وزیر پیشنهادی نفت: اقدامات مهمی برای فروش نفت انجام می‌دهم

کدخبر: ۴۳۵۷۰۵
وزیر پیشنهادی نفت گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش گرفته و با استفاده از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی استفاده می شود.
وزیر پیشنهادی نفت: اقدامات مهمی برای فروش نفت انجام می‌دهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جواد اوجی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس برنامه های خود جهت تصدی وزارت نفت را تشریح کرد.

اوجی در ابتدا به صحبت های نادران نماینده تهران مبنی بر اینکه درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته، پاسخ داد و گفت: لازم است درباره مسئله ای که آقای نادران درباره اموال شخصی ام بیان کرد و همچنین مواردی در فضای مجازی مطرح شده پاسخ دهم؛ در پیشگاه خداوند و شما نمایندگان اعلام می کنم که آنچه به عنوان دارایی ام به آقای رئیسی اعلام کردم، همان است پس اگر غیر از آن هر گونه دارایی در این کره خاکی به من نسبت داده شده آن را به نام همان افرادی می زنم که چنین ادعایی می کنند.

وی با اشاره به سابقه حضورش در صنعت نفت گفت: ۲۵ سال در وزارت نفت بودم و چند سالی در ستاد اجرایی و اکنون در بنیاد مستضعفان هستم. همواره پاکدست بودم و البته فسادستیزم.

اوجی افزود: به یاری خداوند و کمک نمایندگان ریشه فساد را از وزارت نفت می کنیم و به همین دلیل است که باز هم می گویم هر گونه اموالی به غیر از متعلقاتم که پیش از این اعلام کرده ام، به نام بنده اعلام شود سندش را به نام مدعیان می زنم و متعلق به آن ها است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه، صنعت نفت را یکی از اصلی ترین مزیت های اقتصادی کشور خواند و گفت: بالا بودن سهم بیش از ۹۰ درصد در تأمین انرژی کشور و سهم عمومی در تولید ناخالص ملی و همچنین نقش قابل توجه صنعت نفت در اقتصاد کشور مهم است. در شرایط تحریمی صنعت نفت در خط مقدم جبهه اقتصادی بوده و عرصه های فروش نفت، فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت عرصه جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است. البته این صنعت در جنگ تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف خود دچار چالش ها و آسیب هایی شده که به خاطر مشکلات مزمن ساختاری، بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها و فشار ناشی از تحریم های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده  لذا اصلاح شرایط و بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب به تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی در سطوح مختلف وزارت نفت نیاز دارد.

وی افزود: غیر از این مسیر تحول، راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت فعلی باقی نمانده است. ملت ایران هیچ گاه از ابزار جهادی و راهکارها خالی نبوده است. ما برای رفع مشکلات در کنار توکل به خدا به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می توانیم» نیاز داریم. ظرفیت های فراوانی در کشور در کنار جوانان انقلابی و استفاده از توان بخش خصوصی نیاز دارد.

اوجی با تشریح مشکلات فراروی صنعت نفت گفت: فروش نفت و میعانات نفتی و گاز به شدت کاهش پیدا کرده، علاوه بر آن توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از میادین از چالش های صنعت نفت است که در این چند سال کم شده است. بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت امری بسیار مهم است. نرم عمر تأسیسات نفتی در دنیا ۲۵ سال بوده که در کشور ما از ۵۰ سال هم عبور کرده است.

وزیر پیشنهادی نفت توجه جدی و ساماندهی نیروی انسانی صنعت نفت را به عنوان امری مهم برشمرد و گفت که پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم، توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه و مبارزه با فساد از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت است. با کمک شما نمایندگان ریشه های فساد در وزارت نفت را می کنیم.

وی حمایت از ساخت داخل، ارتقا و عصربخشی دانشگاه صنعت نفت و استفاده از دانشگاه و پژوهشگاه را امری مهم خواند و گفت که رویکرد اصلی ما برای اداره وزارت نفت توجه به همین دغدغه ها و حل همین مشکلات و همچنین اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی گفت: نباید دستاوردها و افتخارات و زحمت پرسنل خدوم صنعت نفت در طی سال های گذشته برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی در بحران جنگ اقتصادی را نادیده گرفت اما با توجه به چالش ها باید رویکردهای مناسبی را اتخاذ کرد. اهم اهدافم تلاش برای مقابله با تحریم ها و فروش حداکثری نفت خام و میعانات است که بعد از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا میزان صادرات نفت خام و میعانات به صورت قابل توجهی کاهش یافت و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: برای برون رفت از تحریم ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه ای هستیم که با حمایت مجلس و دولت عبور از این شرایط امکان پذیر است.

وی افزود: باید به این موضوع پرداخت که برای مقابله با تحریم ها باید رویکرد فعال در پیش گرفت یا اینکه با موضع انفعالی منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین المللی بود. همچنین بر روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب کرد یا به توانمندی خودمان برای بی اثر کردن تحریم ها تکیه کنیم؛ اطمینان می دهم با استفاده از توان نیروهای توانمند و پتانسیل نیروهای خدوم، رویکرد فعال برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش می گیریم. همچنین از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت انجام خواهیم داد.

اوجی تأکید کرد که از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهد شد و همچنین روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری در کشور هم وجود دارد.

وی گفت: ان شاءالله بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد. برای انجام و تحقق این امور نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ هستیم که در صورت اعتماد به بنده، متمم آن را در اسرع وقت به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی با تأکید بر «اراده‌ فروش نفت و استفاده از همه ظرفیت‌های وزارت نفت» گفت: چهار مجموعه در این حوزه بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. به فضل الهی تحریم‌ها را دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.

اوجی خطاب به نمایندگان مجلس تعیین تکلیف توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی در کشورهای همسایه را وعده داد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایم، جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی و جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن است. پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی مورد توجه ما خواهد بود. روزی که به شرکت ملی گاز آمدم ۷ هزار روستا گازرسانی شده‌ بود. ۴ سال بعد ۱۵ هزار روستا به امکانات گازی داشتیم و ۴۰ هزار روستا در دستور کار داشتیم.

اوجی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف نقشه راه خواهد بود. چاره‌ای جز این مهم نداریم. باید اصلاح تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی بر مشترکین پر مصرف در پیش بگیریم. برای اجرای این قانون باید نظام استاندارد اعلام شود و سیاست‌های تشویقی کاهش شدت انرژی را از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پی خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده صنایع پایین دستی گفت: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها تبدیل نفت خام به فراورده است. فروش فراورده‌ها مشکل کمتری دارد. در برنامه من، اجرای طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تولید محصولات باارزش بالاتر به ویژه تأمین خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید