری خداوند متعال و حمایت گسترده مردم ما، همه نقاط کشور تحت کنترل امارت اسلامی قرار گرفته است. با این حال، از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت آمیز وارد شوند.

مذاکرات برای اطمینان از روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان ، مال و ناموس هیچ کس ، و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی ها تکمیل می شود.

امارت اسلامی به همه نیروهای خود دستور می دهد در دروازه های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.

همچنین، تا اتمام روند انتقال ، امنیت شهر کابل به طرف دیگر ارجاع داده می شود که باید حفظ شود.

ما مجدداً تأکید می‌کنیم که امارت اسلامی قصد انتقام گرفتن از هیچکس را ندارد، همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت کابل خدمت کرده اند بخشیده شده و در امان هستند، هیچ کس انتقام نخواهد گرفت.

همه باید در کشور خود بمانند ، در محل و خانه خودشان ، و سعی نکنند کشور را ترک کنند. ما می خواهیم همه افغان ها ، از هر قشری که هستند ، خود را در یک سیستم اسلامی آینده با دولتی مسئول و در خدمت همه و قابل قبول برای همه ببینند. به خواست خدا

این گروه همچنین در بیانیه ای به شهروندان کابل اطمینان داده است که اموال تاجران، پول صرافان و بانک‌ها در شهر کابل در امان خواهد بود و امنیت آنها حفظ خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید