تقلای ترامپ برای خروج آمریکا از افغانستان تا پیش از ترک کاخ سفید

کدخبر: ۳۷۳۵۵۰
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مایل است تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به قبل از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن ۹۹) زمانی که قدرت را واگذار می‌کند، جلو بیندازد.
تقلای ترامپ برای خروج آمریکا از افغانستان تا پیش از ترک کاخ سفید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه تایمز انگلیس اعلام کرد، ترامپ قصد دارد تا آن تاریخ، چهار هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

انتظار می رود که وی پیش از خروج از کاخ سفید در ماه ژانویه(بهمن)، دستور عقب نشینی همه نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را صادر کند.

تغییرات اخیر در پنتاگون و برکناری مقام های ارشد این نهاد نیز بخشی از برنامه ترامپ برای عملی کردن وعده اش در زمینه بازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور تلقی می شود.

پاکسازی پنتاگون روز دوشنبه هفته گذشته با اخراج مارک اسپر وزیر دفاع سابق آمریکا آغاز شد. اسپر ماه ها مهره ای سوخته تلقی می شد، اما اخراجش دو روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، واشنگتن را بهت زده کرد.

ترامپ، کریستوفر میلر را به جای اسپر نشاند. میلر در سال ۲۰۰۱میلادی به عنوان مامور نیروهای ویژه در مرحله نخست سرنگونی طالبان خدمت می کرد.

وی اینگونه نشان داده که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اولویتش است.

ترامپ مخالف مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه است و می‌خواهد تا رسیدن سال جدید میلادی، نیروهای ارتش این کشور را از افغانستان بیرون برده و به خانه بازگرداند.

این در حالی است که مارک میلی رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکا در افغانستان در مورد اشاره ترامپ به خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا ابتدای سال نو میلادی جدید، گفت که به جزییات این موضوع نمی‌پردازد اما قطعا همه نیروهای آمریکایی از این کشور خارج نخواهند شد.

میلی با اعلام اینکه خروج نیروهای آمریکایی بر اساس توافق نامه سیاسی آمریکا و طالبان در دوحه است، افزود: هرچند واشنگتن تلاش دارد تا شمار سربازانش در افغانستان را به ۵ هزار و ۴۰۰ نفر برساند، اما در مورد کاهش بیشتر سربازان توسط ترامپ تصمیم گرفته می شود.

آمریکا فوریه سال جاری میلادی (اسفند ۹۸) توافقی را با طالبان امضا کرد که براساس آن تا ماه می سال ۲۰۲۱ نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند.

رییس جمهوری آمریکا که بازگشت نیروهای نظامی این کشور به وطنشان جزو وعده‌های مهم انتخاباتی او بود، پیشتر گفته بود تا نوامبر سال جاری میلادی (مهر-آبان) شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ تا ۵ هزار نیرو کاهش می‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید