همکاری هند و انگلیس در مورد افغانستان

کدخبر: ۴۳۴۳۷۴
اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در دیدار با دومنیک راب همتای انگلیسی خود در نیو یورک، تحولات افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور را مورد بررسی قرار داد.
همکاری هند و انگلیس در مورد افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ در این دیدار دو طرف نظرات خود را در مورد تحولات افغانستان به اشتراک گذاشتند و موافقت کردند که برای مقابله با تهدیدهای مشترک امنیتی، حمایت از پناهندگان و تسکین شرایط بشردوستانه مردم افغانستان با یکدیگر همکاری کنند. 
جایشانکار روز دوشنبه وارد نیویورک شد تا ریاست جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه فناوری و حفظ صلح و مبارزه با تروریسم را بر عهده گیرد. 
هند هم اکنون ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برای ماه "اوت" در اختیار دارد. 
وی در این سفر با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگر وزرای خارجه با تمرکز بر وضعیت افغانستان دیدار و گفت و گو کرد. 
وزیر امور خارجه هند پس از دیدار با همتای انگلیسی خود در پیامی در توییتر نوشت: دیدار خوبی با دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس داشتم. ما در مورد تحولات افغانستان و چالش‌های مهم نظرات خود را به اشتراک گذاشتیم. 
راب نیز در پیامی جداگانه نوشت: انگلستان و هند برای مقابله با تهدیدهای امنیتی مشترک، حمایت از پناهندگان و تسکین شرایط بشردوستانه مردم عادی افغانستان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. 
جاایشانکار روز چهارشنبه پس از جلسه علنی شورای امنیت با موضوع حفظ صلح، به خبرنگاران گفت هند از نزدیک تحولات افغانستان را دنبال می‌کند. 
وزیر امور خارجه هند همچنین آخرین تحولات در افغانستان را با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مورد بحث قرار داده و بر ضرورت از سر گیری فعالیت فرودگاه بین المللی کابل تاکید کرد. 
به دنبال تشدید تنش‌ها در کابل و پس از تصرف پایتخت افغانستان توسط گروه طالبان در روز یکشنبه، هند روز سه شنبه رودرندرا تاندون سفیر و سایر کارکنان سفارت خود در این شهر را با یک هواپیمای ترابری نظامی، از افغانستان خارج کرد. 
روز یکشنبه (۱۵ اوت) ، نیروهای گروه طالبان بدون درگیری یا مقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت را در دست گرفتند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این کشور را در همان روز ترک کرد. کشورهای غربی مشغول تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان محلی سفارت خود هستند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید