عطوان:

روزهای وحشتناکی در انتظار اسرائیلی ها است

کدخبر: ۴۳۶۶۷۴
تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار مطلبی به بررسی چرایی انصراف ایالات متحده آمریکا از خرید سامانه موشکی «گنبد آهنین» از رژیم صهیونیستی، پرداخت.
روزهای وحشتناکی در انتظار اسرائیلی ها است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی نوشت: عملیات «شمشیر قدس» که اردیبهشت ماه علیه رژیم صهیونیستی و به دست مقاومت فلسطین انجام شد ضربه‌ای استراتژیک به این رژیم وارد کرد. علت این مسأله هم آن است که شکست میدانی صهیونیست‌ها در جنگ شمشیر قدس به بی اعتباری سامانه موشکی «گنبد آهنین» انجامید.

بتابر گزارش رای الیوم، عطوان در ادامه مطلب خود آورده است: بی اعتباری سامانه موشکی گنبد آهنین در جریان نبرد شمشیر قدس یکی از مهمترین دلایل انصراف ایالات متحده آمریکا از تصمیم خرید این سامانه از صهیونیست‌ها بوده است. تصمیم آمریکا نشان داد که گزارش‌های مختلف پیرامون ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین کاملاً درست است. فرماندهی ارتش آمریکا به خوبی می‌داند که سامانه مذکور در طول مدت زمان گذشته از رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین عاجز بوده است.

این تحلیلگر عرب زبان همچنین عنوان کرده است: تاریخ یک بار دیگر تکرار شد، چرا که در جنگ ۲۰۰۶ حزب‌الله موفق شد تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی را نابود کرده و کشورهایی همچون هند را به لغو قرارداد چند میلیارد دلاری برای خرید این تانک‌ها وادار کند. اکنون نیز موشک‌های مقاومت در نوار غزه همین کار را با سامانه گنبد آهنین که افتخار صنعت نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آمد، کردند.

عطوان افزوده است: میانگین قیمت گنبد آهنین بیش از ۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و هر موشک آن ۶۲ هزار دلار هزینه دارد. این در حالی است که بهای هر یک از موشک‌های ساخته شده در کارخانه‌های نوار غزه نهایتاً از ۲۰۰۰ دلار فراتر نمی‌رود زیرا همه تجهیزات به کار برده در آن ساخت داخل هستند. همین مسأله موجب شده است تا سامانه موشکی گنبد آهنین هزینه بالایی داشته باشد؛ مسأله‌ای که در انصراف واشنگتن از تصمیم خرید سامانه مذکور بی تأثیر نبوده است.

وی در ادامه نوشته است: آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که صهیونیست‌ها از چند جهت با بحران مواجه شده‌اند. شکست تقریبی اهداف سفر نفتالی بنت به واشنگتن، درگیری جو بایدن با پیامدهای حوادث افغانستان، شکست اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی شرایط افغانستان و نیز تصمیم ناگهانی ارتش آمریکا مبنی بر عدم خرید سامانه گنبد آهنین از رژیم‌صهیونیستی، جملگی از معضلاتی هستند که صهیونیست‌ها با آن مواجه شده‌اند.

عطوان در پایان مطلب خود نیز آورده است: بر اساس آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که روزهای وحشتناکی در انتظار صهیونیست‌ها باشد. آمریکا هم اکنون درگیر ماجرای افغانستان است. واشنگتن شکست شرم‌آوری را در افغانستان متحمل شد. درست در همین شرایط، صهیونیست‌ها به قاهره متوسل شده‌اند تا شاید مقامات مصری بتوانند جلوی ارسال بالن‌های آتش‌زای فلسطینیان به شهرک‌های صهیونیست نشین را بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید