جمهوری اسلامی:

افغانستان اکنون در اختیار مجموعه‌ای از تروریست‌ها از جمله طالبان است!

کدخبر: ۴۳۶۵۹۷
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود رویدادهای تروریستی اخیر در کابل را مورد بررسی قرار داد.
افغانستان اکنون در اختیار مجموعه‌ای از تروریست‌ها از جمله طالبان است!

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: یک روز بعد از آنکه سفیر روسیه از امنیت این روزهای افغانستان تعریف کرد، چند انفجار پیاپی در اطراف فرودگاه کابل صورت گرفت که باعث مرگ 170 نفر و مجروح شدن صدها نفر دیگر شد.
در جواب سفیر روسیه گفته شده بود از یک سفیر عجیب است که نمی‌فهمد ناامنی افغانستان تا قبل از تسلط طالبان بر آن کشور توسط خود طالبان صورت می‌گرفت و بعد از آنکه این گروه تروریستی به قدرت رسید، طبیعی بود که علیه خودش اقدامات ضدامنیتی انجام ندهد. حالا که انفجارهای اطراف فرودگاه کابل نشان داد افغانستان همچنان ناامن است، علاوه بر سفیر روسیه، خود طالبان هم برای پاسخ دادن به این سوال که چه کسی امنیت افغانستان را برهم زده است، ناچار هستند توجیهاتی بتراشند. جالب است که گروه تروریستی طالبان گفته حفظ امنیت فرودگاه کابل برعهده آمریکاست، آمریکائی‌ها گفته‌اند عاملان انفجارها را تعقیب و تنبیه می‌کنیم، داعش اعلامیه داده که این انفجارها کار ما بوده است ولی امرالله صالح معاون اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفته طالبان، پشت بمب‌گذاری کابل هستند.
در این میان، این سوال مهم‌تر خودنمائی می‌کند که برخلاف ادعای طالبان که گفته بودند در افغانستان به داعش اجازه بروز و ظهور نمی‌دهیم و حساب ما را از داعش و القاعده جدا کنید، اکنون داعش ادعا می‌کند انفجارهای اطراف فرودگاه کابل کار ما بوده و از قرائن و شواهد موجود نیز فهمیده می‌شود داعش، القاعده، النصره و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری در افغانستان حضور دارند و گروه تروریستی طالبان نیز با آنها در حال تعامل است. اینکه رهبران طالبان می‌گویند تامین امنیت فرودگاه کابل برعهده آمریکاست حتی اگر درست باشد شامل بخش‌های خارج از فرودگاه نمی‌شود. بنابراین، حاکمان جدید کابل با این ادعا در حال فرافکنی هستند و می‌خواهند از زیر بار مسئولیت تامین امنیت کشوری که با تبانی آمریکا آن را تحویل گرفته‌اند، شانه خالی کنند. نزدیک‌ترین احتمال به واقعیت اینست که افغانستان اکنون در اختیار مجموعه‌ای از تروریست‌هاست که گروه تروریستی طالبان یکی از آنهاست و همین واقعیت نشان می‌دهد که معلوم نیست در این کشور چگونه حکومتی شکل خواهد گرفت. حتی اگر این ادعای طالبان درست باشد که تغییر کرده، با توجه به اینکه افغانستان اکنون به کانون حضور مجموعه‌ای از تروریست‌های تکفیری تبدیل شده، نظام حکومتی آینده این کشور نمی‌تواند چیزی غیر از «امارت اسلامی افغانستان» با گرایش سلفی-وهابی طبق تفسیر تکفیری باشد. خطر مهمی که اکنون منطقه را تهدید می‌کند نیز همین است.
انتخاب عنوان «داعش خراسان» برای عاملان انفجارهای اطراف فرودگاه کابل، پیام مهمی برای ایران دارد. این، یک تهدید آشکار برای استان‌های شرقی و شمال شرق کشورمان است کمااینکه متضمن تهدید علیه کشورهای آسیای میانه و مناطق جنوب روسیه هم هست. این تفکر انحرافی، ربطی به مردم افغانستان ندارد و حتی تهدیدی برای خود مردم این کشور نیز به حساب می‌آید. در برابر این تهدیدها باید هوشیار باشیم، از تطهیر گروه تروریستی طالبان خودداری نمائیم، اجازه آتش‌افروزی به کسی ندهیم، برای تصمیم‌گیری در مورد شناسائی حکومت جایگزین افغانستان عجله نکنیم، حوادث و تحولات را با دقت زیر نظر داشته باشیم و البته از بازی کثیف آمریکا در این کشور و منطقه غافل نشویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید