حضور طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

دیدار اضطراری اشرف غنی با زلمای خلیل‌زاد

کدخبر: ۴۳۳۵۵۲
گزارش‌ها از کابل حاکی است که طالبان وارد برخی از مناطق این شهر شده‌اند. براساس گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند.
دیدار اضطراری اشرف غنی با زلمای خلیل‌زاد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی، گزارش‌ها از کابل حاکی است که طالبان وارد برخی از مناطق این شهر شده‌اند. براساس گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.

همزمان گزارش‌ها حاکیست که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیداری اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشته است. این دیدار در زمانی صورت می‌گیرد، طالبان گفته‌اند که به پشت دروازه‌های کابل رسیده‌اند. در همین حال، گزارش‌هایی تایید نشده از ورود هیاتی از طرف طالبان به ارگ ریاست جمهوری رسیده است.

طالبان در بیانیه‌ای از افغان‌ها می‌خواهد در این کشور بمانند و تأکید می کند که طالبان می خواهد مردم "از هر قشری زندگی خود را در یک سیستم اسلامی با دولتی مسئول ببینند، سیستمی که برای همه پذیرفتنی باشد". با این حال ، گزارش ها از کابل می گویند صدای تیراندازی شنیده شده و شبه نظامیان طالبان با پرچم در خیابان ها دیده شده اند.

از سوی گزارش‌ها به نقل از دولت افغاستان حاکیست که اوضاع در کابل "تحت کنترل" است.وزارت کشور افغانستان ورود نیروهای طالبان به کابل پایتخت افغانستان را تایید کرده است. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد طالبان در قطر نیز گفته است که به این گروه قصد ندارد "به زور" وارد کابل شود.

در عین حال پیشتر رسانه‌ها گزارش کردند که با نزدیک شدن نیروهای طالبان به شهر کابل، سفارت ایالات متحده آمریکا پروسه تخلیه را سرعت بخشیده است. خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی میدانی از دیده شدن هلیکوپترهای به پرواز در آمده از سفارت آمریکا و خودروهای زرهی در حرکت خبر داده است.مقامات نظامی آمریکا بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کارکنان سفارت در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید