اولین شرط اروپا برای طالبان از زبان بوریس جانسون/ بایدن: بستگی دارد

کدخبر: ۴۳۵۶۹۷
رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجازی سران گروه هفت اظهار داشته است که پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به همکاری طالبان بستگی دارد.
اولین شرط اروپا برای طالبان از زبان بوریس جانسون/ بایدن: بستگی دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته نشست مجازی گروه هفت برگزار شد و نتیجه آن اتخاذ موضعی واحد در برابر طالبان بود. نشست اضطراری مجازی رهبران گروه ۷ روز سه شنبه درباره بحران افغانستان برگزار شد و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که گروه ۷ با نقشه راه برای تعامل با طالبان توافق کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری در کاخ سفید دلیل مخالفتش با تمدید زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را وجود تهدید داعش عنوان کرد.

به گزارش یورونیوز، بایدن با تاکید بر این که هر روز حضور بیشتر در افغانستان خطرات بیشتری را برای نیروهای آمریکایی به دنبال خواهد داشت، گفت: «داعش در صدد هدف قراردادن فرودگاه کابل و حمله به نیروهای آمریکا، متحدانش و نیز غیرنظامیان بی‌گناه است.»

بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید که از شبکه های تلویزیونی آمریکا بصورت زنده پخش می شد، اظهار داشت مشروعیت دولت آینده افغانستان به اقداماتی بستگی دارد که در ارتباط با تعهدات بین‌المللی این کشور از جمله جلوگیری از تبدیل آن به پایگاه تروریسم صورت می‌گیرد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد طالبان را با اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد.

وی همچنین مدعی شد با خطر روز افزون حمله داعش افغانستان که دشمن قسم‌خورده طالبان به شمار می‌آید، روبرو هستیم.

بایدن با بیان اینکه در ۱۲ ساعت گذشته ، ۵۰ پرواز با ۱۲ هزار سرنشین از کابل خارج شده است، گفت که از ۱۴ اوت تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند.

وی با تاکید بر ضرب الاجل خروج نیروها تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) گفت که این امر به ادامه همکاری طالبان برای خروج نیروها بستگی دارد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود از پنتاگون و وزارت امور خارجه خواسته است درصورت لزوم برنامه های احتمالی را تغییر دهند.

بایدن اضافه کرد از آنتونی بلینکن وزیر خارجه همچنین خواسته است گزارشی درباره تعداد آمریکایی‌های باقیمانده در افغانستان ارائه دهد.

رهبران کشورهای گروه هفت در نشست مجازی روز گذشته خود تلاش کردند تا با هدف تسهیل خروج نیروهای نظامی خارجی و شهروندان افغانی که در خطر برخوردهای قهری شبه‌نظامیان طالبان قرار دارند، رئیس جمهوری آمریکا را برای تمدید برنامه زمانبندی خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان مجاب کنند. با این حال، بایدن با اعلام مخالفت خود با این خواسته گفت که در حال حاضر روند خروج کامل افراد و نیروها تا مهلت تعیین شده ۳۱ اوت تا حد ممکن با کارآیی مطلوب و امنیت لازم در حال انجام است.

البته رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که رعایت این مهلت به همکاری طالبان برای حفظ دسترسی به فرودگاه کابل بستگی دارد.  بایدن نسبت به عواقب هرگونه مانع‌تراشی طالبان در این خصوص هشدار داد.

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه و پیش از کنفرانس خبری بایدن در جمع خبرنگاران حاضر در یک نشست مطبوعاتی در کابل، پایتخت افغانستان گفت که تنها خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل راه پیدا کنند. او همچنین تاکید کرد که آمریکایی‌ها در همان مهلتی که به ایشان دادیم باید بروند.

اروپا:آمریکا تا هر زمان که نیاز هست امنیت فرودگاه کابل را تأمین کند

در جریان این نشست، اتحادیه اروپا از آمریکا خواست تا هر زمانی که نیاز هست امنیت فرودگاه کابل را تأمین کند.

رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست مجازی گروه ۷ روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور/سنبله) از ایالات متحده خواستند امنیت فرودگاه کابل را «تا هر زمان که نیاز هست» تأمین کند تا به این ترتیب عملیات خارج کردن شهروندان افغان و خانواده‌های آنها «تکمیل» شود.

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند عملیات خارج کردن و انتقال اتباع خود و همکاران افغان ‌آنها را تا پیش از ۳۱ اوت (۹ شهریور) به اتمام برساند، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از «دوستان آمریکایی» خود خواسته‌اند تا ضمن تأمین امنیت فرودگاه کابل «دسترسی عادلانه و منصفانه» تمام افغان‌های واجد شرایط انتقال به این فرودگاه را تضمین کند.

از سوی دیگر کشورهای عضو گروه ۷ از طالبان خواستند تا امنیت را برای عبور آن دسته از شهروندان افغان که می‌خواهند بعد از مهلت ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند، تضمین کنند.

این موضوع را بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه پس از پایان نشست مجازی گروه ۷ در تلویزیون اعلام کرد گفت که رهبران قدرت‌های عضو گروه هفت این هشدار را به عنوان «نخستین شرط» پس از روی کار آمدن طالبان خطاب به آنها اعلام کرده‌اند. وی گفت: «نخستین شرطی که ما به عنوان گروه ۷ قائل می‌گذاریم این است که آنها باید تا ۳۱ اوت و فراتر از آن عبور امن کسانی را که می‌خواهند از افغانستان بروند، تضمین کنند.»

این در حالی است که شبکه‌های خبری فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکا اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تمدید مهلت تعیین شده پس از ۳۱ اوت نیست.

آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا اعضای گروه ۷ هستند. اعضای این گروه در حالی از بایدن می خواهند که حضور خود را در کابل پس از 31 اوت تمدید کند که جن ساکی تکلیف را مشخص کرد و گفت بایدن قصد تمدید حضور نیروها در فرودگاه کابل را ندارد.

بایدن: پایان ماموریت تا ۳۱ اوت در افغانستان به همکاری طالبان بستگی دارد

در همین حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجازی سران گروه هفت اظهار داشته است که پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به همکاری طالبان بستگی دارد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای این مطلب را به نقل از بایدن در نشست مجازی سران گروه هفت اعلام کرد.

 بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست اظهار داشت ماموریت ما در کابل بر اساس دستیابی به اهدافمان پایان خواهد یافت.

جان کربی سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: هیچ تغییری در جدول زمانی ماموریت ما وجود ندارد. معتقدیم می توانیم این کار را تا پایان ماه (۳۱ اوت) انجام دهیم.

این مقام پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود هیچ عملیات اضافی در خارج از فرودگاه کابل انجام نمی شود ، به تسهیل عبور ایمن آمریکایی ها و همکاران افغانستانی ادامه می دهیم.
وی تصریح کرد:هزاران آمریکایی از افغانستان خارج شده و متعهد شده ایم هر آمریکایی را که مایل به ترک این کشور است، تخلیه کنیم.

سخنگوی پنتاگون تعیین تعداد آمریکایی ها در افغانستان را دشوار دانست و اظهار داشت ماموریت ما این است که راهی امن را برای دسترسی آمریکایی ها به فرودگاه کابل و اطمینان از خروج آنها فراهم کنیم.
وی ادامه داد که لازمه پایان ماموریت ما در افغانستان هماهنگی با طالبان است. کاری که اکنون انجام می دهیم و هماهنگی روزانه باید ادامه یابد.

این مقام پنتاگون در عین حال گفت که ممکن است به پایگاههای بیشتری برای اسکان مهاجران از افغانستان نیاز داشته باشیم.

درحالیکه تنها ۷ روز به پایان ضرب الاجل عملیات خروج آمریکا از افغانستان باقی مانده، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن از طالبان خواسته همکاری جهت پایان خروج از کابل تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) را افزایش دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که بایدن در مشورت با تیم امنیت ملی خود تصمیم گرفته تا به ضرب الاجل معین برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متعهد باشد.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که بایدن با توجه به خطرات امنیتی ماندن طولانی مدت در کشور آسیای میانه این تصمیم را گرفت و خواستار برنامه‌های احتمالی شده تا در صورت نیاز آمریکا برای ماندن طولانی تر در افغانستان از آنها استفاده کند.
درحالیکه آمریکا ده‌ها هزار نفر را از کشور خارج کرده، وضعیت در افغانستان متغیر است و بسیاری از افغان‌هایی که به جنگ داخلی کمک کردند همچنان منتظر خروج هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با تاکید بر مواضع طالبان در این خصوص گفت که این گروه تمدید ضرب الاجل در توافق با آمریکا برای خروج افراد از افغانستان را نمی‌پذیرد.
پیشتر بایدن در یک مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفت که واشنگتن متعهد به خارج کردن تمام آمریکایی‌ها از افغانستان است حتی اگر این عملیات بعد از ضرب الاجل مشخص شده در توافق خروج از افغانستان زمان ببرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید