سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سخن گفتن از وزن رهبر کره‌شمالی ممنوع!

کدخبر: ۴۳۵۲۰۹
در شرایطی که تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را محکوم و آن را غیرمعقول خواند، وزیر دفاع ایالات متحده اعتراف کرده که هیچکس فکر نمی‌کرد که افغانستان در یازده روز سقوط کند.
سخن گفتن از وزن رهبر کره‌شمالی ممنوع!

به گزارش اقتصادنیوز ، «تبادل آتش در فرودگاه کابل»، «صف آرایی طالبان در ورودی پنجشیر»، «انتقاد شدید بلر نسبت به خروج از افغانستان»، «اظهار شگفتی وزیر دفاع آمریکا»، «اعتراض پوتین نسبت به اسکان پناهندگان افغان در آسیای مرکزی»، «وعده ارائه طرح ضدایرانی در دیدار با بایدن»، «ممنوعیت سخن گفتن از وزن و سلامت رهبر کره‌شمالی» و «پرواز بیت‌کوین به بالاترین سطح سه ماه اخیر» سرخط رسانه‌های جهان را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تبادل آتش در فرودگاه کابل

به گزارش سی‌ان‌ان، نیروهای آلمانی از تبادل آتش با افراد مسلح ناشناس در ضلع شمالی فرودگاه کابل خبر داده‌اند. در این درگیری یک نیروی امنیتی افغان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی از اینست که این درگیری ابتدا بین نیروهای افغان و افراد ناشناس آغاز شد اما در نهایت به دخالت نیروهای آلمانی و آمریکایی انجامید. در حالی که طالبان برای برقراری نظم نیروهای خود را در بیرون فرودگاه مستقر کرده‌اند، نیروهای امنیتی افغان در درون محوطه فرودگاه با نیروهای ائتلاف همکاری می‌کنند. سی‌ان‌ان گزارش داد که یک تک‌تیرانداز در خارج از فرودگاه به سمت نگهبانان افغان در داخل تاسیسات شلیک کرده و آنها نیز آتش را پاسخ داده‌اند اما نیروهای آمریکایی به نگهبانان افغان شلیک کرده‌اند.

5

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی مقامات آمریکا از «تهدید بالقوه داعش» در فرودگاه کابل منتشر شده بود.این در حالی است که روز گذشته یک مقام ناتو بدون افشای نامش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته در جریان تلاش برای خروج نیروهای خارجی و شهروندان افغانستان از فرودگاه کابل در طول یک هفته دست‌کم ۲۰ نفر در محوطه یا در اطراف فرودگاه جان خود را از دست داده‌اند.

صف آرایی طالبان در ورودی پنجشیر

به گزارش رویترز، گروه طالبان در حساب توییتری عربی خود اعلام کرد که صدها نیروی خود را راهی تسخیر دره پنجشیر کرده است. طالبان نوشته است نیروهایش عازم پنجشیر می‌شوند چون مقامات محلی این منطقه هنوز حاضر به واگذاری مسالمت‌آمیز آن به این گروه نشده‌اند. امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان در توئیتر تائید کرده که نیروهای طالبان در نزدیکی ورودی پنجشیر صف آرایی کرده‌اند.

06

دره پنجشیر هنوز به تصرف طالبان در نیامده و احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود چهره نمادین مقاومت افغانستان در آن مستقر است. او در این منطقه اقدام به گردآوری نیرو علیه طالبان کرده است. احمد مسعود روز گذشته در گفت‌وگو با العربیه  وجود یک دولت فراگیر که طالبان نیز بخشی از آن است را ضروری دانست و در عین حال تأکید کرد، اگر طالبان مذاکرات را رد کند جنگ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او هم‌چنین از پیوستن نیروهای دولتی ضدطالبان از چندین ولایت کشور به یاران خود در «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در دره پنجشیر خبر داد.

انتقاد شدید بلر نسبت به خروج از افغانستان؛ اظهار شگفتی وزیر دفاع آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را محکوم کرد و آن را غیرمعقول خواند. او گفت خروج نیروهای متحد باعث تشویق گروه‌های جهادی خواهد شد. او این خروج را «غم انگیز ، خطرناک و غیر ضروری» توصیف کرد.

3

از سوی دیگر وزیر دفاع ایالات متحده اعتراف کرده که  هیچکس فکر نمی‌کرد که افغانستان در یازده روز سقوط کند. لوید آستین گفته: «پیش بینی دقیق بسیار دشوار بود، همه اینها در بازه ای حدود ۱۱ روز رخ داد. هیچ کس پیش‌بینی نکرد که دولت افغانستان در این مدت سقوط خواهد کرد. ارزیابی هایی که من قبل از تصرف گروه طابان خوانده بودم تخمین زده شده بود که سقوط اففانستان یک الی دو سال و  یا حداقل چندین  ماه طول خواهد کشید».

اعتراض پوتین نسبت به اسکان پناهندگان افغان در آسیای مرکزی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از طرح استقرار موقت پناهجویان افغان در آسیای مرکزی به شدت انتقاد کرد و آن را «تحقیرآمیز» توصیف کرد. پوتین در اجلاس حزب حاکم «روسیه واحد» اعلام کرده دولت‌های غربی می‌خواهند پناهجویان افغان را به‌صورت موقت در آسیای مرکزی اسکان دهند و بعد از بررسی‌ها به آن‌ها روادید ورود به غرب را بدهند. او گفت آن‌ها از کشورهای آسیای مرکزی انتظار دارند که بدون روادید به صدها هزار و شاید میلیون‌ها افغان اجازه ورود به این منطقه را بدهند اما خود بعد از بررسی‌ها به این افراد روادید بدهند.

4

رئیس‌جمهوری روسیه این رویکرد را «تحقیر‌آمیز» توصیف کرد و گفت روسیه با کشورهای آسیای مرکزی محدودیت روادید ندارد و نمی‌خواهد مانند سال‌های دهه ۹۰ و دهه ۲۰۰۰ میلادی تروریست‌ها در پوشش پناهجو وارد خاک روسیه شوند. پوتین می‌گوید این موضوع را مستقیما مرتبط با امنیت روسیه دانسته و گفته برای مسکو غیرقابل قبول است که تروریست‌ها در پوشش پناهجو وارد آسیای مرکزی شده و از طریق مرزهای گسترده روسیه با این کشورها، وارد خاک روسیه شوند.

وعده ارائه طرح ضدایرانی در دیدار با بایدن

به گزارش رویترز، فتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، مدعی شده که دیدار این هفته او با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در «یک مرحله حیاتی» از تقابل اسرائیل در برابر ایران انجام می‌شود. او در نشست هفتگی هیئت دولت خود ادعا کرده این دیدار در شرایطی انجام می‌شود که ایران در غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت کرده و بازه زمانی‌اش تا برخورداری از میزان مواد لازم برای تولید یک بمب اتمی تا حد زیادی کوتاه شده است.

8

بنت در سخنانش در جمع اعضای هیئت دولتش گفته قصد دارد به جویان بایدن بگوید که اکنون «موقعیت جلوگیری از عملکرد ایران است و نباید با احیای برجام به ایران طناب نجات داد، زیرا این توافق دیگر بی‌جان است و اعتباری ندارد». او همچنین گفت که اسنادی درباره ابعاد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های  منطقه‌ای ایران آماده کرده و به رئیس جمهور آمریکا می‌دهد.  نفتالی بنت در انتقادی تلویحی نیز از 12 سال دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، افزود که دولت او «وارث شرایط نه چندان آسانی است»

ممنوعیت سخن گفتن از وزن و سلامت رهبر کره‌شمالی

به گزارش دویچه‌وله، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از یک غیبت طولانی در ماه ژوئیه در برابر دوربین ظاهر شد و به طور مشهودی وزن او آشکارا کاهش یافته بود؛ موضوعی که به گمانه‌زنی در این کشور پیرامون احتمال بیماری او میدان داده بود. بر اساس این گزارش حال موضوع سلامتی کیم جونگ اون تبدیل به بحث «کوچه و خیابان» در این کشور شده است.

1

این گزارش می‌افزاید حال رهبری کره شمالی پا به میدان نهاده و هرگونه بحث و گفت‌وگو پیرامون وزن رهبر این کشور یا اوضاع جسمانی او را ممنوع کرده است. رهبری کره شمالی اعلام کرده که ورود به چنین مسائلی برخاسته از رویکردی غیرانقلابی است.  مسئولان کره شمالی به مردم اطمینان خاطر داده‌اند که کیم جونگ اون از سلامت کامل برخوردار است و کاهش وزن او معلول همبستگی رهبر این کشور با مردم بوده است.

مردم کره شمالی از کمبود مواد خوراکی رنج می‌برند. افزون بر آن همه‌گیری کرونا به بحران اقتصادی در این کشور دامن زده است. رسانه‌های کره شمالی مدعی شده‌اند که رهبر این کشور در هم‌دردی با مردم از میزان خوراک روزانه خود کاسته است.

پرواز بیت‌کوین به بالاترین سطح سه ماه اخیر

به گزارش یورونیوز، قیمت بیت‌کوین صبح امروز (دوشنبه) برای نخستین بار در ۳ ماه گذشته از مرز ۵۰ هزار دلار فراتر رفت. بهای بیت‌کوین که در آوریل گذشته صعود به قله ۶۴ هزار دلاری را نیز تجربه کرده بود، طی ماه‌های ژوئن و ژوئیه روندی نزولی به خود گرفت و حتی به پایین‌تر از ۳۰ هزار دلار تنزل کرد. کارشناسان تشدید سختگیری بانک‌های مرکزی جهان و به ویژه چین در مورد معاملات متکی به رمزارز‌ها را دلیل اصلی این افت عنوان کرده‌اند.

7

با این حال، بازار رمزارزها طی روزهای اخیر با انتشار دو خبر مثبت مواجه شد. نخست آن که کوین‌بیس(Coinbase) که یک بستر امن معاملات رمزارزهاست، اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰ میلیون دلار رمزارز به اقلام ترازنامه خود اضافه کند و ۱۰ درصد سود خود را نیز به تقویت سبد رمزارزهایش اختصاص می‌دهد.  همچنین پی‌پل(PayPal) که شرکت واسطه مبادلات مالی در جهان است، از راه‌اندازی خدمات خرید و فروش رمزارزها در بریتانیا خبر داد.

در نتیجه، قیمت هر بیت‌کوین صبح روز دوشنبه با ۲.۶۸ درصد افزایش به ۵۰ هزار و ۱۷۵ دلار رسید که بالاترین قیمت از ۱۳ مه گذشته به شمار می‌رود. همزمان بهای سایر رمزارزهای پرطرفدار بازار از جمله اتریوم هم ۳.۱۸ درصد بالا رفت و به سه هزار و ۳۴۳ دلار رسید. ارزش کل بازار ارزهای رمزنگاری شده روز یکشنبه بیش از ۲.۱۴ تریلیون دلار بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید